درباره

پایگاه مقاومت بسیج شهید مرزبان... حوزه مقاومت یک بسیج امام علی (ع) ... ســپاه ناحیه ثارالله (ع) شیراز ... ســـپاه فــجراستان فارس ...
جستجو
مطالب پيشين
آرشيو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 61
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 78
بازدید کل : 40444
تعداد مطالب : 186
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content



استخاره آنلاین با قرآن کریم

مهدویت امام زمان (عج) ذکر روزهای هفته پخش زنده حرم جنگ دفاع مقدس
زیارت عاشورا
دعای فرج تاریخ روز
وضعیت یاهو مذهبی
وضعیت یاهو مذهبی آیه قرآن تصادفی

 رییس ستاد کل نیروهای مسلح مطرح کرد:

سرلشکر باقری گفت: امکان پاسخگویی به موقع به هر نوع تهدید با توجه به توطئه‌های گوناگون و التهاب فراگیر در کشورها و مناطق پیرامونی و تلاش دشمن برای نفوذ و تسری این التهاب به داخل کشور حیاتی است.
به گزارش تنویر، سردار سرلشکرمحمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح طی سخنانی در صبحگاه این ستاد و با حضور فرماندهان و مسئولان عالی‌رتبه نیروهای مسلح ضمن تبریک عید سعید فطر و قبولی طاعات و عبادات از خدمات سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا در طول 27 سال خدمت خالصانه و بی‌دریع در سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین سرلشکر غلامعلی رشید و امیر سرلشکر حسنی سعدی در تصدی بلندمدت به ترتیب در سمت‌های جانشین رئیس ستاد کل و معاون هماهنگ کننده ستاد کل تقدیر و تشکر کرد.

عضو شورای عالی امنیت همچنین پیرامون اوامر فرماندهی معظم کل قوا در حکم انتصاب خود اظهار داشت: نقشه راه حرکت ما منشوری است که فرماندهی معظم کل قوا در حکم اینجانب ابلاغ فرموده‌اند. نکات بسیار اساسی در حکم بیان شده که هر کدام وظایف سنگینی را بر دوش ما خواهد گذاشت. در حکم صادره مقام معظم فرماندهی کل قوا حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای عزیز به اینجانب چهار وظیفه اساسی و یک رویکرد دائمی امر شده است.

وی افزود: وظیفه اول، ارتقای توانمندی‌های نیروهای مسلح است که بنا داریم در ستاد کل بر اساس اولویت‌های مورد نظر معظم‌له و با حداکثر تلاش و با اتکا به برنامه مصوب پنج ساله ششم نیروهای مسلح در این جهت حرکت کنیم و امیدوارم با همکاری دولت و مجلس محترم و تلاش وزیر محترم دفاع در تأمین منابع مصوب و مورد انتظار توفیقات مهمی برای نیروهای مسلح سختکوش جمهوری اسلامی ایران حاصل شود.

باقری تأکید کرد: وظیفه دیگر ارتقای آمادگی‌های دفاعی و امنیتی نیروهای مسلح که به عبارتی هدف اصلی از هزینه منابع ملی برای بخش دفاع است. ان‌شاءالله با تلاش دسته جمعی نیروهای مسلح و ستاد کل و حضور میدانی قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) حاصل گردد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ارتقای بسیج مردمی در تمامی ابعاد و به خصوص ارتقای توان و آمادگی دفاعی و امنیتی بسیج در کنار حضور و نقش‌آفرینی آن در تعمیق ریشه‌های انقلاب اسلامی در جان آحاد هموطنان عزیزمان با جدیت تمام دنبال خواهد شد.

وی افزود: امکان پاسخگویی به موقع و موثر در هر سطح و نوع از تهدیدات متوجه به نظام جمهوری اسلامی ایران که با توجه به توطئه‌های گوناگون دشمنان و التهاب فراگیر در کشورها و مناطق پیرامونی و تلاش دشمن برای نفوذ و تسری این التهاب به داخل کشور امری حیاتی محسوب می‌شود نیز با ارتقای توان و آمادگی نیروهای مسلح و تکمیل فرایندهای کارآمد اطلاعاتی، عملیاتی، آمادی و فرماندهی کنترل مناسب دنبال خواهد شد.

باقری در خصوص شاخص‌های عمل انقلابی و تأکید فرماندهی معظم کل قوا در تعامل سازنده با سازمان‌های نیروهای مسلح اظهار داشت:‌ عمل انقلابی در ستاد کل نیروهای مسلح با شاخص‌هایی همچون ارتقای مدیریت و بهره‌وری مناسب، حرکت هدفمند و خستگی‌ناپذیر در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی،‌کاهش فاصله در میان اقشار نیروهای مسلح، بهبود رفتار با سربازان و زیردستان سنجیده خواهد شد.

وی تأکید کرد: نکته دیگری که مورد تأکید فرمانده معظم کل قوا در شرف‌یابی اینجانب بود و همواره ایشان به آن تأکید دارند مسئله تعامل مثبت و سازنده با چهار سازمان عمده نیروهای مسلح است. ما بر طبق قانون اساسی و قوانین و ساختار کشور دارای چهار سازمان ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در کشور هستیم و برابر تدبیر سیاست‌‌گذاری، هدایت عمومی‌، نظارت و انجام هماهنگی بین این چهار سازمان به ستاد کل نیروهای مسلح محول شده و ستاد کل مسئولیت هماهنگی و تعامل بین دستگاه‌های نیروهای مسلح با بخش‌های کشوری را بر عهده دارند.

باقری گفت:‌ پس ما قرار است که با تعامل مثبت با راهنمایی خوب و همفکری مثبت کاری کنیم که چهار سازمان عمده ما وظایف‌شان را به درستی و کامل انجام دهند البته این کامل و درست بودن نسبی است و بدیهی است که تا الان هم به نحو خوبی انجام می‌شده اما همچنان مسیر رشد باز است و بایستی این مسیر جلوتر رود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: ما بایستی با شاخص‌هایی معلوم کنیم که این رشد و توانایی و این قدرت دفاعی و آمادگی و پاسخگویی به تهدید همواره در حال ارتقا است و راهش تعامل است. من از روزی که این مسئولیت را پذیرفتم و حکم صادر شد خدمت فرماندهان محترم ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزیر دفاع عرض و تأکید کردم که ستاد کل در شرایطی می‌تواند مسئولیتش را به خوبی انجام دهد که یک تعامل دو طرفه مثبت با هم داشته باشیم.

باقری تأکید کرد: بایستی در مسیر این تعامل حرکت کنیم و اگر موانعی دارد به طور دوستانه صحبت و گفتمان سازی کنیم و هماهنگ با هم حرکت کنیم. این هم جزء خط مشی است که در این دوره مسئولیتی انجام خواهد شد.
 
منبع : www.tanvir.ir

 

با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصت های بسیاری برای کشور ایجاد و از آن ها استفاده کرد.
به گزارش تنویر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۵ هجری شمسی، با تبریک سال نو و عید نوروز به همه‌ی هم‌میهنان و ایرانیان بخصوص خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران، و با گرامیداشت یاد شهیدان و امام بزرگوار، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به قرار گرفتن ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در ابتدا و انتهای سال ۹۵، اظهار امیدواری کردند که این سال، سالی مبارک برای ملت ایران باشد و بتوان با بهره مندی از معنویات آن بانوی بزرگ، از راهنمایی‌ها و زندگی ایشان درس گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی در ارزیابی از سالی که گذشت، سال ۹۴ را مشابه سالهای دیگر، آمیزه‌ای از «شیرینی‌ها و تلخی‌ها»، و «فرازها و فرودها» و شامل «فرصتها و تهدیدها» توصیف کردند و گفتند: از تلخیِ «حادثه منا» تا شیرینیِ «راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات ۷ اسفند» و همچنین «تجربه برجام و امیدهایی که برانگیخت و نگرانی هایی که در کنار آن وجود دارد»، همگی جزء حوادث سال ۹۴ بود.

ایشان با اشاره به امیدها، فرصتها و تهدیدهای پیش رو در سال جدید تأکید کردند: هنر آن است که از فرصتها به معنای حقیقی کلمه استفاده و تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کنیم، به گونه ای که در کشور در پایان سال، تفاوتهای محسوسی پیدا شود و البته برای تحقق امیدها باید «تلاش»، «کار شبانه روزی» و «سعی و کوششی بی وقفه» انجام داد.

" ملت ایران باید کاری کند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان از آسیب پذیری خارج کند "

حضرت آیت الله خامنه ای در بیان نکته اساسی و اصلی در حرکت عمومی ملت ایران خاطرنشان کردند: ملت ایران باید کاری کند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان از آسیب پذیری خارج کند و آسیب پذیری از ناحیه دشمن به صفر برسد.

رهبر انقلاب، اولویت اول و فوری در این حرکت مهم را مسئله «اقتصاد» خواندند و افزودند: اگر ملت، دولت و همه مسئولان بتوانند در مسئله اقتصاد کارهای درست، بجا و متقنی انجام دهند، امید می رود که این کارها در مسائل دیگر همچون «مسائل و آسیبهای اجتماعی» و «مسائل اخلاقی و فرهنگی» نیز تأثیرگذار باشند.

ایشان، «تولید داخلی»، «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری»، «تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود»  را مسائل اصلی در اقتصاد برشمردند و گفتند: این موارد جزء مسائل مبتلابه مردم است و مردم آنها را حس و مطالبه می‌کنند و آمارها و اظهارات مسئولان نیز نشان می‌دهد که این خواسته‌های مردم، بجا و به‌مورد است.

حضرت آیت الله خامنه ای «اقتصاد مقاومتی» را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند و افزودند: با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصتهای بسیاری برای کشور ایجاد و از آنها استفاده کرد.

رهبر انقلاب اسلامی شرط دستیابی به این توفیقات را کار و تلاش بر مبنای اقتصاد مقاومتی دانستند و گفتند: گزارشهای دولت نشان می‌دهد که کارهای وسیعی در این زمینه صورت گرفته اما این کارها، کارهایی مقدماتی و شامل بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف است.

" باید اقدام و عمل کردن به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ادامه یابد و محصول کار «بر روی زمین» به مردم نشان داده شود. "

ایشان وظیفه مسئولان را «اقدام عملی» در زمینه اقتصاد مقاومتی خواندند و تأکید کردند: لازم است که اقدام و عمل کردن به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ادامه یابد و محصول کار «بر روی زمین» به مردم نشان داده شود.

حضرت آیت الله خامنه ای «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را همچون راهی مستقیم و روشن به سمت رفع نیازهای کشور دانستند و با تشکر از همه تلاشگران این عرصه، افزودند: البته توقعی نیست که این اقدام و عمل در ظرف یک سال همه مشکلات را حل کند اما اگر اقدام و عمل با برنامه ریزی درست همراه شود، یقیناً در پایان سال آثار و نشانه های آن قابل مشاهده خواهد بود.

متن کامل پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه می آید:

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم

یا مقلّب القلوب و الأبصار. یا مدبّر اللّیل و النّهار. یا محوّل الحول و الأحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال.

السّلام علی الصّدّیقة الطّاهرة، فاطمة المرضیّه، بنت رسول الله، صلّی الله علیه و آله. و السّلام علی ولیّ الله الأعظم، ارواحنا فداه و عجّل الله فرجه.

عید نوروز را به همه‌ی خانواده‌های ایرانی و افراد ایرانی در هر نقطه‌ی عالم تبریک عرض میکنم. عیدتان مبارک باشد هم‌میهنان عزیز. بخصوص به خانواده‌های عزیز شهیدان، به جانبازان عزیز، به خانواده‌های محترم آنها، و به همه‌ی ایثارگران تبریک عرض میکنم و یاد شهیدان بزرگوارمان و یاد امام عزیزمان را گرامی میدارم.

سالی که شروع شد -سال ۹۵- هم در آغاز و هم در پایان، متبرک به نام مبارک حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) است. هم اولِ این سال منطبق بر ولادت آن بزرگوار با ماه‌های قمری است، هم آخر این سال. بنابراین امیدواریم که ان‌شاءالله سال ۹۵ به برکت حضرت زهرا سال مبارکی باشد برای ملت ایران، و از معنویات آن بزرگوار و از راهنمائی‌های آن بزرگوار و از زندگی آن بزرگوار درس بگیریم و بهره‌مند شویم.

سالی که تمام شد -سال ۹۴- مثل همه‌ی سالهای دیگر، آمیزه‌ای از شیرینیها و تلخیها و فرازها و فرودها بود؛ طبیعت زندگی همین است؛ از تلخی حادثه‌ی منا تا شیرینی راهپیمائی ۲۲ بهمن و انتخابات هفتم اسفند؛ در تجربه‌ی برجام، از امیدهائی که برانگیخت، تا نگرانیهائی که در کنار آن هست؛ همه‌ی اینها جزو حوادث سال بود، و همه‌ی سالها همین جور است.

سالها و ایام عمر انسان، مشتمل بر فرصتهائی است و مشتمل بر تهدیدهائی است. هنر ما باید این باشد که از فرصتها استفاده کنیم و تهدیدها را هم تبدیل به فرصت کنیم. سال ۹۵ پیش روی ما است. در این سال هم مانند همیشه، فرصتها و تهدیدهائی وجود دارد. همه باید تلاش کنند تا بتوانیم از فرصتهای این سال به معنای حقیقی کلمه استفاده کنیم و کشور از اول تا آخرِ این سال تفاوتهای محسوسی پیدا کند.

امیدهائی وجود دارد برای سال ۹۵. انسان به مجموعه‌ی اوضاع که نگاه میکند، امیدهائی را مشاهده میکند. البته برای تحقق این امیدها باید تلاش کرد، باید کار شبانه‌روزی کرد و باید بی‌وقفه سعی و کوشش کرد. اصل قضیه این است که ملت ایران باید بتواند کاری بکند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان و دشمنیهای آنها، از آسیب‌پذیری خارج کند. ما باید کاری کنیم که در مقابل تهدید دشمنان، آسیب‌پذیر نباشیم. آسیب‌پذیری را به صفر برسانیم.

به گمان من مسئله‌ی اقتصاد در اولویت اول است. یعنی وقتی انسان نگاه میکند، در میان مسائل اولویت‌دار، از همه فوری‌تر و نزدیکتر، مسئله‌ی اقتصاد است. اگر به توفیق الهی، هم ملت و هم دولت و مسئولان گوناگون، بتوانند در مسئله‌ی اقتصاد کارهای درست و بجا و متقن را انجام دهند، امید این هست که در مسائل دیگر، مثل مسائل اجتماعی، مثل آسیبهای اجتماعی، مثل مسائل اخلاقی، مثل مسائل فرهنگی هم تأثیرگذار باشند.

در مسئله‌ی اقتصاد، آن چیزی که مهم است و اصل است، مسئله‌ی تولید داخلی است؛ مسئله‌ی ایجاد اشتغال و رفع بیکاری است؛ مسئله‌ی تحرک و رونق اقتصادی و مقابله‌ی با رکود است؛ اینها مسائل مبتلابه مردم است؛ اینها چیزهائی است که مردم آنها را حس میکنند و مطالبه میکنند؛ و آمارها و اظهارات خود مسئولین هم نشان میدهد که این مطالبات مردم و این خواسته‌های مردم بجا و به‌مورد است.

اگر ما بخواهیم مشکل رکود را حل کنیم، مشکل تولید داخلی را حل کنیم، بخواهیم مسئله‌ی بیکاری را حل کنیم، بخواهیم گرانی را مهار کنیم، علاج همه‌ی اینها در مجموعه‌ی مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی گنجانده شده است. اقتصاد مقاومتی شامل همه‌ی اینها است. میشود با اقتصاد مقاومتی به جنگ بیکاری رفت؛ میشود به جنگ رکود رفت؛ میشود گرانی را مهار کرد؛ میشود در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد؛ میشود فرصتهای بسیاری را برای کشور ایجاد کرد و از فرصتها استفاده کرد؛ شرطش این است که برای اقتصاد مقاومتی کار و تلاش انجام بگیرد.

گزارشی که برادران ما در دولت به من دادند، نشان میدهد که کارهای وسیعی کرده‌اند؛ منتها این کارها کارهای مقدماتی است؛ کارهائی است در زمینه‌ی بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاههای مختلف؛ اینها کارهای مقدماتی است؛ اما آنچه که لازم است ادامه پیدا کند، عبارت است از اقدام کردن و عمل کردن و روی زمین، محصول کار را به مردم نشان دادن؛ این آن چیزی است که وظیفه‌ی ما است؛ که من ان‌شاءالله در سخنرانی شرحش را به آحاد ملت عزیزمان عرض خواهم کرد.

بنابراین آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب میکنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده‌ی مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه‌ی مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه‌ی کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش میکنند، تشکر میکنم.

بار دیگر به ملت عزیزمان سلام و تبریک عرض میکنم و صلوات خدا را بر محمد و آل محمد و بر حضرت بقیة الله اعظم (سلام الله علیه و ارواحنا فداه) مسئلت میکنم.

والسّلام علیکم و رحمة الله و برکاته
 
منبع : www.tanvir.ir

 در روز ملی عفاف و حجاب برگزار می شود:

اجتماع بزرگ مردمی به مناسبت گرامیداشت روز ملی عفاف و حجاب امروز همزمان در سراسرکشور ودر محدوده غرب شیراز در محل بولوار ستارخان روبروی باغ عفیف اباد برگزار می شود.

به گزارش تنویر سپاه ناحیه ثارالله ، اجتماع بزرگ مردمی مدافعان حریم خانواده در روز ملی "عفاف و حجاب" به همت ستاد مردمی و بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه ثارالله شیراز برگزار می شود.
این اجتماع بزرگ مردمی امروز، 21 تیرماه و همزمان با روز ملی عفاف و حجاب از ساعت 18:30 الی 20 در بولوار ستارخان روبرو باغ عفیف اباد برگزارمی شود.
 
متن بیانیه تجمع مردمی «مدافعان حریم خانواده»  بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم   

  ۲۱تیرماه ۱۳۱۴آغازی دیگر درراه مبارزه و مقاومت درمقابل هجمه به کیان فرهنگ اسلامی ایران عزیز و حرکت مزبوحانه ی آمیخته به دیکتاتوری و خشونت در ترویج بی بند وباری واباحه گری است.  

 شاید آن روز فهم آنکه کشف حجاب آغازی برسلسله اقدامات پلید و ایمان سوز سفاکان روزگار برعلیه کرامت و نجابت زن و خانواده است سخت و دشوار می نمود.

حال اما نه زن به تنهایی بلکه مردان و فرزندان و سرمایه های انسانی جامعه اسلامی در کالبد نهاد مقدس خانواده را با تمام ابزار و توان خود آماج انحراف وخطر قرارداده اند وهرروز وهرساعت با جلوه ای زیبا شده با هنر، رسانه، سبک زندگی وحتی علم و مهارت، بنیان الهی آن راهدم و هتک می نمایند و می کوشند تا جسم زیبای آن را به غفلت و شهوت و هوس بیالایند و در مسائلی چون خیانت،اعتیاد و طلاق 
گرفتار ساخته، راه تعالی و تکامل و کسب نشاط و خوشبختی را بر او ببندند.

 اما تاریخ همدلی ملتِ با فرهنگ ونجیب ایران ومکتب امام خمینی(ره) به ما آموخته تا زمانی که راهزنی در راه و دشمنی در کمین است، مبارزه و جهاد ومقاومت باقی است.
 از این رو ما خانواده های ایرانی هم پیمان باشهیدان واقعه خونبار گوهرشاد وهم قسم باشهیدان راه حفظ حیاء و غیرت، از «مروه شربینی» گرفته تا «خلیلی» تمام تلاش خود را با حفظ و گسترش حیاء، عفت و غیرت بکارگرفته در این اجتماع مردمی نکاتی را به ملت و دولت ایران متذکر می شویم.

الف»»
 بر اساس وظیفه ذاتی نظام اسلامی ممانعت و مبارزه با عوامل ترویج فساد و اباحه گری که مانع رشد و بالندگی اخلاقی و تعالی همه جانبه جامعه است، تکلیفی غیر قابل تغییر و وظیفه ای غیر قابل تقلیل است و انتظار خانواده ایرانی از مسئولان و متولیان امور آنست که با هوشیاری، دقت و همتی مضاعف اقدامی شایسته و در خور از طرقی که اشاره می شود صورت داده شود و ما را در تحملِ رنجِ رشدِ خود و فرزندانمان یاری رسانند.
1-    با بهره گیری از تمام ظرفیت ها و فرصت های تعلیمی و تربیتی کشور زمینه رشد و ارتقاء فکری و فرهنگی آحاد جامعه بویژه نسل جوان آینده را فراهم آورده و خود را ملزم به رعایت الزامات تدبیری و مدیریتی آن بدانند.
2-    حجم و کیفیت تهاجم دشمن و جبر خود ساخته اقتضائات مدرن شدن جامعه را مستمسک پذیرش و قبول شرایط فعلی نداند و تمام توان خود را در مقابله همه جانبه این جنگ مصروف داشته با تکیه به ظرفیت فعالان مردمی مومن و انقلابی راه دستیابی به اهداف فرهنگی انقلاب را کوتاه نمایند.
3-    با تمهید زیر ساختهای تولیدی واقتصادی بازار سالم تولید وعرضه ی مناسب ودسترس ملزومات پوشش عفیفانه را برای زنان و مردان جامعه شکل داده تحمل بار سنگین مالی آن را بر پدران و همسران ایران زمین آسان نمایند.
4-    با طراحی مشترک و هماهنگ بین ظرفیت های حقوقی، تبلیغی، ترویجی، انتظامی، قضایی و امنیتی از مواجه ی بخشی و جزیره ای پرهیز نمایند.
5-    اقدام عملی خود را در تحقق اهداف قانون امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان  اصلی ترین عامل عمومی و فراگیر فرهنگ سازی و کنترل اجتماعی، سازمان داده آثار ملموس وعینی آن را در جامعه ظاهر سازند.
6-    با حمایت موثر ازحوزه های علمیه و دانشگاهها زمینه تولید محتوا وروشهای کاربردی تربیت اسلامی را متناسب با شرایط زمانی و اجتماعی و غیره فراهم کنند.
7-    با تدبیر شایسته زمینه ترویج مستقیم و غیرمستقیم بی عفتی و بی غیرتی رادرفرایندها، خدمات و ساختارهای رسمی و اقماری نظام اداری و خدماتی کشور برچینند.
8-    از مبارزه اطلاعاتی وقاطع باجریانهای سازمان یافته ترویج فساد و بی عفتی در عرصه های فضای مجازی، رسانه ای، سبک زندگی غربی و مد و لباس دست برنداشته با جدیت بیش از پیش عمل نمایند.
ب»»
نقش خانواده در استحکام بخشی به ابعاد فکری و شخصیتی اعضای آن نقشی بی بدیل و اثرگذار است که در صورت توجه به تکالیف و رسالت های تربیتی، توان مقاومت آن در مقابل انواع شرایط محیطی افزایش می یابد. از این رو خود و خانواده ایرانی دغدغه مند را خطاب قرار داده نکاتی را متذکر  می شویم.
1-    زنان و مردان ایرانی بیش از پیش خود راملزم به کسب آگاهی وعمل به اصول تربیتی اسلام عزیز دانسته، زمینه رشد و تعالی خود و فرزندان کمال جو و تاریخ ساز را در ابعاد اعتقادی، اخلاقی و رفتاری فراهم می آورند.
2-    والدین فداکار و دلسوز ایرانی با گسترش معنویت واخلاق در خانه و با توکل به خدای یاری رسان خود را از باورهای غلط  رها کرده  بر اصول زندگی عفیفانه پافشاری می نماید و با حفظ عاقلانه و هوشمند حریم های فردی و خانوادگی زمینه بروز قبح شکنی و شکل گیری روابط نامشروع را در محیط خانه از بین می برند.
3-    همسران آگاه ایرانی باکمک واستفاده از امکانات آموزشی و مشورتی دینی واعتقادی مطمئن، قدرت و مهارت لازم برای تربیت نسل با نشاط و بالنده آینده را کسب می نمایند و از  فرصت های عاطفی و خانوادگی برای رشد و پیشرفت روحی و فکری اعضای آن می کوشند.
4-    پدران و مادران فهیم ایرانی براساس وظیفه انسانی و الهی خود از در معرض قرارگرفتن فرزندان با مظاهر بی عفتی در محیط های مختلف خانوادگی، دوستانه وعمومی خود داری کرده، آرامش روانی ورشد متوازن و متعادل فرزندان را  بر لذت های زود گذر ترجیح می دهند.
5-    خانواده ایرانی نسبت به محیط اطراف خود در سطح بستگان، دوستان و همسایگان فعال بوده و با ترویج زندگی عفیفانه که از فکر سالم، گفتار سالم، رفتار سالم، نگاه سالم و پوشش سالم تشکیل می شود بستر تحرک اجتماعی برای دعوت به خوبیها و نهی از بدیها را آماده می نماید.
6-    والدین هوشیار ایرانی با شناخت و تسلط لازم و باتوجه به ابعاد و اثرات مخرب جنگ نرم دشمن در قلب ها و فکرهای افراد جامعه از ورود فرهنگ های مضر ضد اسلامی و انسانی که از طریق ماهواره، اینترنت و دیگر امکانات وارد مصارف روزمره فکری وفرهنگی اعضای خانواده  می شود با مهارت و دقت لازم جلوگیری می نمایند.
7-    خانواده ایرانی در قبال اقدامات شایسته، مناسب واثربخش نظام در حوزه های آموزشی، فرهنگی و تامینی قدردان و پشتیبان بوده، در ازای ناکارآمدی ها، غفلت ها و ولنگاری های مدیریتی فرهنگ کشور مطالبه کننده و منتقد بوده و خواهد بود.

در پایان با آرزوی سعادت وخوشبختی هم میهنان مؤمن و پارسای خود، توفیق وعزت خادمان فرهنگ وامنیت نوامیس و شرف اسلامی به ویژه شهدای مظلوم مدافع حرم اهل بیت(علیهم السلام) را ازخدای منان مسئلت می نماییم.
اجتماع سراسری مدافعان حریم خانواده 
21 تیر ماه 1395

 

منبع : www.tanvir.ir


رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل نورانی انس با قرآن کریم:

عزت، قدرت، رفاه، تعالی معنوی و آرامش روحی درگرو عمل به قرآن است

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: همانگونه که جلسات عزاداری یا سرور برای اهل بیت علیهم السلام برگزار می شود، جلسات قرآنی نیز باید گسترش پیدا کند تا سرعت رشد مفاهیم قرآنی افزایش یابد.
به گزارش تنویر، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن، به مدت بیش از سه ساعت محفل انس با قرآن در حضور حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

در این محفل نورانی که آکنده از عطر و معنویت قرآن بود، ۸ نفر از حافظان، قاریان و اساتید قرآنی از سراسر کشور آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کردند و گروههای جمع خوانی نیز به مدح و ثنای پروردگار پرداختند.

رهبر انقلاب اسلامی در این مراسم، زیبایی الفاظ قرآن را یک معجزه و دریچه ای برای جذب شدن بسوی مفاهیم عالی و پرمغز آن دانستند و ضمن تأکید بر لزوم رواج جلسات قرآنی در کشور، به نیاز بیش از پیش دنیا در شرایط کنونی به مفاهیم قرآن اشاره کردند و گفتند: اگر معانی بلند قرآن با زبان روز، برای انسان ها بیان شود قطعاً تاثیرگذاری بالایی خواهد داشت و زمینه ساز پیشرفت واقعی بشریت خواهد شد، زیرا عزت، قدرت، رفاه مادی، تعالی معنوی، گسترش فکر و عقیده، و شادی و آرامش روحی درگرو عمل به قرآن است.

حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود یاد و خاطره قاریان قرآن و مهاجران الی الله را که سال گذشته در فاجعه منا جان باختند، گرامی داشتند و با اظهار خرسندی از گسترش دایره قرآنی ها بخصوص جوانان قرآنی در کشور، خاطرنشان کردند: اگرچه زیبایی و جذابیت الفاظ قرآنی یک معجزه است اما هدف از این الفاظ زیبا، گشودن دریچه ای برای رسیدن به فضای پربرکت و پرشکوه مفاهیم قرآنی است.

 ایشان تأکید کردند: اگر به مفاهیم قرآن گوشِ دل سپرده شود، قطعاً در دنیای پیچیده، طوفانی و پر از معضلات امروز، عمق و ژرفای مفاهیم قرآنی و تأثیرگذاری آن بیشتر درک خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی، گسترش جلسات و محافل قرآنی در کشور را با قبل از انقلاب و حتی سال های ابتدایی انقلاب غیرقابل مقایسه دانستند و گفتند: یکی از کارهای لازم در کشور، رواج جلسات «تلاوت و استماع» قرآن است.

 حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: همانگونه که جلسات عزاداری یا سرور برای اهل بیت علیهم السلام برگزار می شود، جلسات قرآنی نیز باید گسترش پیدا کند تا سرعت رشد مفاهیم قرآنی افزایش یابد.

ایشان با اشاره به خلاء هویتی، فکری و ایمانی در دنیای امروز و نیازمندی بشریت به مفاهیم قرآنی، خاطر نشان کردند: باید با مستحکم تر کردن پایه های ایمانی خود و آشنایی با زبان نحوه انتقال مفاهیم قرآن به انسان ها، این مفاهیم را به دنیا منتقل کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر این مفاهیم منتقل شوند، قرآن، تاثیرگذار اصلی در جهان خواهد شد و قدرتها و سلاح های آنها و رژیم صهیونیستی هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

حضرت آیت الله خامنه ای، آرامش روحی و دینی را یکی از برکات آشنایی با مفاهیم قرآنی برشمردند و افزودند: این آرامش زمینه ساز افزایش ایمان انسان به خداوند متعال و قدرت الهی خواهد شد.
 
منبع : www.tanvir.ir

حجت الاسلام امیدی:

فرایض امر به معروف و نهی از منکر اصلاح کننده امور جامعه هستند

دوره آموزشی امر به معروف و نهی از منکر کارکنان یگان امنیتی امام حسن عسکری (علیه السلام) برگزار شد.
به گزاش تنویر، همزمان با با ماه مبارک رمضان دوره آموزشی امر به معروف و نهی از منکر با حضور کارکنان یگان امنیتی امام حسن عسکری (علیه السلام) و خانواده های ایشان برگزار شد.

حجت الاسلام امیدی استاد حوزه با بیان اینکه خانواده رُکن مهم و اساسی جامعه می باشد، گفت: نقش خانواده در سلامت جامعه غیر قابل چشم پوشی و دارای اهمیت فراوان است.

وی با بیان اینکه فرایض امر به معروف و نهی از منکر اصلاح کننده امور جامعه هستند، گفت: احیاء و اجرای این فرایض در جامعه ضروری و یک وظیفه همگانی است.

حجت الاسلام امیدی نقش " تذکر لسانی " را در امر به معروف و نهی از منکر مهم و تاثیر گذار دانست و افزود: درا بودن حُسن خُلق در اجرای این فرایض الهی بسیار مهم بوده و تاثیرگذاری آن را بصورت چشم گیری افزایش می دهد. 

در پایان این دوره آموزشی اقامۀ نماز و ضیافت افطار با حضور کارکنان یگان امنیتی امام حسن عسکری (علیه السلام) و خانواده های ایشان برگزار شد.
 
 
منبع : www.tanvir.ir

در پی سلب تابعیت رهبر شیعیان بحرین صورت گرفت،

هشدار بی‌سابقه سردار سلیمانی به رژیم آل‌خلیفه

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در پی سلب تابعیت رهبر شیعیان بحرین هشدار داد که در صورت هرگونه تعدی به شیخ عیسی قاسم با مقاومت مسلحانه بی‌سابقه‌ای روبرو می‌شود که اسقاط رژیم بحرین گوشه‌ای از تبعات آن خواهد بود.
به گزارش تنویر، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی اقدام آل‌خلیفه مبنی بر سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین، بیانیه‌ شدید‌الحنی صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم مسلمان و مظلوم بحرین مدت طولانی و سال‌های مدیدی است تحت ظلم، تبعیض، بی‌عدالتی، تحقیر و اقدامات خشن، ضدانسانی و غیر قابل قبول آل خلیفه قرار گرفته‌اند.

این مردم نجیب و صبور به رغم فشارهای سنگین و برخوردهای نژادپرستانه آل خلیفه حتی دستگیری برخی از  رهبران سیاسی و دینی، به زندان کشاندن زن‌ها و کودکان و شکنجه خوفناک آنها، لغو تابعیت شهروندان، تضییع حقوق شهروندی و دهها جنایت دیگر، بدون دادن هر گونه بهانه ای به دست آل خلیفه بدنبال احقاق حقوق حقه خود بصورت مسالمت آمیز بوده و تشدید فشارها هرگز آنها را از این مسیر سلمی خارج نکرده است.

اما گستاخی آل خلیفه به جایی رسیده است که با نادیده گرفتن نجابت مردم و حرکت سلمی آنها و با استفاده از سکوت معنادار سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی هر روز بر دامنه جنایات خود و ایجاد خفقان و فشار بیشتر بر ملت بحرین افزوده است.

بازداشت غیر قانونی شیخ علی سلمان و دیگر رهبران سیاسی و دینی بحرین در سایه سکوت مجامع بین المللی، آل‌خلیفه را به این گستاخی کشانده تا حریم روحانی بر جسته و رهبر دینی شیعیان بحرین، حضرت آیت الله شیخ عیسی قاسم را مورد تهدید قرار داده و تصورات نگران کننده ای در اذهان مردم منطقه و بحرین بوجود آورد.

به نظر می رسد آل خلیفه از حرکت مسالمت آمیز مردم سوء استفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد.

یقینا آن ها می دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت.

قطعا تاوان آن را آل خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود.
حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت الله شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن بعهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می دهند.

وانتصروا من بعد ما ظلموا و سیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون (شعرا 222)

قاسم سلیمانی
 
منبع : www.tanvir.ir

معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس:

«دشمن شناسی و روشنگری» راهکارهای مقابله با نفوذ دشمن هستند

سرهنگ پاسدار کوشکی گفت: : استکبار جهانی با صرف هزینه بسیار زیاد در راستای هجمه فرهنگی به جامعه ایران تلاش می کند و بسیج نیز باید برای مبارزه با این هجمه فرهنگی تلاش کند.
به گزارش تنویر، سرهنگ پاسدار سعید کوشکی معاون هماهنگ کننده سپاه فجر فارس با جمعی از کارکنان ناحیه بسیج دانشجویی استان دیدار نمود.

سرهنگ پاسدار کوشکی در ابتدای صحبت هایش در این دیدار با بیان اینکه سپاه با تمام وجود از انقلاب اسلامی پاسداری و با توطئه های دشمن مقابله می کند، گفت: تجهیزات و امکانات لازم است اما دارابودن امکانات به تنهایی پیش بَرنده نیست.

وی با بیان اینکه " دشمن شناسی، روشنگری و مطالبه گری " راهکارهای مقابله با نفوذ دشمن هستند، گفت:  پاسداری از انقلاب اسلامی و ارزش های آن یک وظیفه است، بسیجیان، سربلند، بی‌ادعا و کم‌هزینه در خدمت نظام و انقلاب اسلامی هستند.

معاون هماهنگ کننده سپاه فجر با تاکید بر نقش تربیتی حلقه های صالحین، گفت: استکبار جهانی با صرف هزینه بسیار زیاد در راستای هجمه فرهنگی به جامعه ایران تلاش می کند و بسیج نیز باید برای مبارزه با این هجمه فرهنگی تلاش کند.

سرهنگ پاسدار کوشکی در ادامه صحبت هایش بر سازماندهی و لزوم استفاده از ظرفیت دانشجویان شرکت کننده در دوره های خط امام استانی و طرح ولایت کشوری در مجموعه بسیج دانشجویی استان فارس تاکید نمود.

معاون هماهنگ کننده سپاه فجر با اشاره به تشکیل مجمع ادوار بسیج دانشجویی استان فارس، گفت: مجمع ادوار بسیج دانشجویی می تواند در افزایش کیفیت برگزاری برنامه های بسیج دانشجویی تاثیرگذار باشد، بنابراین باید از ظرفیت این مجمع بصورت شایسته استفاده شود.
 
منبع : www.tanvir.ir

رهبر معظم انقلاب اسلامی در در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت:

در شرایط فتنه نباید سخن، سکوت و اقدام موجب تقویت فتنه شود

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در شرایط فتنه همچون قضایای سال ۸۸، نباید سخن، سکوت، اقدام و حتی نوع نگرش، موجب تقویت فتنه شود.
به گزارش تنویر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت به تبیین چند حکمت از نهج البلاغه پرداختند.

ایشان با اشاره به کلامی از حضرت امیرالمومنین(ع) درخصوص نحوه عملکرد در شرایط فتنه، گفتند: حضرت علی(ع) توصیه می کنند که در شرایط فتنه که تشخیص حق و باطل برای مردم بسیار مشکل می شود، باید به گونه ای عمل کرد که هیچ بهره ای به نفع فتنه ایجاد نشود.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در شرایط فتنه همچون قضایای سال ۸۸، نباید سخن، سکوت، اقدام و حتی نوع نگرش، موجب تقویت فتنه شود.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته ممکن است برخی افراد به دلیل گرایش های خاص خود، تمایلی به حضور صریح در مقابل فتنه نداشته باشند اما نباید از او هم به نفع فتنه بهره برداری شود.

ایشان با اشاره به یکی دیگر از حکمت های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه، به موضوع نگاه طعمه ای به مسئولیت برای رسیدن به ثروت و امتیازهای خاص پرداختند و گفتند: چنین نگاهی به مسئولیت که در واقع یک امانت است، موجب کوچک و حقیر شدن انسان خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص به موضوع اخیر حقوق های کلان اشاره و تأکید کردند: موضوع حقوق های نجومی، در واقع هجوم به ارزش ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناءها است و اکثر مدیران دستگاهها، انسانهای پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود.

ایشان با اشاره به دستور رئیس جمهور به معاون اول برای پیگیری موضوع خاطرنشان کردند: این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به صورت جدی پیگیری، و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود.

رهبر انقلاب اسلامی گفتند: بر اساس اطلاعاتی که به من رسیده است، میزان دریافتی مدیران در بیشتر دستگاهها، در حد معقول است و دریافتی های کلان، مربوط به تعداد اندکی از مدیران است که باید با همین موارد اندک هم برخورد قاطعانه انجام شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنان خود به یکی دیگر از حکمت های حضرت علی(ع) در نهج البلاغه اشاره کردند و گفتند: باید همواره مراقب زبان بود زیرا بسیاری از مشکلات انسان، ناشی از زبان است.

ایشان تأکید کردند: مشکلات ناشی از مراقبت نکردن از زبان برخی اوقات جنبه های شخصی دارد اما در برخی موارد نیز مشکلات اجتماعی به وجود می آورد که باید بسیار مراقب این موضوع بود.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری، گزارشی از مهمترین اقدامات و فعالیتهای دولت بیان کرد.

در پایان این دیدار، نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اسلامی اقامه شد و حاضران روزه خود را همراه با ایشان افطار کردند.

 

 منبع : www.tanvir.ir
 

نشست تخصصی صالحین

 

نشست تخصصی مدیران تعلیم و تربیت نواحی بسیج استان فارس با حضور سردار غلامحسین غیب پرور فرمانده سپاه فجر فارس، آیت الله ملک حسینی عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت الاسلام محمد حاجی زاده نماینده ولی فقیه در سپاه فجر برگزار شد.
 
 
 
 منبع : www.tanvir.ir

فرمانده سپاه فجر فارس:

هدف اصلی طرح صالحین تربیت انسان های مدافع انقلاب اسلامی است

سردار غیب پرور گفت: در صورت اثربخشی طرح صالحین، جلوه های فرهنگ دینی و انقلابی در جامعه بهتر و بیشتر به چشم خواهند آمد.

به گزارش تنویر، نشست تخصصی مدیران تعلیم و تربیت نواحی بسیج استان فارس با حضور سردار غلامحسین غیب پرور فرمانده سپاه فجر فارس، آیت الله ملک حسینی عضو مجلس خبرگان رهبری و حجت الاسلام محمد حاجی زاده نماینده ولی فقیه در سپاه فجر برگزار شد.

سردار غیب پرور در ابتدای صحبت هایش در این مراسم با آرزوی قبولی عبادات حاضران، گفت: ماه مبارک رمضان بخصوص شب های قدر فرصت بسیار مناسبی برای معنویت افزایی است.

وی با بیان اینکه " میزان اثربخشی یک طرح در جامعه "، شاخص اصلی سنجش کیفیت اجرای طرح است، گفت: بسنده کردن به کمیت و آمار، خُسرانی است که متوجه مسئولان است، باید بر اساس میزان اثربخشی در مورد یک طرح قضاوت کنیم.

فرمانده سپاه فجر با تاکید بر اینکه در تنظیم گزارش باید " خروجی طرح " مبنا قرار بگیرد، گفت: اگر درست، دقیق و سازمانی اجرای طرح هایی نظیر صالحین را دنبال کنیم بسیاری از ناهنجاری های سطح جامعه کاهش خواهند یافت.  

وی با بیان اینکه اثربخشی کار ما در صالحین زمانی است که بازتابش را در تربیت نسل جوان ببینیم، گفت: اگر هر حلقه صالحین در محله، بخش، روستا و شهر خود به معنای واقعی اثربخش باشد، آثار مثبت بسیاری را در پِی خواهد داشت.

سردار غیب پرور با یادآوری اینکه تا آن نقطه ای که باید باشیم هنوز فاصله داریم، گفت: هدف اصلی طرح صالحین تربیت انسان های مدافع انقلاب اسلامی است البته اینکه انسان هایی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم کار بسیار مشکلی است.

وی با بیان اینکه اگر در اجرای طرح صالحین خوب تلاش کنیم بسیاری از بی تقوایی های سیاسی را شاهد نخواهیم بود، گفت: با توجه به هجمه های سنگینی که متوجه ساحت انقلاب اسلامی است، توان تربیتی بالایی برای جلوگیری از آلودگی جوانان و جامعه لازم است.

فرمانده قرارگاه امام حسین (علیه السلام) خاطرنشان نمود: در صورت اثربخشی طرح صالحین، جلوه های فرهنگ دینی و انقلابی در جامعه بهتر و بیشتر به چشم خواهند آمد.

فرمانده سپاه فجر فارس در پایان صحبت هایش با بیان اینکه هم افزایی دینی و انقلابی توانمندی های نیروهای انقلاب در انجام امور یک نکته بسیار مهم است، گفت: توصیه من به شما عزیزان این است که در عرصه بسیج و در ارتباط با بچه های بسیج با دِل خودتان کار کنید اگر در دل بچه های بسیج جای بگیرید راحت تر نتیجه خواهید گرفت، ما در استان فارس در زمینه اثربخشی مثبت طرح ها می توانیم خط شکن باشیم.
 
منبع : www.tanvir.ir

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای ۷ تیر و شهیدان مدافع حرم:

هرجا به انقلاب و روحیه انقلابی تکیه کردیم پیشرفت داشته ایم

 

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: هر جا که برای خوشایند عناصر استکبار، از ارزش ها کوتاه آمدیم و در بیان مواضع انقلابی رودربایستی کردیم، دچار عقب ماندگی و خسارت شدیم.

به گزارش تنویر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا از جمله خانواده شهدای هفتم تیر و خانواده‌هایی از شهدای مدافع حرم، ضمن تجلیل از «ایمان، مجاهدت، رشادت و معرفت والای شهدا» و «صبر و استقامت خانواده های معظم شهیدان»، آنان را پایه های اقتدار و توانمندی نظام جمهوری اسلامی ایران خواندند و تأکید کردند: تنها راه پیشرفت ایران اسلامی، احیای روحیه انقلابی و مجاهدت است.

ایشان در ابتدای سخنان خود با تسلیت ایام شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام، آن حضرت را بزرگ‌ترین شهید تاریخ بشریت، و شهید محراب و راه حق و قاطعیت و استقامت خواندند و سپس با اشاره به گذشت ۳۵ سال از حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه سال ۱۳۶۰، گفتند: عاملان این جنایت که گروه تروریستی خبیث و بی رحمی هستند، بعد از فرار از کشور اکنون سالها است که در پناه کشورهای اروپایی و امریکا که مدعی سردمداری ضدیت با تروریزم و حمایت از حقوق بشر هستند، قرار دارند.

رهبر انقلاب اسلامی این موضوع را رسوایی بزرگ و تاریخی برای کشورهای اروپایی و امریکا دانستند و افزودند: این گروه تروریستی کسانی هستند که با ادعای دفاع از خلق و حتی دفاع از اسلام وارد مبارزات شدند اما در ادامه مرتکب فجایعی همچون حادثه هفتم تیر و ترور مردم عادی، شدند و در نهایت در کنار فردی همانند صدام قرار گرفتند و اکنون نیز در زیر چتر حمایت امریکا قرار دارند.

حضرت آیت الله خامنه ای، حادثه هفتم تیر ماه سال ۱۳۶۰ را حادثه ای بزرگ و حاوی درس ها و عبرت ها خواندند و با گلایه از کم کاری ها برای معرفی رویدادها و حوادث مهم انقلاب اسلامی و شهدا به نسل امروز خاطرنشان کردند: بعد از گذشت ۳۵ سال هنوز یک فیلم سینمایی یا یک نمایش یا یک رمان درباره حادثه هفتم تیر و شهید بهشتی و شهدای این حادثه نداریم و اگر این حادثه تاکنون زنده مانده است، فقط به دلیل روحیه انقلابی خود مردم است.

ایشان با اشاره به نگارش کتابهای مربوط به عملیات و شهدای دوران دفاع مقدس، همه مردم به ویژه جوانان را به مطالعه دقیق این کتابها توصیه کردند و گفتند: اگرچه در این زمینه کتابهای زیادی به رشته تحریر درآمده است اما هنوز زمینه نگارش کتابهای بسیاری درباره ابعاد و زوایای مختلف دفاع مقدس و شهیدان والامقام جنگ وجود دارد، زیرا رفتار، گفتار و نحوه حرکت هر یک از شهدا، دریچه ای به سوی یک دنیای معرفتی است.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از ویژگیهای دوران دفاع مقدس را حضور نیروهای مردمی با انگیزه قوی و از قشرها و سطوح مختلف، و خارج شدن جنگ از انحصار نیروهای رسمی دانستند و تأکید کردند: امروز هم توصیه ما به مسئولان دولتی این است که باید در عرصه های مختلف به ویژه در بخش اقتصاد از ظرفیت های مردم استفاده و اقتصاد، مردمی شود.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به موضوع دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام و شهدای مدافع حرم اشاره کردند و افزودند: این موضوع از ماجراهای عجیب و شگفتی های تاریخ است که جوانانی از ایران و کشورهای دیگر با ایمان و انگیزه قوی از همسر جوان و کودک خردسال و زندگی راحت خود می گذرند و در یک کشور غریب، در راه خدا مجاهدت می‌کنند و در این مسیر به شهادت می رسند.

ایشان ایمان بالای شهیدان مدافع حرم و صبر و بردباری خانواده های آنها را از جمله ابعاد این موضوع شگفت برشمردند و خاطرنشان کردند: یک بُعد دیگر این ماجرا، عناصر اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است که بر پایه ایمان و عزم و اراده  انسانهای مؤمن و مجاهد و شهدا استوار است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه دشمنان نظام اسلامی هیچگاه توانایی درک و فهم پایه های اقتدار و توانمندی نظام را ندارند، گفتند: شهدا و خانواده های آنان ستونهای صخره‌وار نظام جمهوری اسلامی هستند و به همین علت است که نظام همواره در مواجهه با چالش های گوناگون، توانسته بر آنها غلبه کند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: هرجا به انقلاب و روحیه انقلابی تکیه کردیم، پیشرفت داشته ایم و هر جا که برای خوشایند عناصر استکبار، از ارزشها کوتاه آمدیم و در بیان مواضع انقلابی رودربایستی کردیم، دچار عقب ماندگی و خسارت شدیم.

ایشان با تأکید بر اینکه نحوه برخورد با دشمنان مستکبر باید براساس روحیه انقلابی باشد، خاطرنشان کردند: ایمان به خدا، اعتقاد به جهاد و انگیزه قوی جوانان مؤمن و انقلابی، منابع قدرت نظام اسلامی در جنگ نامتقارن با جبهه استکبار است و آنها با وجود آنکه آثار این منبع قدرت را می بینند اما از تحلیل حقیقت آن عاجزند بنابراین متوسل به شیوه های خشن و بی‌رحمانه می شوند.

رهبر انقلاب اسلامی، طراحی گروه های تروریستی تکفیری همچون داعش را نمونه ای از این شیوه های خشن برای مقابله با نظام اسلامی دانستند و گفتند: هدف اصلی از راه اندازی گروههای تروریستی تکفیری و اقدامات آنها در عراق و سوریه حمله به ایران بود اما قدرت نظام جمهوری اسلامی موجب شد آنها در همان عراق و سوریه زمین‌گیر شوند.

ایشان با تأکید بر اینکه گروههای تروریستی تکفیری، تفاوتی میان شیعه و سنی قائل نیستند و هر فرد مسلمانی را که همراه انقلاب اسلامی و دشمن امریکا باشد، هدف قرار می دهند، به قضایای بحرین اشاره کردند و گفتند: در بحرین نیز موضوع، شیعه و سنی نیست بلکه اصل ماجرا حاکمیت جائرانه یک اقلیت مستکبر خودخواه بر یک اکثریت گسترده است.

رهبر انقلاب اسلامی تعرض حاکمان بحرین به عالم مجاهد شیخ عیسی قاسم را نشانه بلاهت آنها دانستند و تأکید کردند: شیخ عیسی قاسم فردی است که تا وقتی می‌توانست با مردم بحرین حرف بزند، آنها را از حرکات تند و مسلحانه منع می کرد اما حاکمان بحرین متوجه نیستند که تعرض به این عالم مجاهد، به معنای برداشتن مانع از مقابل جوانان حماسی و پرشور بحرین برای انجام هر اقدامی در مقابل حکومت است.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید بر اینکه قدرتهای استکباری و عوامل آنها همواره از شناخت مردم و ایمان جامعه عاجزند و دچار محاسبات غلط می شوند، افزودند: راه صحیح، حرکت در مسیر اسلام و توکل بر خداوند متعال است و تنها، ملتی با ایمان و مجاهد و دارای عزم راسخ می تواند بر موانع غلبه کند و پیش برود.

ایشان در ادامه همگان را به بهره مندی بیش از پیش از شبهای قدر و روزهای پایانی ماه مبارک رمضان توصیه کردند و گفتند: در این شبها و سحرها که هنگامه توسل و تضرع است، باید با استمداد از ارواح متعالی از جمله ارواح شهدا و شفیع قرار دادن آنها و با حضور قلب، به گونه ای دعا کنیم که مورد توجه و اعتنای خداوند متعال قرار گیرد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به لزوم آشنا کردن نسل جوان با ایثارگری و حماسه‌های رزمندگان، خاطرنشان کرد: تشکیل و فعال‌سازی دبیرخانه شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت، تشکیل جبهه مجازی، توسعه تشکل‌های ایثارگران، اجرای طرح سپاس و تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی با رویکرد افزایش توانمندی در جامعه ایثارگری از اقدامات محوری بنیاد شهید بوده است.
 
منبع : www.tanvir.ir

فرمانده سپاه فجر فارس در دیدار با اعضای قرارگاه اربعین:

« نیت پاک و اخلاص » مهم ترین اصول در انجام وظیفه هستند

سردار غیب پرور گفت: برپایی موکب حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) یک حرکت تاثیرگذار فرهنگی در راستای تقویت وحدت بین شیعیان جهان است.

به گزارش تنویر، نشست اعضای قرارگاه اربعین سپاه فجر استان فارس با حضور سردار غلامحسین غیب پرور فرمانده سپاه فجر فارس برگزار شد، در این نشست دستور تشکیل و آغاز به کار کمیته های اجرایی قرارگاه اربعین سپاه فجر از سوی  سردار غیب پرور صادر شد.

سردار غیب پرور در ابتدای صحبت هایش در این نشست با بیان اینکه شب های قدر بهترین فرصت برای تقویت ارتباط الهی با پروردگار و خودسازی معنوی است، گفت: امسال نیز همانند سال گذشته موکب حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) در ایام اربعین به زائران اباعبدالله الحسین ( علیه السلام) خدمات پزشکی، بهداشتی، اسکان و تغذیه ارائه خواهد نمود.

وی با اشاره به حرکت های ناشایست و رفتارهای نادرست برخی گروه های افراطی که با هدف خدشه وارد نمودن به وجهه شیعیان و دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) در کشورهای میزبان حرم های مطهر اهل بیت (علیهم السلام) و بخصوص در ایام اربعین انجام می شوند، گفت: برپایی موکب حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) از سوی خادمان و دوستدارن اهل بیت (علیهم السلام) در استان فارس علاوه بر اینکه یک حرکت تاثیرگذار فرهنگی در راستای تقویت وحدت بین شیعیان جهان است بلکه راه حل موثر مقابله با هجمه گروه های افراطی نیز هست.

فرمانده قرارگاه امام حسین (علیه السلام) سپاه پاسدران انقلاب اسلامی با بیان اینکه " اخلاص " مهم ترین اصل در انجام وظیفه است، خطاب به اعضای قرارگاه اربعین سپاه فجر گفت: برپایی موکب حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) برگ سبزی است تقدیم به آستان مقدس اباعبدالله الحسین (علیه السلام)، اگر نیت ها در این کارِ خِیر پاک و مخلصانه باشند بدون شک از کمک های مادی و معنوی آن هم از جایی که فکرش را نمی کنیم بهره مند می شویم.

وی با تاکید بر اینکه در برپایی موکب حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) از امکانات و بودجه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی استفاده نمی شود، گفت: هزینه های مادی این کار خِیر از سوی خَیِران، شیعیان و دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) در استان فارس و در قالب کمیته جمع آوری کمک های مردمی تامین می شود.

فرمانده سپاه فجر فارس در پایان صحبت هایش با بیان اینکه سال گذشته هزینه رفت و آمد و اسکان خادمان این موکب نیز توسط خود ایشان تامین شده است، گفت: با توجه به زمان باقی مانده تا ایام اربعین تلاش ما این است که تا جای ممکن ظرفیت ارائه خدمت این موکب به زائران آستان مقدس اباعبدالله الحسین (علیه السلام) را افزایش دهیم، امیدواریم مشارکت و حضور در این حرکت بزرگ فرهنگی مایۀ خِیر و برکت برای تمام مردم مومن و دوستداران اهل بیت (علیهم السلام) در استان فارس باشد.

به گزارش تنویر، سال گذشته موکب حضرت احمد بن موسی (علیه السلام) در زمینی به مساحت ده هزار متر مربع در شهر مقدس کربلا و در فاصلۀ دو هزار و چهار صد متری حرم های مطهر برپا شد و به چندین هزار نفر از از زائران اباعبدالله الحسین (علیه السلام) در ایام اربعین خدمات ارائه نمود.
 
منبع : www.tanvir.ir

فرمانده سپاه ثارالله (ع) شیراز:

تجمع هزار نفری بانوان مدافع‌حریم‌خانواده در شیراز برگزار می‌شود

سرهنگ پاسدار اسماعیل محبی پور گفت: این تجمع مردمی با هدف نهادینه شدن فرهنگ عفاف و عفاف در جامعه اسلامی صورت می گیرد.

به گزارش تنویر، سرهنگ پاسدار اسماعیل محبی پور فرمانده سپاه ثارالله (علیه السلام) شیراز گفت: بمناسبت روز عفاف و حجاب تجمع هزار نفری حجاب و عفاف با عنوان مدافعان حریم خانواده با شُعار " حیا، عفت، غیرت، حافظ حریم خانواده " برگزار می‌شود.


وی افزود: این تجمع مردمی با هدف نهادینه شدن فرهنگ عفاف و عفاف در جامعه اسلامی و مقابله با آسیب های فرهنگی که خانواده های ایرانی را تهدید می کنند، صورت می گیرد.

فرمانده سپاه ثارالله (ع) شیراز با بیان اینکه نمیایشگاه عفاف و حجاب نیز در محل این تجمع برپا می شود، گفت: در ابتدای این برنامه راهپیمایی بانوان از سه مسیر مختلف آغاز شده و در نهایت  تجمع اصلی در مقابل باغ عفیف‌ آباد شیراز برگزار می‌شود.
 
منبع : www.tanvir.ir

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان استان فارس:

تجمعات بزرگ «مدافعان حریم خانواده» در سراسر فارس برگزار می شوند

 

خواهر حیدری گفت: حجاب و عفاف تنها مختص زنان نیست بلکه احیا کننده سلامت همه افراد جامعه و کاهش دهنده آسیب های اجتماعی هستند.

 
به گزارش تنویر، خواهر حیدری مسئول سازمان بسیج جامعه زنان استان فارس با اشاره به فرارسیدن هفته عفاف و حجاب، گفت: عفاف و حجاب بعنوان پوشش های درونی و بیرونی در کنار هم سلامت و امنیت جوامع انسانی را رقم می زنند.

وی با بیان اینکه کمرنگ نمودن عفاف و حجاب در سطح جامعۀ ایران و خانواده ها از برنامه های اصلی دشمنان انقلاب اسلامی است، گفت: اگر به مسئله عفاف و حجاب در جامعه توجه لازم نشود معضلات اجتماعی و فرهنگی فراوانی از جمله کاهش سطح امنیت روحی، روانی و اجتماعی بانوان، افزایش بی اعتمادی، تضعیف پشتوانه های عاطفی اعضای خانواده، افزایش خیانت بین همسران و در نهایت فروپاشی کانون خانواده ها را در پِی خواهد داشت.

مسئول سازمان بسیج جامعه زنان سپاه فجر فارس با بیان اینکه امروز شاهد افزایش خشونت نسبت به زنان در جوامع غرب هستیم، گفت: دشمنان اسلام با بهره‌گیری از روش های نرم فرهنگی در راستای نفوذ به افکار و سست نمودن اندیشه های جوانان ملل اسلامی و سایر کشورهای جهان برنامه ریزی نموده اند.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از ظرفیت های فرهنگی، هنری و رسانه ای  ارزش های الهی را در جامعه نهادینه کنیم، گفت: حجاب و عفاف تنها مختص زنان نیست بلکه احیا کننده سلامت همه افراد جامعه و کاهش دهنده آسیب های اجتماعی هستند.

خواهر حیدری افزود: همزمان با هفته عفاف و حجاب تجمعات بزرگ مردمی " مدافعان حریم خانواده " با حضور زنان مومن و خانواده های شهدای مدافع حرم اهل بیت (علیهم السلام) در سراسر استان فارس برگزار خواهند شد.

وی در پایان صحبت هایش با بیان اینکه بسیج جامعه زنان فارس بعنوان گسترده ترین تشکل زنان در استان برنامه های مختلفی بمناسبت هفته عفاف و حجاب برگزار خواهد نمود، گفت: این برنامه ها با محوریت تبیین شُعار " حیا، عفت و غیرت حافظ حریم خانواده " در سراسر شهرستان های استان فارس برگزار خواهند شد.
 
منبع : www.tanvir.ir

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر فارس:

از بین‌بُردن حیا و عفت در جامعه هدف‌اصلی دشمنان‌انقلاب‌اسلامی است

 

حجت الاسلام حاجی زاده گفت: در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به کار فرهنگی - رسانه ای، حمایت از تولید کنندۀ پوشاک ایرانی و مهم تر از همه روحیه انقلابی و جهادی نیاز داریم.

 

به گزارش تنویر، حجت الاسلام محمد حاجی زاده در نشست هم اندیشی کارکنان نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر با اشاره به فرارسیدن هفته عفاف و حجاب، گفت: از بین بُردن حیا و عفت در جامعه یکی از ا هداف اصلی دشمنان انقلاب اسلامی است که از طریق تهاجم نرم فرهنگی - رسانه ای و راهبرد نفوذ و تاثیرگذاری بر افکار آن را دنبال می کنند.

وی با بیان اینکه زن عنصر اصلی بُنیان خانواده های ایرانی است، گفت: عفاف و حجاب نه تنها عناصر اصلی و موثر در حفظ سلامت اخلاقی جوامع اسلامی هستند بلکه امنیت روحی و اجتماعی افراد جامعه بخصوص زنان را تقویت و به تحکیم روابط عاطفی بین زوج ها و فرزندان نیز کمک می کنند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر ادامه داد: زنان در خانواده ایرانی بعنوان همسر و مادر نقش اصلی را در هدایت و تربیت اسلامی بر عهده دارند، اگر خانواده ها نسبت به آسیب های اجتماعی مصون بشوند، جامعه نیز در برابر تهاجم فرهنگی مصون خواهد شد.

وی ترویج فرهنگ زندگی غربی را یکی از راهبردهای دشمنان انقلاب اسلامی از بین بُردن حیا و عفت در جامعه ایران دانست و افزود: حمایت از شبکه های مُدلینگ و ترویج ابتذال فرهنگی بخصوص در زمینه پوشش و لباس گُواه روشنی برای این موضوع است.

حجت الاسلام حاجی زاده افزود: در زمینه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب به کار فرهنگی - رسانه ای، خلاقیت در طراحی پوشش های اسلامی، حمایت از تولید کنندۀ پوشاک ایرانی و مهم تر از همه روحیه انقلابی و جهادی نیاز داریم.

وی هفته عفاف و حجاب را فرصت مناسبی برای هم اندیشی و هم افزایی سازمان های مسئول در این زمینه دانست و افزود: سپاه پاسداران و بسیج با دارا بودن ظرفیت عظیم مردمی رسالت مهمی در زمینه ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی بر عهده دارند، البته ساماندهی موضوع عفاف و حجاب به تلاش همه افراد جامعه بستگی دارد.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه فجر فارس در پایان صحبت هایش گفت: در سال جاری و همزمان با هفته عفاف و حجاب، سازمان بسیج جامعه زنان سپاه فجر فارس برنامه های متنوعی را با خلاقیت و رویکردهای تازه در زمینه تبیین اهمیت حیا و عفت در جامعه برگزار می نماید .

 

منبع : www.tanvir.ir


فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) شیراز:

«کمیته جامع عفاف و حجاب زنان شمال غرب شیراز» تشکیل شده است

 

سرهنگ پاسدار حسینی گفت: تجمع بزرگ زنان شمالغرب شیراز با سخنرانی خطیب برجسته کشور حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار می گردد.

به گزارش تنویر، سرهنگ پاسدار سید حسین حسینی فرمانده سپاه حضرت محمد رسول الله (ص) شیراز با اشاره به فرارسیدن هفته عفاف و حجاب، گفت: رعایت عفاف و حجاب نقش تعیین کننده ای در حفظ و تقویت سلامت اخلاقی جامعه اسلامی دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری «کمیته جامع عفاف و حجاب زنان شمالغرب شیراز» تشکیل شده است، گفت: اهداف مهم این کمیته ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی به بنیان خانواده های ایرانی، ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه و همکاری با سازمان ها و نهاد های مسئول در زمینه عفاف و حجاب در شمالغرب کلان‌شهر شیراز خواهد بود. 

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) شیراز با بیان اینکه همزمان با آغاز هفته عفاف و حجاب برنامه های متنوعی در شمالغرب شیراز برگزار خواهند شد، گفت: محوریت این برنامه ها که به مدت یک هفته و از نوزدهم تیر آغاز شده اند، " مطالبه گری آحاد جامعه در زمینه عفاف و حجاب و تاکید بر اهمیت این موضوع " است.

سرهنگ پاسدار حسینی در پایان صحبت هایش با بیان اینکه همزمان با هفته عفاف و حجاب تجمع بزرگ زنان شمالغرب شیراز برگزار می شود، گفت:  خبر داد: این تجمع بزرگ با حضور شهروندان مومن شهرک های شمالغرب شیراز، منطقه دراک و شهر جدید صدرا در تاریخ سه شنبه بیست و چهارم تیر و با سخنرانی خطیب برجسته کشور حجت الاسلام احمد پناهیان برگزار می گردد.
 
 
منبع : www.tanvir.ir

بازتاب بین‌المللی هشدار سردار سلیمانی به رژیم آل خلیفه

اظهارات سردار قاسم سلیمانی در خصوص اقدام رژیم آل خلیفه به سلب تابعیت روحانی برجسته بحرینی با بازتاب گسترده در رسانه‌های خارجی مواجه شد.
سردار سلیمانی 
خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده است، به دنبال اقدام دولت بحرین علیه رهبر روحانی اکثریت شیعیان این کشور، سردار سلیمانی به دولت منامه در خصوص احتمال وقوع درگیری مسلحانه هشدار داد. در گزارش رویترز این جملات سردار سلیمانی نقل شده که گفته است: یقینا آنها می دانند تجاوز به حریم آیت الله شیخ عیسی قاسم خط قرمزی است که عبور از آن شعله‌ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نخواهد گذاشت. قطعا تاوان آن را آل خلیفه پرداخت خواهد کرد و نتیجه آن جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود.

شبکه خبری بی.بی.سی نیز در انعکاس این خبر از عنوان "هشدار بی‌سابقه قاسم سلیمانی به حکومت بحرین" استفاده کرده و آورده است: قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در هشداری بی‌سابقه، شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را "خط قرمزی" دانست که "تجاوز به حریم" آن، نابودی حکومت این کشور را به دنبال خواهد داشت. در گزارش بی.بی.سی آمده است: قاسم سلیمانی در بیانیه خود، با انتقاد شدید از "سکوت معنادار سازمان ملل، آمریکا و کشورهای غربی" در مقابل برخوردهای حکومت بحرین با شیعیان معترض، گفته است که این حکومت از "حرکت مسالمت‌آمیز مردم سوءاستفاده کرده و برآورد دقیقی از خشم مردم ندارد".

روزنامه گاردین در همین رابطه ضمن انتشار گزارشی با عنوان "ایران اعلام کرده که بحرین با سلب تابعیت روحانی شیعه تخطی کرده است"، نوشت، سردار سلیمانی گفته است که اقدام منامه علیه آیت‌الله عیسی قاسم به مقاومت مسلحانه منجر خواهد شد. گاردین همچنین عنوان داشت، اقدام علیه آیت‌الله عیسی قاسم کمتر از یک هفته پس از آن صورت گرفته که دادگاهی در بحرین فعالیت‌های گروه اپوزیسیون الوفاق را ممنوع اعلام کرد.

شبکه خبری دویچه وله نیز در گزارشی با عنوان "بیانیه بی‌سابقه سلیمانی: رژیم بحرین با حرکت مسلحانه شیعیان نابود می‌شود"، نوشت: قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون مرزی سپاه پاسداران (سپاه قدس) در واکنشی بی‌سابقه و شدیداللحن به سلب تابعیت یکی از روحانیون شیعیه بحرین به نام شیخ عیسی قاسم، این اقدام را "سوءاستفاده "آل خلیفه" (خاندان حاکم بر بحرین) از حرکت مسالمت‌آمیز مردم" دانسته و رژیم را به برآورد اشتباه از میزان "خشم مردم" متهم کرده است.
در گزارش بخش فارسی سایت شبکه خبری دویچه وله آمده است: وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز نسبت به سلب تابعیت از شیخ قاسم واکنش نشان داده است، ولی واکنش این وزارتخانه نرم‌تر از بیانیه قاسم سلیمانی است. در بیانیه وزارت خارجه اقداماتی از این دست نافی "امید به اصلاح امور از طریق گفت‌وگو و روش‌های مسالمت‌آمیز" عنوان شده و از دولت بحرین خواسته می‌شود که «با پایان دادن به برخوردهای فراقانونی، از تخریب همه پل‌های ارتباط با مردم و رهبران میانه روی این کشور پرهیز و با پذیرش واقعیت‌های کشور و برگزاری گفت‌وگوهای جدی ملی به بحران جاری در بحرین خاتمه دهد.»

رادیو آزاد اروپا نیز در این خصوص گزارش داد: یک چهره سرشناس نظامی ایرانی به دولت بحرین نسبت به احتمال وقوع درگیری مسلحانه هشدار داد و این امر پس از آن صورت گرفت که دولت سنی بحرین تابعیت یک روحانی شیعه سرشناس را سلب نمود.
در همین حال، پایگاه اینترنتی اهرام نیز ضمن پوشش خبری اظهارات سردار سلیمانی، گزارش داد که این فرمانده سپاه پاسداران گفته که دولت بحرین بهای اقدام خود علیه روحانی برجسته شیعه را خواهد پرداخت.

همچنین شبکه المنار در این رابطه در گزارشی به این اظهارات سردار سلیمانی اشاره کرد که گفته است: حامیان آل خلیفه بدانند اهانت به آیت الله شیخ عیسی قاسم و استمرار فشارهای بیش از حد به مردم بحرین سرآغاز انتفاضه خونینی است که عواقب آن به عهده کسانی خواهد بود که به گستاخی حکام بحرین مشروعیت می دهند.
 
منبع : www.tanvir.ir

وحشت سعودی‌ها از «واحد 400» نیروی قدس سپاه

گفته می‌شود که سپاه قدس واحدی موسوم به «واحد 400» را برای انجام عملیات‌های ویژه خارج از کشور ایجاد کرده است و عملیات‌های سایبری هم در این زمان در دستور کار سپاه قرار گرفت.
به گزارش تنویر به نقل از مشرق، اخبار ایران و تحلیل‌های پیرامون آن به طور مستمر در رسانه‌های خارجی - اعم از غربی، شرقی و منطقه‌ای - منعکس می‌شود. نگاهی به موضوعات پرداخته شده درباره ایران می‌تواند تصویری کلی از نقاط تمرکز این رسانه‌ها در داخل و نحوه انعکاس و جهت‌دهی آن به فضای افکار عمومی در کشورهای خود و جهان ارائه دهد.

***

تهدیدات ایران و حزب‌الله علیه عربستان سعودی: سوابق گذشته

پایگاه اندیشکده واشنگتن با اشاره به سابقه دیرینه خصومت ایران و عربستان به ارائه یک‌سری اتهامات بی‌پایه و اساس علیه نیروهای حزب‌الله و سپاه پاسداران پرداخته و می‌نویسد: روز 27 آوریل سردار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مداخله نظامی اخیر عربستان سعودی در یمن را محکوم کرد و سعودی‌ها را به خاطر کشتن مردم بی‌گناه یمن به جا پایِ رژیم صهیونیستی گذاشتن تشبیه نمود. وی گفت که افزایش اقدامات خصمانه عربستان در منطقه نیازمند واکنش قاطع‌تری از جانب ایران است. به همین ترتیب، نعیم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس در روز 13 آوریل گفت که عربستان به خاطر حمله به یمن بهای سنگینی را خواهد پرداخت. با توجه به پیشینیه تاریخی موجود، عربستان سعودی باید این تهدیدات را جدی بگیرد.

ایران

ایران سابقه طولانی در اقدام علیه رقیب عربستانی خود دارد. این اقدامات توسط عوامل ایرانی و یا نیروهای حزب‌الله انجام شده‌اند و منافع عربستان را در خاورمیانه و یا جاهای دیگر مورد هدف قرار داده‌اند. به ادعای نویسنده این مقاله، یکی از تازه‌ترین اقدامات ایران تلاش نافرجام برای ترور سفیر عربستان در آمریکا بود. اما، نقشه‌های ضدسعودی ایران از همان اولین روزهای استقرار نظام اسلامی در این کشور شروع شد.

تنها سه ماه پس از استقرار نظام اسلامی در ایران در سال 1987، شاخه سعودی حزب‌الله (حزب‌الله حجاز) اولین حمله خود را در داخل عربستان انجام داد. قبل از آن، تقابل بین زائران شیعی و نیروهای امنیتی عربستان در جریان مراسم حج در جولای 1987 به خشونت گرایید و باعث کشته شدن بیش از 400 نفر شد. ایران که به دنبال انتقام گرفتن بود شروع به حمایت کردن از شیعیان افراطی در استان شرقی عربستان کرد. یک هفته بعد نیز حزب‌الله عربستان با انتشار بیانیه‌ای قول داد که خانواده حاکم در عربستان را به چالش بکشد.

ظرف یک سال، حزب‌الله لبنان تهدیدات خود را با حمله به کارخانه پتروشیمی عربستان که در آن آمریکایی‌های بسیاری کار می‌کردند عملی کرد. عربستان نیز به شدت به این مساله واکنش نشان داد و تعدادی از شبه‌نظامیان شیعی را دستگیر و اعدام کرد.

حزب‌الله عربستان برای اینکه انتقام بگیرد بر علیه هر کسی که با آل‌سعود همکاری کند اعلام جنگ کرد و حملاتی را علیه مقامات عربستانی در کشورهای ترکیه، پاکستان و تایلند انجام داد.

در همین حین، گروهی از شیعیان کویتی و سعودی وابسته به حزب‌الله کویت در حال انتقال تسلیحات به داخل عربستان در جولای 1989 دستگیر و اعدام شدند. برخی از دستگیرشدگان اصالت ایرانی داشتند و مقامات ایران آنها را شهید خواندند و گفتند که باید با حمله به منافع عربستان، کویت و آمریکا انتقام خون آنها گرفته شود.

اگرچه حزب‌الله همچنان یکی از گروه‌های وابسته به ایران در جنگ با غرب می‌شود، اما اقدامات اخیر ایران علیه منافع سعودی توسط نیروهای سپاه قدس انجام شده است.

در ماه می 2011، عوامل ایران یک دیپلمات سعودی در کراچی را به ضرب گلوله کشتند. در ژوئن 2012، مقامات کنیا دو ایرانی را که گفته می‌شد به سپاه قدس وابسته هستند را به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله به اهداف سعودی، انگلیسی، آمریکایی و صهیونیستی در کنیا و یا در دیگر مناطق آفریقا دستگیر کردند. گفته می‌شود که سپاه قدس واحدی موسوم به «واحد 400» را برای انجام عملیات‌های ویژه خارجی ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد که عملیات‌های سایبری هم در این زمان در دستور کار سپاه قرار گرفت.

بنظر می‌رسد که ایران در زمان انجام مذاکرات هسته‌ای اقدمات خود را متوقف کرده است، اما تنش‌های فرقه‌ای اخیر در منطقه ممکن است که ایران و حزب الله را تحریک به انجام حملاتی علیه سعودی‌ها نماید. مدتی است که تنش‌های منطقه‌ای بین ریاض و تهران به خاطر حمایت از بازیگران در لبنان، سوریه و عراق شدت گرفته است.

با توجه به سوابق اقدمات ایران و حزب‌الله علیه منافع سعودی، اخطارهای اخیر بیش از چند حمله لفظی است که بین ریاض و تهران رد و بدل می‌شود. 

 

 

دلیل علاقه وافر ایران به جنگ‌های نیابتی چیست؟

پایگاه هیل در گزارشی مغرضانه به قلم مک‌کولم رئیس موسسه راهبردهای دموکراتیک با متهم کردن ایران به به‌راه اندختن جنگ‌های نیابتی می‌نویسد: از همان روزهای اول پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، نظام این کشور درگیر جنگهای نیابتی شده است. برخی ادعا می‌کنند که دلیل این کار نظام این است که از سرنگونی داخلی واهمه دارد. میزان پول و هزینه‌ای که صرف گروه‌های نیابتی در لبنان، سوریه، یمن و عراق می‌شود بسیار زیاد است.

ایران

ریشه آرزوهای منطقه‌ای ایران به اوایل دهه 1980 و شروع جنگ ایران و عراق برمی‌گردد که مقامات ایران حزب‌الله را در لبنان و جهاد اسلامی را در فلسطین پایه‌ریزی کردند. در سال‌های اخیر و با عدم حضور فیزیکی آمریکا در منطقه، ایران فرصتی پیدا کرده است تا این خلأ قدرت را پر نماید.

نظام ایران همیشه از نیروهای نیابتی به عنوان اهرمی در مذاکرات با قدرت‌های غربی استفاده کرده است. گروه‌های نیابتی ایران پیشینیه به خطر اندختن منافع آمریکا و اروپا را دارند.

به عنوان مثال، در یمن، حوثی‌ها یکی از گروه‌های نیابتی بودند که دائماً از جانب ایران مورد حمایت قرار می‌گرفتند. از زمان شروع حملات ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان علیه حوثی‌ها، ایران از هرگونه مقابله با این ائتلاف پرهیز کرده است.

در کشور همسایه عراق نیز نیروهای نیابتی ایران در بین شبه‌نظامیان شیعی و همچنین هم‌پیمانان آن در دولت عراق این امکان را برای تهران فراهم کرده‌اند تا آنچه را که ایران در زمان جنگ ایران و عراق نتوانست بدست آورد را حالا به دست آورد. ایران توانست از نیروهای نیابتی خود چه رسمی و چه غیررسمی برای حمله به گروه مخالف خود یعنی سازمان منافقین استفاده کرده و آنها را خلع سلاح نماید.

نویسنده این مقاله در انتها ادعا می‌کند: علاقه وافر ایران به جنگ‌های نیابتی نشان‌دهنده قدرت این کشور نیست. برعکس، نظام ایران بسیار نسبت به هر گونه درگیری نظامی آسیب‌پذیر است زیرا مقامات ایران در داخل وضعیت متزلزلی دارند. آمریکا باید به بی‌ثباتی داخلی در ایران برای پیشبرد سیاست خود در این کشور خصوصاً درباره مساله هسته‌ای توجه نماید. کاخ سفید باید با کمک مردم ایران نظام جمهوری اسلامی را سرنگون نموده و یک دولت دموکراتیک، غیرهسته‌ای و سکولار را جایگزین آن نماید. 

 



عدم پوشش بخشی از صحبت‌های وزیر دفاع رژیم صهیونیستی درباره ایران

پایگاه گلوبال ریسرچ در گزارشی به سخنان موشه یعلون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی درباره مقابله با ایران هسته‌ای پرداخته و می‌نویسد: دو هفته قبل پایگاه الکترونیک انتفاضه نظرات مردم را درباره حرف‌های موشه یعلون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی را که گفته بود هیروشیما و ناکازاکی مثال‌های خوبی برای برخورد با ایران هستند منتشر کرد. یعلون گفته بود که رژیم صهیونیستی باید به ایران حمله اتمی‌کند تا بتواند از جنگ بلندمدت با این کشور جلوگیری به عمل آورد.

ایران

اما این سخنان یعلون در رسانه‌های جریان اصلی هیچ پوشش رسانه‌ای نداشت: به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه خاموشی رسانه‌‌ای برقرار شد. بنابراین، یک بار دیگر این دست از رسانه‌ها نقطه‌نظرات احمقانه، دیوانه‌وار و ترسناک یک صهیونیست تندرو را پوشش ندادند.

با این حال، اینها همان مقاماتی هستند که اوباما با آنها سروکار دارد. اینها همان دیوانگان برنامه‌ریزی‌کننده جنگ هستند که کاخ سفید سال‌هاست می‌خواهد آنها را راضی نگه دارد. 

 

 

 

فروش تسلیحات آمریکایی به رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده منافع مشتر ک دو کشور در قبال ایران است

پایگاه اسپوتنیک در گزارشی درباره خبر فروش تسلیحات نظامی آمریکایی به رژیم صهیونیستی می‌نویسد: تد اول‌استورم مدیر برنامه امنیت ملی دانشگاه هاروارد می‌گوید که فروش بمب‌های پیشرفته نابود‌کننده سنگر به رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از قرارداد تسلیحاتی به ارزش 1.9 میلیارد دلار نشان می‌دهد که این دو کشور در برابر ایران هسته‌ای متحد هستند.

ایران

اول‌استورم گفت: اگر این نوع بمب در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گیرد، این رژیم قطعاً از این توانمندی برای مقابله با هرگونه ماجراجویی در منطقه در رابطه با معادله ایران - رژیم صهیونیستی استفاده خواهد کرد.

اول‌استورم توضیح داد که فروش است تسلیحات عاملی دیگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود و تهران باید ببیند که واشنگتن و تلاویو کاملاً برای جلوگیری کردن از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی با هم هماهنگ هستند.

اول‌استورم ادامه داد: بمب‌های سنگرشکن مولفه مهمی در توازن قدرت و توانمندی در نیروی هوایی مثل رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.

وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این قرارداد فروش می‌تواند کمک زیادی به امنیت ملی رژیم صهیونیستی کرده و بخشی از روابط امنیتی طولانی‌مدت واشنگتن با این رژیم محسوب می‌شود.

فروش این تسلیحات در زمانی انجام می‌شود که ایران و شش کشور بزرگ دنیا در تلاشند که تا آخر ماه ژوئن به توافق هسته‌ای دست یابند.

اول‌استورم همچنین افزود: این قرارداد فروش تسلیحات بخشی از تلاش‌های واشنگتن برای ترمیم رابطه خود با تلاویو است. از همان اول به نظر نمی‌رسید که این دو کشور اختلافی با هم داشته باشند. اما این قرارداد نشان داد که آنها از آن چیزی که به نظر می‌رسد به هم نزدیک‌تر هستند.

اول‌استورم در پایان گفت که نگرانی نباید از این جهت وجود داشته باشد که این قرارداد مذاکرات هسته‌ای با ایران را به خطر اندازد. 

 

واقعیت‌های خاورمیانه که توافق هسته‌ای اوباما با ایران را به چالش می‌کشند

مرکز ویلسون در گزارشی درباره تحولات اخیر منطقه خاورمیانه و تاثیر آن بر توافق هسته‌ای با ایران می‌نویسد: توافق هسته‌ای محتمل با ایران که دولت اوباما آنرا جامع و قاطع می‌داند نقاط ابهام بسیاری دارد. یکی از این ابهامات درباره بلندپروازی‌های اتمی ایران در آینده می‌باشد.

ایران

این مساله بر موضوعی تاکید می‌کند که اخیراً جان کری زمانیکه داشت از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کرد مطرح کرد: اوباما کاملاً قول داده است که آنها به تسلیحات اتمی دست نخواهند یافت و ما هر روز بازرسی‌هایی در آنجا خواهیم داشت. این توافق برای 10 سال نخواهد بود. بلکه برای همیشه ادامه خواهد یافت.

این مساله قابل فهم است که آنها می‌خواهند از توافق هسته‌ای با ایران حمایت کنند. اما چیزی را که به سختی می‌توان توضیح داد این است که چطور چنین توافقی می‌تواند در منطقه‌ای آشفته‌ای مثل خاورمیانه دوام داشته باشد. در خاورمیانه، اصلاً چیزی به اسم «برای همیشه» وجود ندارد، مخصوصاً زمانیکه مساله طرح‌های قدرتهای خارجی مطرح می‌شود که به دنبال آن هستند تا اراده خود را بر دیگران اعمال کنند.

به این مساله توجه داشته باشید که عمر دولت‌ها و مقامات چهار و یا حداکثر هشت اسال است. آمریکا خیلی خوب کارها را شروع می‌کند، اما نمی‌تواند آنها را به مقصد برساند. به عنوان مثال، آمریکا به همراه دیگر کشورهای عضو ائتلاف جنگ با لیبی را آغاز کرد اما نتوانست آن را ادامه دهد.

اما در خاورمیانه، ملتها و سران آنها شاهد آمدن و رفتن روسای جمهور و وزرای امورخارجه آمریکا بوده‌اند. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، این کشور دو رهبر داشته است، اما آمریکا شش رئیس جمهور عوض کرده است. در مصر و فلسطین هم همینطور بوده است. این مساله با زمانی که دولت آمریکا درباره آن حرف می‌زند متفاوت است.

دیکتاتورهای عرب برای نیم قرن بر خاورمیانه حکومت کردند. اما وقایع اخیر به ما نشان داد که تنها کاری که باید در حال حاضر در خاورمیانه انجام داد تغییر است. اگرچه هسته‌ القاعده از بین رفته است، اما گروه‌های وابسته به آن همچنان در شبه‌جزیره عربستان تهدیدی بزرگ محسوب می‌شوند. داعش نیز عراق، سوریه و دیگر کشورها را تهدید می‌کند. تنها زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. و با توجه به تاریخ این منطقه، آینده خوبی برای آن متصور نمی‌باشد.
 
منبع : www.tanvir.ir

فرمانده لشکر نوزده فجر در مراسم معارفه فرمانده جدید گردان علی بن حمزه (ع):

«امنیت پایدار و سربلندی ایران» حاصلِ مُجاهدت خالصانه شهداست

 

سردار دانشمندی گفت: با تلاش و فداکاری رزمندگان اسلام، روز به روز به سمت دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی در حال پیشرفت هستیم.

 

به گزارش تنویر، مراسم معارفه فرمانده جدید گردان 105 علی بن حمزه (علیه السلام) با حضور سردار اسکندر دانشمندی فرمانده لشکر نوزده فجر در نمازخانه سپاه محمد رسول الله (ص) شیراز برگزار شد.

سردار دانشمندی در ابتدای صحبت هایش در این مراسم با گرامیداشت یاد شهیدان ماندنی، عبدالله نژاد و نصیری بیات، گفت: درباره شخصیت شهید عبدالله نژاد می توانیم بگوییم اخلاق وی در ارتبط با مردم جنوب شرق کشور به حدی صمیمانه و خوب بود که هنوز هم مردم منطقه از این شهید بزرگوار یاد می کنند، روحیه و اخلاق این شهید بزرگوار بسیار به شخصیت شهید سردار شوشتری شبیه بود.

وی " اخلاص و مردم داری " را دو ویژگی شاخص شهید عبدالله نژاد عنوان نمود و افزود: شهیدان عبدالله نژاد و نصیری بیات همیشه در صحنه های مجاهدت و ایثار حضور داشتند.

فرمانده لشکر نوزده فجر  " امنیت پایدار و سربلندی ایران " را حاصل مُجاهدت خالصانه شهدا دانست و افزود: با تلاش و فداکاری رزمندگان اسلام، روز به روز به سمت دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی در حال پیشرفت هستیم و همینطور با " کار دفاعیِ لایه به لایه " فاصله تهدیدات با مردم و کشور نیز افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی با تمام توان وارد عرصه شده است، گفت: برخی کشورهای منطقه ارتباط و هم‌پیمانی خود را با رژیم صهیونیستی آشکار ساخته و با استکبار جهانی در یک صف قرار گرفته اند.

فرمانده لشکر نوزده فجر با بیان اینکه پیمودن راه شهدا نیازمند روحیه انقلابی و کار جهادی است، گفت: ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مناسبی برای تقویت اخلاص و خودسازی معنوی است.

«امنیت پایدار و سربلندی ایران» حاصلِ مُجاهدت خالصانه شهداست

به گزارش تنویر، در پایان این مراسم که به میزبانی سروان پاسدار قاسم هنرمند بعنوان سرپرست گردان 105 علی بن حمزه (علیه السلام) لشکر نوزده فجر معرفی شد.
 
منبع : www.tanvir.ir

کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند

 

حضرت آیت الله خامنه ای، «برجام»، «ارتباط با امریکا»، «اقتصاد مقاومتی» و «آینده کشور» را از جمله مسائل مهمی خواندند که تشکلهای دانشجویی در جایگاه افسران جنگ نرم، باید مواضع انقلابی، مستدل و محکم خود را درباره آنها بیان کنند.

به گزارش تنویر ناحیه ثارالله، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بیش از هزار دانشجو از جمله نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی، عصر روز شنبه در دیداری صمیمانه و صریح با حضرت آیت الله خامنه ای، حدود 5 ساعت از دغدغه های دانشجویی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نسل جوان سخن گفتند و دیدگاه‌های رهبری انقلاب را درباره «مسائل دانشجویی و دانشگاهی، وظایف مهم دانشجویان در روند مقاومت ملت و موضوعات و مسائل مختلف روز»، از زبان ایشان شنیدند.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنان خود با تأکید بر اینکه دیدارهای رمضانی با دانشجویان حقیقتاً شیرین و مطلوب است، گفتند: مطالب متنوع و دیدگاه‌های متفاوتی که در این دیدار مطرح شد، خوب و لذت بخش بود و نشانگر رشد سطح فکری و مطالبات قشر دانشجو است و نشان می دهد که با گذشت زمان، انگیزه های انقلابی و فکر روشن و استدلال متین در میان دانشجویان گسترش چشمگیر و روزافزونی داشته است.

ایشان دانشجویان را به انس بیشتر با قرآن و ادعیه توصیه کردند و گفتند: سخن اصلی من به دانشجویان تقویت ایمان است زیرا تنها با ایمان قوی می توان در مقابله با مشکلات و فشارها، مبارزه و مجاهدت کرد.

رهبر انقلاب اسلامی اوضاع خاص و حساس کنونی کشور را بسیار شبیه جنگ احزاب در زمان پیامبر(ص) دانستند و افزودند: امروز نیز همه دنیاپرستان و زورگویان عالم در مقابل جمهوری اسلامی ایران صف آرایی کرده و از همه جوانب آن را مورد حمله قرار داده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: در چنین شرایطی، کسانی که سست ایمان و شاید دارای گرایشهای درونی به دشمن هستند، اظهار یأس و ناامیدی و خود کم بینی می کنند اما افراد دارای ایمان مستحکم، هر قدر هم شرایط سخت تر شود، با عزم و اراده قوی تر ایستادگی می کنند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر می خواهیم در مقابل جبهه استکبار ایستادگی کنیم و به عزت و شرف شایسته نظام جمهوری اسلامی برسیم، نیازمند حفظ و تقویت تقوا در رفتارهای شخصی و عمومی خود هستیم.

حضرت آیت الله خامنه ای با استناد به برخی آیات قرآن در خصوص انحطاط نسل‌های بعدی ملتهایی که دارای ایمان بودند، گفتند: «ضایع کردن نماز» و «پیروی از شهوات» دو عامل اصلی انحطاط و تضعیف ایستادگی و مبارزه است.

ایشان خاطرنشان کردند: علت تأکید مکرر من به مسئولان مبنی بر جلوگیری از برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی بر همین اساس است، زیرا رعایت نکردن حد و مرزهای دینی موجب تضعیف ایمان درونی می شود.

رهبر انقلاب اسلامی بعد از تبیین نقش ایمان در ایستادگی، به «مبارزه سرنوشت ساز و اجتناب ناپذیر ملت ایران با جبهه استکبار» اشاره کردند و گفتند: سرآغاز این مبارزه از آنجا بود که ملت ایران تصمیم گرفت مستقل و پیشرفته شود که این موضوع با منافع قدرتهای مسلط جهانی ناسازگار است.

حضرت آیت الله خامنه ای، سخن برخی افراد را مبنی بر اینکه نظام جمهوری اسلامی به دنبال بهانه جویی برای ناسازگاری با قدرتها است، سخنی سطحی و نااندیشیده خواندند و افزودند: این مبارزه نیازمند بهانه نیست زیرا تا زمانی که ملت ایران براساس غیرت و سابقه انقلابی و اسلام، ایستاده است، این مبارزه وجود دارد و برای پایان آن نیز فقط دو راه متصور است، یا جمهوری اسلامی به آنچنان قدرت و توانایی دست یابد که طرف مقابل جرأت تعرض نداشته باشد یا اینکه جمهوری اسلامی هویت اصلی خود را از دست بدهد و یک ظاهر بی جانی از آن باقی بماند.

ایشان با تأکید بر اینکه برای پایان این مبارزه، راه اول یعنی «دستیابی به اقتدار کامل» مورد نظر ملت ایران است، گفتند: البته شاید امروز سیاستهای آمریکا اینگونه اقتضا کند که بخواهد میان مسئولان نظام اسلامی تفکیک قائل شود و آنها را به مسئولان خوب و بد تقسیم کند، اما امریکاییها اگر توانایی پیدا کنند، همان مسئولان به اصطلاح خوب نیز از نظر آنها بد خواهند شد.

حضرت آیت الله خامنه ای، اصل و هویت نظام اسلامی را هدف اصلی مقابله دشمنان با ملت ایران دانستند و افزودند: منظور از نظام اسلامی، مجموعه ساختار نظام و ارزشها و اهداف آن همچون عدالت، پیشرفت علم، اخلاق، مردم سالاری، قانونگرایی و آرمانگرایی است.
ایشان با تأکید بر اینکه در این مبارزه، مشکلات بزرگی وجود دارد که می توان با ایستادگی و تدبیر از آنها عبور کرد، گفتند: در این مبارزه و همچنین در مسیر حل مشکلات، دانشجویان به عنوان عصاره توانایی های ملت، جایگاه و نقش ویژه ای دارند.

رهبر انقلاب اسلامی «مطالبه گری دانشجویان» را بسیار با اهمیت خواندند و تأکید کردند: برطرف کردن مشکلات کلان کشور بر عهده مسئولان عالی رتبه است اما مطالبه گری دانشجویان اگر با مطالعه و اطلاعات دقیق و درست همراه باشد، قطعاً زمینه ساز تلاش بیشتر مسئولان برای حل مشکلات خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه ای به برخی مطالب دانشجویان در این دیدار، از جمله موضوع قراردادهای جدید نفتی اشاره کردند و افزودند: تا زمانی که در چارچوب منافع کشور، اصلاحات لازم در این قراردادها انجام نشود، قطعاً این قراردادها منعقد نخواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی دیگر از انتقادات دانشجویان در خصوص تصمیم گیریهای جاری دستگاه‌ها در کشور گفتند: براساس قانون و منطق، رهبری نمی‌تواند در تصمیم گیریهای جزیی و اجرایی دستگاهها وارد شود و اگر مسئولین اجرایی دچار اشتباه شوند، باید مجلس از ابزارهای نظارتی همچون استیضاح استفاده کند و یا اینکه رئیس جمهور مانع از اجرای آن تصمیم اشتباه شود.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: البته رهبری در مواردی که احساس کند، برخی اقدامات حتی اقدامات جزیی، موجب انحراف نظام از مسیر اصلی می شود، باید ورود پیدا کند و مانع از آن کار شود.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مشکلات ناشی از مبارزه و ایستادگی، در روند حرکت کشور افزودند: در این زمینه برخی مسائل از جمله تقویت اقتصاد و افزایش توان دفاعی جزو موضوعات کلان کشور است که تحقق آنها و برطرف کردن مشکلاتشان، وظیفه مسئولان است.

رهبر انقلاب تأکید کردند: برخی مشکلات نیز به درون کشور مربوط می شود که تشکلهای دانشجویی باید در ارائه راه حل آنها، به کمک مسئولان بشتابند.

ایشان پرهیز کامل از ناامیدی و خستگی را از رموز حل مشکلات خواندند و به تشکلهای دانشجویی گفتند: اگر ایستادگی کردید و با بسیج ذهنی مردم، خواسته ها را به گفتمان عمومی تبدیل کردید، مسئولان هم مجبور می شوند به مطالبات شما عمل کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به سخن یکی از دانشجویان درباره تبعات منفی بیان حرفهای مخالف حرف رهبری خاطرنشان کردند: بارها گفته ایم حرف مخالف رهبری، نه جرم است و نه معارضه‌ای با آن می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنانشان، دانشجویان کشور را فرصتی بزرگ، ثروتی عظیم و از نقاط قوت نظام دانستند و با تأکید بر لزوم توجه خاص مسئولان به این قشر در برنامه ریزیها، گفتند: دانشجویان کنونی در مقایسه با دانشجویان اول انقلاب از لحاظ کمّی و کیفی بالاتر و دارای تفکرات عمیق تر انقلابی و اسلامی هستند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: بسیاری از دانشجویان انقلابی و با انگیزه‌ی اول انقلاب، اکنون در زمره محققین و دانشمندان کشور هستند، بنابراین هیچ منافاتی میان انقلابی بودن و درس خواندن وجود ندارد.

ایشان، دانشجویان را به خوب درس خواندن در کنار تقویت ایمان و معنویت سفارش کردند و گفتند: دانشجو همچنین باید دارای بصیرت باشد و به محیط دانشجویی و مسائل و تحولات کشور، منطقه و جهان با چشم باز نگاه کند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر چشم باز و بصیرت وجود نداشته باشد، ممکن است دانشجو در تشخیص دوست و دشمن و یا در تحلیل مسائل منطقه ای و بین المللی دچار اشتباه و خطای محاسبه شود.

ایشان عموم دانشجویان را به «سوءظن به جریان رسانه ای دشمن» توصیه کردند و گفتند: دشمنان با هزینه های گزاف، جریان رسانه ای پیچیده و گسترده ای را بر ضد نظام اسلامی به راه انداخته اند که هدف اصلی آن، پوشاندن نقاط قوت جمهوری اسلامی و برجسته سازی برخی نقاط منفی برای ایجاد یأس و ناامیدی در مردم و جوانان است.

رهبر انقلاب اسلامی برجسته نشدن و یا انعکاس نیافتن حضور گسترده و پرشور مردم در راهپیمایی روز قدس در رسانه های بیگانه را نمونه‌ای از عملکرد جریان رسانه ای دشمن برشمردند و تأکید کردند: راهپیمایی روز قدس در روز جمعه در هوای بسیار گرم و با زبان روزه، حقیقتاً یک پدیده است اما این پدیده کم نظیر در رسانه های بیگانه انعکاس لازم را پیدا نمی کند، در حالی که اگر نقطه ای منفی وجود داشته باشد، آن را صدها برابر بزرگنمایی می کنند.


رهبر انقلاب در ادامه سخنانشان مسئولیت دانشجویان عضو تشکلها را فراتر از وظایف دیگر دانشجویان برشمردند و با اشاره به پیچیدگی و چند لایه‌گی اوضاع سیاسی کنونی افزودند: در دهه اول انقلاب و دوران دفاع مقدس، مقابله با دشمن وظیفه ای روشن و برای عموم قابل درک بود اما امروز در هم تنیدگی مسائل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی، اوضاع کاملاً پیچیده ای را ایجاد کرده و وظایف بسیار سنگین تری به همراه آورده است، که لازمه مواجهه با این شرایط نیز داشتن چشمانی باز و «دقت، عقل و تدبیر است».

حضرت آیت الله خامنه ای پس از تبیین پیچیدگی و چند بُعدی بودن فضای کنونی، 12 توصیه را در تشریح وظایف تشکلهای دانشجویی بیان کردند.

توصیه اول ایشان به دانشجویان فعال، «حضور فکری در مسائل اصلی کشور و حضور فیزیکی در مواقع لازم» بود.
رهبر انقلاب، اعلام مواضع تشکلهای دانشجویی در مسائل اصلی را مهم دانستند و افزودند: اگر این مواضع قوی و اصیل، به خوبی و روشنی اعلام شود، دوستان انقلاب مستحکم تر می شوند و دشمنان کشور از جمله امریکاییها می فهمند که نباید به گزارشهای تحریف شده و غیرواقعی درباره جوانان ایرانی دل خوش کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای، «برجام»، «ارتباط با امریکا»، «اقتصاد مقاومتی» و «آینده کشور» را از جمله مسائل مهمی خواندند که تشکلهای دانشجویی در جایگاه افسران جنگ نرم، باید مواضع انقلابی، مستدل و محکم خود را درباره آنها بیان کنند.

ایشان، «اطلاعات دقیق و صحیح، مستدل بودن و به هنگام بودن» را از الزامات موضع گیری تشکلهای دانشجویی برشمردند و افزودند: این مواضع باید به خوبی در نشریات دانشجویی انعکاس یابد، ضمن اینکه می توان با روشهای دیگر از جمله سخنرانی نمایندگان تشکلها پیش از خطبه های نماز جمعه شهرهای بزرگ، این مواضع را به گوش جامعه نیز رساند.

رهبر انقلاب، اجتماع و حضور فیزیکی دانشجویان را نیز گاه لازم دانستند اما با شیوه های درست و قانونی.
ایشان با تأکید بر مخالفت همیشگی با برهم زدن هر اجتماع و مجلسی، افزودند: این کار مضر و یا حداقل بی فایده است و در مواقع لازم باید با تشکیل اجتماعات و جلسات، حرف خود را در قبال اجتماعات مخالف به گوش دانشجویان رساند چون دانشجو به دنبال فهمیدن حقیقت است.

رهبر انقلاب در همین بحث، مسئولان وزارتخانه های علوم و بهداشت و مسئولان دانشگاهها را به کمک به تشکلهای انقلابی فراخواندند و خاطرنشان کردند: البته همه تشکلها در برخورداری از حقوق عمومی یکسان هستند اما طبیعی و منطقی است که مسئولان دانشگاهی از تشکلهای انقلابی و متدین، دفاع و حمایت کنند و زمینه حضور فعال تر آنها را به وجود آورند.
«تبیین و قانع کردن دلها» دومین توصیه رهبر انقلاب به تشکلهای دانشجویی بود.

ایشان تأکید کردند: در تفکر اسلامی، اقناع و جذب دلها، یک اصل مهم است و تشکلهای دانشجویی باید با استدلالهای محکم و روشن، مواضع خود را برای دانشجویان و مردم تبیین کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای، موضوعاتی نظیر «اقتصاد مقاومتی، پیشرفت علمی، سبک زندگی و ارتباط با امریکا» را از جمله زمینه هایی خواندند که نیاز به تبیین مواضع گروه‌های فعال دانشجویی دارد.

رهبر انقلاب درباره روابط با امریکا خاطرنشان کردند: تشکلهای دانشجویی در خصوص بعضی مواضع رهبری از قبیل «ردّ رابطه با امریکا و نفی مذاکره با این کشور به جز در موارد خاص و معین»، تأمل کنند و با درکی روشن از استدلالهای مستحکم موجود، آنها را به شیوه های متقن و مستدل برای مخاطبان دانشجو و غیردانشجو تبیین نمایند.

ایشان، «استمرار و بیان صحیح، روشن، و مستدل مواضع تشکلهای انقلابی دانشجویی» را در شکل دهی مطالبات عمومی و حرکت کشور در مسیر صحیح، مؤثر و ضروری خواندند.
«افزایش سطح آگاهی سیاسی و دینی» سومین توصیه رهبری به تشکلهای دانشجویی بود.

حضرت آیت الله خامنه ای، همچنین «توسعه مخاطبان دانشجو» را از دیگر وظایف مجموعه های دانشجویی برشمردند و افزودند: اخلاق، حوصله، تحمل شنیدن حرف مخالف و تسلط بر مطالب ارائه شده، از پیش نیازهای عمل به این وظیفه است.

پنجمین توصیه رهبری به دانشجویان، «دفاع صریح و بدون تقیّه از نظام اسلامی» بود.

ایشان خاطرنشان کردند: دشمن با تکیه بر کمبودها، نقصها و قصورها، انقلاب را کم ارزش جلوه می دهد و پیشرفتها و موفقیت ها را نادیده می گیرد که لازم است تشکلهای انقلابی این نامعادله را برهم بزنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: پایداری در مقابل 37 سال دشمنی تمام عیار جبهه عظیم قدرتهای مادی، مهمترین موفقیت نظام شرافتمند و پرافتخار اسلامی است، آن‌هم در اوضاعی که یک اخمِ این قدرتهای مادی، فلان حکومت پرمدعای پادشاهی را به تعظیم و تسلیم می کشاند.

ایشان، کمیت و کیفیت نشاط انگیز دانشجویان انقلابی را نشانه زنده بودن و استعداد و ظرفیت ذاتی انقلاب دانستند و افزودند: البته منظور از دفاع از نظام، دفاع از رهبری نیست بلکه دفاع از مجموعه ارزشهای در هم تنیده ای است که انقلاب با تکیه بر آنها به رشد و بالندگی خود ادامه می دهد.

«تداوم و توسعه اردوهای جهادی در روستاها و مناطق محروم» ششمین توصیه ای بود که رهبر انقلاب در این دیدار بیان کردند.

ایشان افزودند: اردوهای جهادی، هم خودسازی است، هم خدمت  و هم آشنایی با فضای واقعی کشور.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تذکر مستمر خود به دولت کنونی و همه دولتهای قبلی درباره رسیدگی به روستاها افزودند: تحقق این مسئله راههای روشنی دارد که ایجاد صنایع کوچک و تبدیلی از جمله آنها است، البته عمل به این توصیه مستمر، همت می خواهد.

«توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی در اندیشه و عمل» و «تقویت گفتمانهای اصلی انقلاب از جمله عدالت، اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی، پیشرفت اسلامی ایرانی و شتاب علمی» توصیه‌های هفتم و هشتم رهبر انقلاب به مجموعه های دانشجویی بود.

ایشان در همین زمینه تأکید کردند: بنده توسعه غربی را به هیچ وجه قبول ندارم چرا که پایه ها و مبانی آن غلط است و به همین علت، «گفتمان پیشرفت اسلامی ایرانی» را مطرح کرده ایم.

رهبر انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی نیز گفتند: بر اساس گزارش هایی که رسیده، کارهای خوبی در دست اقدام است به شرط اینکه تداوم یابد.

حضرت آیت الله خامنه ای در نهمین توصیه، مجموعه های دانشجویی را به «تشکیل یک جبهه واحد ضد امریکایی – ضد صهیونیستی در سطح دانشجویان جهان اسلام» فراخواندند.

ایشان افزودند: می توان با وسایل پیشرفته ارتباطاتی و در فضای مجازی، کمپین های عمومی دانشجویان مسلمان را بر اساس مخالفت با سیاستهای امریکا و رژیم صهیونیستی شکل داد تا در مواقع لازم، میلیونها جوان دانشجوی مسلمان با موضع گیری خود، حرکتی عظیم را در جهان اسلام بوجود آورند.

«پرهیز از زدن اتهام غیرانقلابی به افراد» دهمین توصیه رهبری به تشکلهای دانشجویی بود.

ایشان به دانشجویان خاطرنشان کردند: انقلابی بودن، مراتب و معیارهای مشخصی دارد و نباید کسانی را که دیدگاههایشان با شما انطباق کامل ندارد اما دارای این معیارها هستند، به غیرانقلابی بودن متهم کنید.
«هم افزایی تشکلهای انقلابی دانشگاهها از طریق تکیه بر نقاط مشترک» یازدهمین توصیه رهبری به دانشجویان بود.

ایشان تأکید کردند: اختلافات نباید به کشمکش تبدیل شود و تشکلهای انقلابی به گونه ای عمل کنند که رواداری و تحمل مخالف در محیطهای دانشگاهی جا بیفتد.
«نگاه راهبردی به انقلاب و تفکر درباره آینده» آخرین توصیه حضرت آیت الله خامنه ای به مجموعه های دانشگاهی بود.

ایشان به دانشجویان گفتند: رؤسای جمهور دهه های آینده، نمایندگان مجلس و مسئولان آینده کشور از میان شما عزیزان انتخاب خواهند شد، بنابراین با نگاهی کاملاً امیدوار و پرنشاط، تصویر آرمانی 20، 30 سال آینده کشور را ترسیم کنید و حرکت امروز خود را براساس آن افق روشن، سامان دهید.

رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود نکاتی را درخصوص مسائل داخلی بیان کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد از رویه برخی افراد که در عین ادعای حمایت از نظام و امام و انقلاب، موضع خود را در خصوص فتنه روشن نکرده اند، تأکید کردند: مواضع من درباره فتنه سال 88 کاملاً صریح است و برروی این موضوع حساس هستم و ملاک هم، عدم حمایت از کسانی است که سردمدار فتنه بودند و یا از آن سوءاستفاده کردند و تاکنون نیز اعلام تبری نکرده اند.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه تقسیماتی همچون اصولگرا و اصلاح طلب و یا اصلاح طلب مدرن و اصولگرای سنتی، به هیچ وجه مهم نیستند، افزودند: موضوع مهم، محتوا است.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین به مباحثی که درخصوص لزومِ عقلانیت در کشور مطرح می شود، اشاره کردند و گفتند: این روزها درباره عقلانیت و لزوم گفتگوی عقلای جناحها مطالب زیادی مطرح می شود که اصل موضوع عقل گرایی بسیار پسندیده و مورد تأیید اسلام و قرآن است و امام (ره) نیز یکی از عقلای بزرگ جهان بود.
ایشان انقلاب اسلامی را انقلابی عقلایی خواندند و افزودند: براساس عقل گرایی، باید گفت کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته اند زیرا عقل می گوید باید از تجربه ها درس گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تجربیات بسیار بد ملت ایران از غرب از جمله تحمیل دیکتاتوری و استبداد پهلوی، سرنگون کردن دولت ملی، و تأسیس دستگاه سرکوب وحشتناک ساواک، گفتند: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز اولین تحریم ها، خیانتها، جاسوسی ها، تهاجم های وسیع تبلیغاتی، حمایت از گروههای ضد انقلاب، تحمیل جنگ هشت ساله، حمایت همه جانبه از صدام، ساقط کردن هواپیمای مسافری تا بدعهدی ها و کارشکنی ها در برجام، همه از جانب غربی ها و به ویژه امریکا بوده است.
ایشان با اشاره به عملکرد بسیار بد فرانسوی ها و امریکاییها در قضیه برجام افزودند: در قضیه برجام ثابت شد که امریکاییها اعم از کنگره و دولت همچنان سرگرم دشمنی با ملت ایران هستند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: عقلانیت حُکم می کند که با چنین دشمنی با خرد و تدبیر برخورد شود و فریب او را نخوریم و وارد میدانی که او ترسیم کرده، نشویم.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ادعای امریکاییها مبنی بر تمایل برای مذاکره و هماهنگی با ایران درخصوص مسائل منطقه از جمله سوریه گفتند: ما چنین هماهنگی را نمی خواهیم زیرا هدف اصلی آنها قطع حضور ایران در منطقه است.

ایشان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران خواستار عدم حضور و مداخله امریکا در منطقه است، افزودند: این مواضع نظام اسلامی درخصوص مسائل منطقه، در چارچوب عقلانیت است.

حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: من براساس وظیفه دینی و شرعی و اخلاقی، تا جان در بدن دارم خواهم ایستاد و به مردم هم اعتماد دارم؛ همچنان که به نتیجه ایستادگی یعنی پیروزی یقین دارم.

ایشان خاطرنشان کردند: در میان نخبگان کشور به ویژه دانشگاهیان و دانشجویان نیز عناصر مؤمن و معتقد به ایستادگی بسیار زیاد هستند به گونه ای که هر فرد دلسردی را هم دلگرم می‌کند.

در ابتدای این دیدار 8 نفر از نمایندگان تشکل های دانشجویی، آقایان:
-    احسان ابراهیمی – نماینده بسیج دانشجویی
-    محمدحسین قائد شریف – نماینده اتحادیه تحکیم وحدت
-    مجتبی رئیسی – نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی
-    محمد آهنگران – نماینده گروههای جهادی
-    علیرضا احمدی – نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل
-    محمدعلی کامفیروزی – نماینده مدیران مسئول نشریات دانشجویی
-    حسین زینلیان بروجنی – نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
و خانم:
-    فاطمه سادات ضرابی – نماینده اتحادیه تشکل های دانشگاه آزاد
بیش از 2 ساعت دیدگاه‌ها و دغدغه های جامعه دانشجویی را بیان کردند.

مهمترین محورهای سخنان نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به این شرح است:
-    ابراز نگرانی از خطر استحاله درونی به وسیله افراد و جریانهایی که اعتقاد عمیقی به مبانی انقلاب و امام ندارند
-    ضرورت اصلاح ساختارهای فسادآور در نظام بانکی و اداری و برخورد قاطع با مفسدان و متخلفان
-    انتقاد از عدم پایبندی جدی برخی مسئولان به اصول قانون اساسی و سیاستهای نظام در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی
-    ضرورت تبیین نحوه مطالبه گری دانشجویان در قبال اشکالات و نواقص
-    انتقاد از زدن برچسب های سیاسی به مطالبه ها و پیگیری های دانشجویی از مسئولان
-    تبیین صریح و روشن اصول دفاعی کشور برای مردم و جوانان و بیان علت حمایت از مقاومت در منطقه
-    انتقاد از رواج اشرافی گری در میان برخی مسئولان
-    انتقاد از بی توجهی مسئولان وزارت علوم به مسائل فرهنگی
-    ایجاد تسهیلات مناسب برای ازدواج آسان دانشجویان
-    انتقاد از ایجاد زمینه نفوذ بیگانگان به دانشگاهها تحت عنوان دیپلماسی علمی
-    اظهار نگرانی از نفوذ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی بیگانگان تحت عنوان جهانی سازی
-    انتقاد از تلاش برخی برای تسری مدل برجام به مسائل منطقه ای، دفاعی و حقوق بشری
-    چگونه باید در مقابل جریان غیرانقلابی داخل نظام ایستاد تا دو قطبی ایجاد نشود؟
-    انتقاد از اظهارات شعاری برخی مسئولان در موضوع اقتصاد مقاومتی
-    انتقاد از عملکرد شهرداریهای کلان شهرها و گسترش بی محابای مراکز تجاری و تبعات سوء فرهنگی اجتماعی این مراکز
-    ضرورت جوانگرایی در بدنه مسئولیتی کشور
-    انتقاد از برخی برخوردهای قضایی با بعضی مطبوعات و تشکل های دانشجویی و صنفی
-    لزوم تبیین شیوه تعامل با معتقدین به نظام که دارای دیدگاههای متفاوتی هستند
-    اظهار نگرانی از پروژه آرمان زدایی از انقلاب اسلامی در سیاست خارجی
-    انتقاد از عملکرد برخی مسئولان قضایی و عدم اطلاع رسانی شفاف درباره احکام دادگاهها
-    انتقاد از مسکوت ماندن طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس
-    گلایه از عملکرد برخی مسئولان در توجیه دشمنی های امریکا و تلاش برای بزک کردن چهره امریکا
-    انتقاد شدید از برخورد نکردن با کارشکنی ها و نقض برجام از سوی امریکا
-    ضرورت تدوین سند بالادستی برای پیشرفت روستاها و گسترش فعالیت گروههای جهادی در مناطق محروم
-    اهمیت چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی و روند نامناسب کنونی در دستیابی به اهداف آن
در این مراسم دانشجویان نماز مغرب و عشا را به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه و روزه خود را با ایشان افطار کردند.

 

منبع : وبسایت رسمی سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیراز


نماینده سابق مجلس گفت: وقتی در دوره سازندگی با فسادهای مواجه می شدید آقای هاشمی می گفت در مسیر توسعه بخشی از این میل کردن ها توسط کارگزاران طبیعی است.

  به نقل از نسیم، علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس در نشست خبری "پشت صحنه لابی فساد اقتصادی و حقوق‌های نجومی" گفت: اگر نسبت به فجایعی که دارد اتفاق می افتد سکوت کنیم این فجایع بیشتر می شود امروز اگر از فیش های نجومی حرف می زنیم ریشه ای دارد که یک بخش آن به سکاندار شدن افرادی بر می‌گردد که 1000 میلیارد دلار امکانات دارند؛ مثلا کسی که تا سال 86 مدیر دولتی بوده می گوید من 1000 میلیارد دلار امکانات دارم برایشان حقوق های چند صد میلیونی پول خورد است و هنگامی که می گویید کارگران ماه هاست که حقوق نگرفته اند می گویند این مصوبه دولت است؛ این اتفاق به دلیل آن حادث شد که اریکه قدرت در دست کسانی افتاد که روحیه اشرافیگری دارند و برخورد ریشه ای، خشک کردن این ریشه است و رفتن به سمتی است که کارگزاران نظام از جنس مردم باشند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در دوره سازندگی با چنین فسادهای مواجه می شدید آقای هاشمی می گفت در مسیر توسعه بخشی از این میل کردن ها توسط کارگزاران طبیعی است.

زاکانی ادامه داد: در آغاز همین دولت در مجلس یکی از نمایندگان که سابقه 8 دور نمایندگی داشت در دفاع از زنگنه گفت چقدر شما به میل ها توجه می کنید؟

نماینده سابق مجلس گفت: وقتی در مقام عمل بررسی می کنید می بینید اشکالات زیادی اتفاق می افتد که فیش‌های حقوقی در برابر غارتی که در حال وقوع است چیزی نیست.

زاکانی با بیان اینکه من چند ماه پیش در سخنرانی به غارت‌هایی اشاره کردم، اظهار داشت: مایل بودم که در مورد آن سخنانم از من شکایت می‌شد تا در دادگاه در مورد آن اسامی بیشتر توضیح می‌دادم که چه چیزهایی در جریان است.

وی بیان داشت: اولین مشکل امروز پدیده لابی گری و پورسانت بگیری است، اگر در کرسنت برای ده ها سال کشور زیر قرض می رفت چه اشکالی دارد چون عده ای باید پورسانتشان را بگیرند?!

زاکانی گفت: مسیری که دنبال می شود آینده کشور را با مشکلات جدی مواجح می کند.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: خود پورسانت داستان بلندی دارد که نه تنها در اولویت‌های کشور نیست بلکه یک عده پشت پرده این مسائل را دنبال می‌کنند. عده‌ای در پشت پرده هزاران میلیارد جمع می‌کنند و عادت به این فیش‌ها دارند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: نکته دوم تبدیل دولت به اتاق بازرگانی است، دولت نباید جای افرادی باشد که کار اقتصادی خود را در دولت دنبال می کنند؛ عده ای به دنبال گرفتن نمایندگی شرکت های خارجی هستند و برایشان مهم نیست که منافع ملت چگونه از بین می رود؛ فاجعه آمیز تر اینکه یک عده مستقیما به منابع بیت المال دست اندازی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دفعه قبل گفتم آقای فریدون چه می کند? آقای رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد جلوی فساد را بگیرد به اخوی خود مراجعه کند.

زاکانی ادامه داد: همین بانک‌هایی که اخیرا چند تن از مسئولان‌شان عوض شدند شعب خارجی‌شان به آنها تسهیلات ارزی می‌دهد و مثلا بانک ملی یک میلیون درهم و بانک ملت 4 هزار درهم تسهیلات دریافت می‌کنند و کسانی که مرتبط با این قضیه هستند پورسانت‌های بالایی از قبل این تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی افزود: اینها شیوه ای درست کردند که ثروت های افسانه ای نامشروع به دست می آرند که به این روش است که مدیران بانک ها به افراد تسلیهات ارزی می دهند و انها این تسلیهات را می گیرند و اقایان مال‌ امیر و دانیال زاده که از بدهکار بانکی هستند و نزدیکان اقای فریدون هستند این تسهیلات 40 میلیون درهمی را از بانک ملت با سود صفر درصد گرفته اند و اکنون امده اند این پول را در همان بانک با 24 درصد سود سرمایه گذاری می کند. حالا حساب کنید که چه مقدار پول جابه‌جا شده است.

وی ادامه داد: این موضوع برای بانک‌های رفاه و ملی هم اتفاق افتاده و شاید بپرسید رئیس یک بانک را انتخاب کردن از چه نظر مهم است. از این نظر که 150 هزار میلیارد سپرده‌گذاری در بانک ملی و 120 هزار میلیارد سپرده‌گذاری در بانک ملت دست یک نفر خلافکار می‌افتد.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: این‌ها توسط فریدون کارسازی می‌شود و این مستقیما دست در بیت‌‌المال کردن است. وزیر اقتصاد بیان کند که بانک‌های مختلف به این دو نفر چقدر تسهیلات داده‌اند و ارتباط شان با فریدون چیست؟

زاکانی در ادامه تصریح کرد: یک پله نزول می‌کنیم به دلالی می‌رسیم که کاملا آن را رسمی کرده‌اند. به عنوان مثال مصوبه‌ای داشتیم که یک هیأت پنج نفره برای فروش نفت تعیین شدند و آقایان هدایت‌زاده و سیدی عضو آن بودند. طبق بررسی‌های ما این افراد تا هشت دلار برای فروش هر بشکه تخفیف گرفته بودند و میزان فروش این افراد 10 برابر میزان دولت قبل بود که از این طریق نفت را به فروش می‌رساند و همین آقایان شکایت می‌کردند.

وی افزود: طبق این مصوبه این هیأت محرمانه است و کسی نباید بفهمد چه کار می‌کنند و مصوبه محرمانه را جوری تنظیم کردند که فروشندگی نفت در دست عده‌ای بماند. این عده برای فروش نفت هشت دلار پورسانت گرفته‌اند تا آن را برای زنگنه بفروشند.

نماینده سابق مجلس گفت: عده ای هستند که در هر دولت سود خود را می برند مثلا برادر آقای جهانگیری که در دولت قبل مجوزهایی را گرفت و الان ثروت افسانه ای دارد؛ آقای جهانگیری باید حواسش به اطرافش باشد.

زاکانی ادامه داد: آقای موسوی نامی که با مجوزهای دولت قبل مولتی میلیاردر شده بود من تعجب کردم وقتی اقای روحانی می خواست برای تجدید بیعت با امام به مرقد امام برود؛ وی وارد مرقد شده بود.

وی تاکید کرد: باید یک مطالبه عمومی برای شفافیت ایجاد شود تا اعتماد باز گردد و این فساد ظلم بزرگ به مسئولین خدوم کشور است.

زاکانی گفت: همه ما سر سفره انقلاب ارتزاق کردیم و باید معلوم باشد بنده نوعی بعد از 12 سال در مجلس چقدر دارایی دارم؛ یک عده نمی خواهند سیستم شفافسازی ایجاد شود ولی تا این سیستم احیا شود مسئولین خودشان دارایی خود را اعلام کنند.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم هم که می خواستیم قانون از کجا آورده اید را احیا کنیم در برابر آن مقاومت شد.

زاکانی ادامه داد: ما از دولت آقای خاتمی، در برخورد با فساد با آقای یونسی، رحیمی، مرتضوی و جاسبی برخورد کردیم و اکنون با اقای فریدون و زنگنه برخورد می کنیم

وی اظهار داشنت: آقای جهانگیری که بخشنامه کردند هرکسی باید در یک هیات مدیره باشد آقای میرموذنی در 38 شرکت عضو هیات مدیره است.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یکی از مصیبت‌های ما این است که شرکت نفت ما در وضعیتی قرار دارد که بی‌سابقه‌ترین افراد در آن عضویت دارند به‌طور مثال جناب آقای کاردول مدیرعاملی است که سابقه‌اش حسابداری بوده، همچنین آقای منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی که وقتی به سوابق وی نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که وی قبلاً در آب و فاضلاب بوده که از آنجا به عسلویه رفته و سپس به شرکت تأسیسات دریایی رفته و این فرد با این ویژگی‌ها با عنوان معاونت مهندسی و توسعه شرکت ملی مشغول به کار شده است.

زاکانی ادامه داد: ipc با هیات مدیره‌ای مانند آقای منوچهری پیش می رود. این بازنشسته نفت و هیأت مدیره بانک پاسارگارد و حفاری و ... از نزدیکان آقای زنگنه است، حالا ببینید حقوق این فرد چقدر است.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: معتقدم نباید در حقوق های نجومی متوقف شد اما این مسیر سختی است.

وی بیان داشت: الان شستا 200 شرکت دارد و هر کدام 5 مدیرعامل دارند تامین اجتماعی اعلام کند که تخصص این هیات مدیره ها چیست؟ آیا این ظلم به بازنشستگان نیست که کمترین ها را برای خود ذخیره کرده اند؟

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: یکی از نزدیکان آقای رییس جمهور 260 میلیون درهم با سود  8 تا 12 درصد گرفته و سپرده گذاری 24 درصد کرده است.

وی اظهار داشت: این مسیر تسهیل شده برای مکیدن خون ملت است که باید با تمام توان جلوی آن را گرفت و اگر جلوی این مسیر گرفته نشود فردا دیر است و جبران کردن ممکن نیست مگر دیگر می‌توانیم کرسنت را جبران نکنیم؟

زاکانی با اشاره به قراردادهای نفتی نیز گفت: در همین قراردادهای نفتی دست‌هایی در کار است که برخلاف مصالح کشور و نظام، میدان‌های نفتی و گازی که از ریسک آیین برخوردارند، می‌آیند و در اولویت به یک شرکت به نام توتال می‌دهند، درحالی‌که خیانت‌های توتال معلوم و مشخص است. حالا می‌آیند و میدان آزادگان جنوبی را هم به‌عنوان یک هدیه مجدد به این شرکت می‌دهند. همان توتالی که در مخازن پارس جنوبی آنچه مربوط به قطر بود آورد و طراحی برای برداشت را به‌گونه‌ای انجام داد که به حداکثر نزدیک به آب‌های بین‌المللی باشد و قسمت مربوط به ما را به‌گونه‌ای طراحی کرد، در همین دوره آقای زنگنه که حاشیه مخزن را در برگرفت.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین خیانت را به ما انجام دادند، علاوه بر اینکه 4 لایه گازی و یک لایه نفتی در آنجا وجود دارد که در همین ارتباط 2 لایه گازی عمده آن را در بررسی‌ها به ما اعلام نکرد که چنین لایه‌های گازی وجود دارد و چنین امکاناتی دارند. در این میان قطر از آن سمت به‌شدت در حال برداشت است و از این سمت ما گرفتار کارشناسی غلط توتال هستیم و دست‌هایی که نمی‌خواهند بگذارند این موارد اصلاح شود.

وی اظهار داشت: هرکسی برای مقابله با فساد از اطرافیان خود شروع کند و امیدواریم مسئولین مواظبت کنند.

نماینده سابق مجلس  گفت: گلایه ای هم از دستگاه های نظارتی دارم که چرا بعد از اینکه فیش ها اعلام شد میدان داری کردند و چرا در ابتدا زمانی که این فیش ها پرداخت می شد برخورد نکردند؟

زاکانی گفت: در مواجهه نباید به شعارها اکتفا کنیم نه تنها باید افرادی که حقوق های نجومی دادند برکنار شوند و پولها بازگردد بلکه قوه قضاییه هم باید با این افراد برخورد کند.

وی با تاکید براینکه باید معلوم شود که فریدون چرا و چه مقدار تاکنون کارسازی کرده است، گفت: یک نمونه از کارسازی‌های جناب فریدون کافی است که هم دستگاه قضا و بالاتر از آن شخص رئیس‌جمهور با آن برخورد کند.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: میزان تخفیف هایی که دلال ها در فروش نفت دادند 10 برابر میزانی بوده که در دولت قبل بوده و ارقام نجومی در جیب دلالها می رود.

زاکانی گفت: ما چشم انتظاریم ببینیم دولت چه برخوردی با موضوع حقوق های نجومی می کند و اینکه این برخورد در چه سطحی و به چه شکلی انجام می شود مهم است.

وی همچنین گفت: در مورد رویه های FATF وقتی دولت شعار می داد که نباید در زندگی مردم سرک کشید نماینده دولت و مسئول مالیات در کمیسیون تلفیق گفت این فقط شعار است و ما به زندگی همه سرک می کشیم و این فرمایش رئیس جمهور فقط شعار بود و در عمل کار دیگری می شد؛ اما در مورد این رویه مقابله با پولشویی بانک مرکزی یک روش بسیار پرخطری را انتخاب کرده است که اولا می گوید اختیاری است که این رویه می گوید اجباری است و در مورد تروریسم نیز ما شواری عالی امنیت ملی را مرجع می دانیم ولی آنها نظر هر کشوری را مرجع می دانند و در مورد ذیل فصل هفتم هم وقتی موشکی ما ذیل فصل رفت آیا باید ما اجازه بازرسی را به دیگر کشورها بدهیم؟ این همان چیزی بود که ما در مورد برجام هم هشدار می دهیم.

وی افزود: طبق AFTA اگر کشوری نتواند در بعد تکنولوژی پاسخگوی این رویه‌ها باشد می‌تواند از یک شرکت خارجی کمک بگیرد که من شنیدم از یک شرکت آمریکایی کمک می‌گیرند و این خطرناک است.

وی تاکید کرد: رویه AFTA که دوستان می‌گویند برای تمام کشورها وجود دارد باید گفت که برای هر کشور تفسیر جداگانه‌ای وجود دارد و طبق AFTA می‌توانند برای ایران تفسیر دیگری را انجام دهند.

زاکانی ادامه داد: البته اینجا شورای امنیت ملی و مجلس باید ورود کنند و جلوی این مسئله را به طور جدی بگیرند.

نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فساد در بانک دی را که متعلق به بنیاد شهید است را باید بررسی کنید که در آنجا چه خبر است، با کسانی در ارتباط است که در دولت قبل هم متعلق به این دولت بودند و اکنون نیز که دولت خودشان است.

وی بیان داشت: مفسدان آنقدر پرو شده اند که برای رسانه ها نیز قیمت قائل می شوند.

زاکانی گفت: کاسبی تحریم کار بسیار زشتی است و اگر کسی بخواهد از فشار مردم کاسبی کند خیلی بد است اما وقتی شعار کاسبی تحریم می دهند باید خودشان را نگاه کنند و ببییند چه کسانی در سال 90 صرافی زدند و همان کسانی که دیروز کاسبان تحریم بودند اکنون از طریق زد و بند کاسبان برجام هستند که می خواهند کشور را گرفتار کنند و عمده اینها بچه هایشان هم خارج از کشورند و وقتی رفتند پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند.

وی اظهار داشت: این 950 نفر که حقوق های نجومی می گیرند آبروی مدیران خدوم کشور را می برند.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص ضابطه‌مند کردن حقوق‌ها توسط مجلس گفت: در مجلس هفتم لایحه‌ای از دولت آقای خاتمی آمده بود که آن را بررسی و تصویب کردیم اما هر که توانست یک استثنا به قانون خدمات کشوری زد و این استثنائات  بسیار زیاد شد لذا مجلس باید در این حوزه ورود جدی کند و منافذ این سوء‌استفاده‌ها را ببندند.

زاکانی همچنین در خصوص محدویت‌های پرداختن به فسادهای مالی و پرونده کرسنت گفت: شکایت‌هایی از بنده شده و به دادسرا رفتم و اعلام کردم پرونده را به دادگاه بفرستند تا مدارکم را ارائه دهم که تاکنون صورت نگرفته است.

 

منبع : وبسایت رسمی سپاه ناحیه ثارالله (ع) شیراز - سپاه فجر استان فارس


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


مجمع بسیج سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز هم صدا با دیگر امت هوشیار ودلسوز انقلاب اسلامی ونظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ،اقدام قابل تامل ونابخردانه برخی افراد بی بصیرت در حذف بعضی از بندهای قطعنامه روز جهانی قدس را محکوم واز مسئولین امر نیز درخواست پیگیری وبرخورد قاطعانه با این اقدام تاسف بار را داریم.

به گزارش تنویر سپاه ناحیه ثارالله،مجمع بسیج سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیرازدر پی حذف بخشی از قطعنامه پایانی روز قدس در شهرستان های فارس بیانیه ای صادر نمود.

متن کامل این بیانیه به شرح ذیل می باشد:


روز قدس ،تجلی شکوه وعظمت امت اسلامی ،رستاخیز استکبارستیزی ملل مسلمان جهان ،روز وحدت همه انسان های حقیقت خواه وعدالت دوست ،روز گره خوردن بازوان توانای امت اسلامی وروز ستیز همیشگی با صهیونیسم وامپریالیسم غارتگر است.

روز قدس،روز کنار گذاشتن سلیقه ها وپیوستن قطره ها به اقیانوس جاری انسانهاست .
روز قدس ،روز بازتاب خشم خروشان خلق های ستم دیده وطوفانی شدن غیرت های مقدس ومردمانی است که نفرت خویش را علیه اسرا ئیل غاصب با شعارهایشان ابراز می کنند

مجمع بسیج سپاه ناحیه ثارالله(ع) شیراز نیز هم صدا با دیگر امت هوشیار ودلسوز انقلاب اسلامی ونظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ،اقدام قابل تامل ونابخردانه برخی افراد بی بصیرت در حذف بعضی از بندهای قطعنامه روز جهانی قدس را محکوم واز مسئولین امر نیز درخواست پیگیری وبرخورد قاطعانه با این اقدام تاسف بار را داریم تا بار دیگر پای بندی خود نسبت به ارمانهای امام ،شهدا وهمچنین تبعیت از رهبر معظم انقلاب را ثابت نمایند.

از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستاریم.

 

منبع : وبسایت رسمی سپاه ناحیه ثارالله (ع)


 

 

 

 

تاريخچه عمليات‌رواني و گسترش

 

1ـ آن‏چه مسلم است عمليات‌رواني سابقه‌اي به قدمت تاريخ انسان‏ها دارد چرا كه انسان‏ها براي تحت تأثير قراردادن طرف مقابل به شيوه‌ها و ترفندهايي متوسل مي‌شده‌اند و اين فعاليت از ارتباط چهره به چهره دو فرد گرفته تا اجتماعات كوچك و بزرگ‌تري يافته است و همين نوع فعاليت‏ها‏ و اقدامات در زماني خاص همچون بحران‏ها، جنگ‏ها، نزاع‌هاي محلي به‏صورت مختلف و گوناگوني اتفاق افتاده است.
آن‏چه قابل تأكيد است اين است كه انسان‏ها پديده تأثيرگذاري رواني و استفاده از آن در جنگ و صلح و سياست را به تازگي كشف نكرده است بلكه كم‏تر برهه‌اي از تاريخ حيات سياسي و نظامي بشر را مي‌توان يافت كه فارغ از اين عنصر باشد. محققان زيادي در پي يافتن قديم‌ترين نمونه‌هاي استفاده از جنگ رواني بوده‌اند در اين ميان پل لاين بارگر(Paulline barger) سابقه استفاده از جنگ رواني را به جنگ كيدئون با مادها نسبت مي‌دهد.
2ـ در اين جنگ كيدئون بر خلاف رسوم نظامي زمان خود كه هر دسته صد نفره يك مشعل داشتند، به هر يك از سپاهيان مشعلي داد و اين توهم را در ذهن دشمن ايجاد كرد كه تعداد افرادش، صد برابر ميزان واقعي است. در نتيجه توانست بدون هيچ درگيري به پيروزي دست يابد. مطمئناً قبل از اين واقعه و بعد از آن، نمونه‌هاي متعدد ديگري از جنگ رواني سنتي را مي‌توان يافت. در تاريخ اسلام، روشن كردن آتش توسط سپاهيان اسلام در شب فتح مكه و ايجاد رعب در مكيان از اين طريق، نقش مهمي در شكستن مقاومت آن‏ها ‏داشت و حيله قرآن بر سر نيزه كردن عمروعاص و شكست دادن سپاه در حال پيروزي حضرت علي(ع) با اين وسيله، نمونه‌هاي برجسته‌اي (البته با ارزش‏هاي متفاوت) از جنگ‏هاي رواني است كه به اقتضاي فرصت و براساس ذوق و نبوغ طراحان آن به اجرا درآمده‏اند.
3ـ از سابقه پيدايش جنگ رواني در قرن اخير جنگ‏هاي اول و دوم، و حداكثر (البته به نوعي) به انقلاب 1917 روسيه و انقلاب فرانسه مي‌رسد. براي اين كار، ضمن برشمردن ويژگي‏هاي جنگ رواني جديد و نشان دادن تفاوت‏هاي آن با جنگ‌رواني سنتي، زمينه‌هاي پيدايش و توسعه چنين پديده‌اي را در بستر تاريخي آن را مي‌توان بررسي كرد.
هنگامي كه در سال 1939، محققان و دانشمندان علوم انساني آلماني به منظور توجيه شكست كشور خود در جنگ جهاني اول، اعلام كردند كه از جمله مهم‏ترين علل شكست، غفلت آلمان از سلاح تبليغات و استفاده مؤثر رقيبان از آن سلاح بوده است، در واقع خبر از ورود و حضور گسترده‏ي ابزار تأثيرگذاري رواني در صحنه سياست و نظامي‏گري مي‌دادند. وقوع تحولاتي مانند تشكيل وزارت تبليغات در آلمان و سازمان‏هاي جنگ رواني و تبليغات جنگي در ديگر كشورها، تصديق عملي اين ادعا بود.
4ـ آن‏چه را ما جنگ رواني جديد مي‌خوانيم در واقع محصول تحولاتي است كه عمدتاً ابتدا در اروپا رخ داد. يكي از مهم‏ترين اين تحولات، پيدايش و توسعه‏ي نقش صنعت و تكنولوژي در جوامع بشري( از جمله ارتباطات اجتماعي) است. صنعت و تكنولوژي ارتباطات ميان انسان‏ها را در دو جنبه توسعه داد: اول از نظر حمل و نقل، شامل جاده، اتومبيل، راه‌آهن و نظاير اين‏ها كه موجب افزايش ارتباط فيزيكي بين افراد بشر شد. دوم از نظر توسعه وسايل و ابزارهاي پيام رساني مانند چاپ، تلفن، سينما، تلگراف كه موجب نزديك غيرمادي و گسترش تعامل پيامي ميان انسان‏ها شد. توسعه و گسترش ارتباطات، به نوبه‏ي خود باعث شد تا انسان‏هايي كه تا پيش از اين، فقط در محدوده قومي، قبيله‌اي و محلي فكر مي‌كردند و مسائل خارج از منطقه‏ي محدودشان براي آن‏ها ‏اهميت نداشت، ملي و جهاني فكر كنند و به مسائل دنيايي فراتر از مناطق محدود خود علاقه‌مند شوند. انسان روستايي كه تا ديروز، مهم‏ترين دل‏مشغولي، او، مشكلات كشاورزي و زمين و آب‌وهوا بود و تقسيم بنديش از خودي و بيگانه برمحور روستا يا روستاهاي اطراف شكل مي‌گرفت، اينك به مسائل كشور خود و حتي فراتر از آن، مسائل جهاني كه در آن زندگي مي‌كرد و كل بشريت مي‌انديشيد.
 
در كنار توسعه ارتباطات، انقلاب صنعتي موجب ظهور پديده‌هاي ديگري نيز شد مانند شهرنشيني، افزايش جمعيت و متراكم شدن آن، پيچيده شدن حيات سياسي، اقتصادي و اجتماعي جوامع و به تبع آن تقسيم بسيار وسيع كار و غيره. اين‏ها دست به دست هم داد و نيروي سياسي جديدي به نام مردم شكل گرفت. به تعبيري، پيدايش پديده‌هايي همچون افكار عمومي و افكاري نظير«صداي مردم، صداي خداست»، ريشه در اين تحولات دارند. حكام، ديگر نمي‌توانستند مانند لويي چهاردهم بگويند «دولت، خود من هستم» و مجبور بودند براي حفظ قدرت سياسي و توسعه آن و براي تدوين و اجراي سياست‏هاي خود، حتماً گوشه چشمي هم به مردم داشته باشند. بحث دخالت مردم در سياست، ديگر مفهومي اخلاقي نبود بلكه پشتوانه قدرتي نيز داشت. تقسيم كار و تنوع حيات اجتماعي موجب شده بود تا كانون‏هاي گوناگون قدرت غيردولتي ظاهر، و جامعه‏ي مدني پيچيده و گسترده شود. در چنين جامعه‌اي، تداوم سيستم سياسي و اجتماعي، فقط با هم‏كاري‏ صاحبان نقش‏هاي تخصصي و قدرتي جديد امكان پذير بود و بدون هم‏كاري‏ آن‏ها، هيچ حكومتي ديگر نمي‌توانست به تنهايي از پس امور كشورداري برآيد و به رتق و فتق امور بپردازد: كارخانه بدون هم‏كاري‏ و رضايت ضمني كارگر، نظام ديوانسالاري بدون حمايت ديوانسالاري و هزاران تخصص ديگر بدون هم‏كاري‏ صاحبان تخصص مربوط، از گردش و عمل كردن باز مي‌ماندند و بازماندن اين‏ها يعني فلج شدن كل سيستم. به اين زمينه‌هاي ياد شده، عامل ديگري را هم بايد افزود. صنعت و تكنولوژي از طريق اختراع هواپيما و توپخانه‌هاي دور برد، برد سلاح‏ها را افزايش داد و موجب شد كه صحنه‏ي جنگ، از ميدان نبرد به سراسر خاك هر كشور گسترش يابد. اكنون ديگر مرز بين جبهه و پشت جبهه شكسته شده بود و تنها دوري از ميدان جنگ، تضمين كننده امنيت نبود. با بروز جنگ، مردم مجبور بودند كه علاوه بر تحميل سختي‏ها و كمبودهاي ناشي از آن، با صدمات و تلفات جاني و مالي نيز روبرو شوند و در مقابل آن ايستادگي كنند. نتيجه اين‏كه كشورها، هر چه بيش‏تر ‏در مقابل تأثيرات جنگ آسيب‌پذير شدند و بنابراين رهبران كشورها در طراحي و اجراي سياست‏هاي دفاعي، بايد عامل ديگري را هم لحاظ مي‌كردند كه نقش مردم بود.

از اين‏جا به بعد است كه جلب رضايت مردم يا برانگيختن آن‏ها ‏براي مخالفت، و يافتن ابزارها و تمهيداتي براي رسيدن به اين مقصور، به عمل تعيين كننده‌اي در كشاكش‏ها و رقابت‏هاي سياسي و نظامي تبديل شد. تا پيش از اين، فرماندهان نظامي و حاكمان سياسي، در تدوين و اجراي سياست‏هاي خود، فقط تا آن‏جا به مردم نياز داشتند كه نيروي انساني مورد نياز آن‏ها ‏را تأمين كنند. احتمالاً هيچ فرماندهي احساس نمي‌كرد كه براي حمله به دشمن و كسب پيروزي، به تأثيرگذاري رواني بر مردم خودي يا دشمن(جز در مواردي مانند محاصره شهرها) هم نيازي دارد. مهم‏ترين آماج عمليات‌رواني در جنگ را سربازان و فرماندهان دشمن تشكيل مي‌دادند. در صحنه‏ي سياست و بازي‏هاي ديپلماتيك، تنها هدف سياستمداران و مقامات مذاكره كننده، مقامات مسئول طرف مقابل بود. اما اينك، صحنه‏ي بازي بسيار پيچيده‌تر شده بود. طرفين درگيري مجبور بودند كه در بازي، طرف‏هاي ديگري را هم به حساب آورند. اين‏ها عبارت بودند از مردم خودي، مردم دشمن، مردم بي‌طرف و بعدها پديده ديگري به نام افكار عمومي جهاني. هر طرف مي‌كوشيد در اين كشاكش، مردم خودي را به نفع خود، نه فقط جلب نظر كند بلكه آن‏ها ‏را بسيج، و در مشاركت فعال وارد كند. هم‏چنين مردم دشمن را نه فقط از هم‏كاري‏ با رهبران دشمن باز دارد، بلكه آن‏ها ‏را به مخالفت تحريك كند، و سرانجام اين‏كه مردم كشورهاي بي‌طرف را از نزديك شدن به دشمن باز دارد و حتي الامكان به حمايت از خود وادارد. بديهي است در چنين صحنه‏ي پيچيده‌اي، مهم‏ترين ابزار كارآمد، تبليغات و عمليات‌رواني بود و هر كشوري در محاسبه توازن قوا با رقيب، بايد اين عنصر از قدرت ملي را مورد توجه قرار مي‌داد. اهميتي كه ايدئولوژي در صحنه‏ي سياست و نظامي‏گري پيدا كرد، به دليل نقشي بود كه در بسيج و برانگيختن توده‌ها داشت.
آلماني‏ها حتي قبل از گوبلز و دار و دسته نازي‏ها به اهميت اين عامل پي‌برده بودند، يعني زماني كه در جنگ جهاني اول، لنين را به عنوان ويروس رواني به داخل روسيه‏ي تزاري رخنه دادند. هدف آن‏ها ‏اين بود كه با ترويج انديشه‏ي انقلابي‏گري و ايجاد فروپاشي رواني در سيستم تزاري، سقوط حكومت رقيب را تسريع كنند و به هدف خود نيز رسيدند. موفقيت‏هاي لنين نشان داد كه آن‏ها ‏حداقل در بخشي از محاسبات خود اشتباه نكرده بودند اما شيوع اين ويروس و گسترش تأثيرات آن، بعد از جنگ دامن‏گير خود آن‏ها ‏نيز شد، چون مجبور شدند هزاران سرباز اسير آلماني را كه از روسيه به آلمان بازگشتند به منظور پاكسازي افكارشان از انديشه‌هاي ماركسيستي مورد بازآموزي قرار دهند. بلشويك‏ها چه در مرحله‏ي براندازي رژيم تزاري و چه در برپا ساختن رژيم جديد خود، حساب خاصي براي ايدئولوژي باز كردند و از آن به حداكثر ممكن بهره گرفتند. آن‏ها ‏ارتشي ايدئولوژيك بنا نهادند كه نيروهاي آن با ابزارهاي ايدئولوژيك كنترل مي‌شد و تحت تأثير ايدئولوژي به جنگ مي‌پرداخت. در تاريخ جديد اروپا و در دوران حاكميت مادي‏گري، كه هر ايده‌الي براساس محاسبات عقل معاش انجام مي‌شود، به قول ادوارد ارل، آن‏ها ‏اولين سربازاني بودند كه حاضر مي‌شدند صرفاً به دليل عقيده كشته شوند.
در واقع در بستر چنين وضعيتي بود كه نازي‏ها كار خود را شروع كردند و نقش تبليغات را در رقابت‏هاي سياسي و نظامي به اوج رساندند. آن‏ها ‏با علم به اهميت بسيج مردم، ايجاد شور و انگيزه در آن‏ها ‏براي حمايت فعالي از نظام و سياست‏هاي آن و نقش سلاح رواني در جابه‏جايي موازنه‏ي قدرت و هم‏چنين برخورداري از نيروي متخصص و كار تحقيقاتي كه شرح آن در ابتداي مقاله آورده شد دستگاه تبليغاتي عظيمي را برپا كردند. آن‏ها ‏علاوه بر بهره‌برداري از تبليغات براي رسيدن به قدرت، پس از كسب قدرت، وزارت تبليغات را به سرپرستي گوبلز ايجاد كردند و پخش اعظم رسانه‌هاي ارتباطي آلمان را تحت كنترل و نظارت آن وزارتخانه قرار دادند. نازي‏ها با حداكثر توان از دو رسانه سينما و راديو استفاده كردند. بنا به گفته‏ي ديويد ولچ، از ميان همه ابزارهاي اعمال نفوذ نهاني و رواني، هيچ يك به اندازه‏ي سينما مورد توجه رايش سوم نبود. گوبلز در يكي از نخستين سخنراني‏هاي خود در مقام وزير تبليغات، اعلام كرد كه سينماي آلمان در پيشاپيش سربازان نازي، رسالت فتح جهاني را بر دوش دارد. براساس اين نظريه، رژيم نازي، سرمايه‌گذاري سنگيني روي سينما انجام داد به گونه‌اي كه بين سال‏هاي 1933 تا 1945، 1097 فيلم در آلمان توليد شد. يك ششم اين فيلم‏ها، مضمون صريح تبليغاتي و سياسي(هدايت شده توسط وزارت تبليغات) داشتند، ضمن اين‏كه اغلب آن‏ها نيز كم و بيش با خط كلي تبليغاتي نازي هماهنگ بود.
آلماني‏ها در حوزه جنگ رواني راديويي نيز از خود ركورد‏هاي شگفت‌انگيزي بر جا گذاشتند. آن‏‏ها ‏16 ايستگاه فرستنده راديويي ايجاد كردند كه با نام مستعار «پيروزي» براي 13 كشور اروپايي برنامه پخش مي‌كرد. علاوه بر آن، ايستگاه‌‏هاي راديويي رسمي آن‏‏ها ‏نيز براي 60 كشور برنامه پخش مي‌كرد و مجموع برنامه‌‏هاي آن‏‏ها ‏به 430 ساعت در روز مي‌رسيد. (اين رقمي است كه حتي با معيار‏هاي امروزي نيز غيرقابل باور مي‌نمايد). راديو به‏طور‏ مستقيم و هماهنگ در خدمت مقاصد سياسي « نظامي» درآمده بود و براي مثال: گوبلز چنان برنامه‌ريزي كرده بود كه ذهن مردم سرزمين‏هاي اشغالي را از قبل و به تدريج از طريق فرستنده‌‏هاي راديويي آلمان براي اشغال كشورشان آماده كند:
در مرحله دوم ضمن اين‏كه به دوستي پابرجاي دو ملت ارج نهاده مي‌شود، بايد رژيم آن كشور نيز با روندي تدريجي و فزاينده مورد انتقاد قرار گيرد.
در مرحله سوم بايد تهديد، اشغال و تسخير نظامي با تمام نيرو و قدرت به عمل آيد و با لحني خشن، پيامد‏هاي ناگوار عدم اطاعت گوشزد، و بر اين نكته تأكيد شود كه اگر ملت خوب براي سرنگوني حكومت بد قيام نكند، آنگاه چار‏ه‏اي نيست جز اين‏كه ارتش آلمان اين امر را به انجام رساند. البته واحدهاي ارتش آلمان به جاي توپ و تفنگ، با موزيك و دسته گل وارد خواهند شد.
در مرحله‏ي آخر بايد هر صداي ناموافق و آشوبگري خاموش شود و هم‏زمان با اشغال نظامي كشور، راديو و ساير مناطق حياتي و حكومتي به تصرف درآيد و از همه امكانات براي برقراري نظم و آرامش استفاده شود.
البته تأكيد و سرمايه‌گذاري رواني « تبليغاتي نازي‏ها، فقط به عرصه‌‏هاي راديو و سينما مدود نمي‌شد. آن‏‏ها ‏در حوزه‌‏هاي ديگر فعاليت خود(مانند عمليات اطلاعاتي) نيز بر اين امر تأكيد داشتند و در واقع بخش مهمي از بزرگترين پيروزي‏هاي سياسي، نظامي چشم‏گير آن‏ها مانند (غافل‏گير كردن شوروي در عمليات بارباروسا، اشغال بدون زحمت چكسلواكي و بي‌طرف نگهداشتن ساير قدرت‏هاي غربي مانند انگلستان و آمريكا كه اتفاقاً برخي از آن‏‏ها ‏در زمان فرودستي قدرت نظامي آن‏‏ها ‏در برابر حريفان به دست آمد، مديون اين لشكركشي رواني » تبليغاتي بود.
كشور توسعه طلب ديگري كه پس از آلمان، نقش توسعه دادن جنگ رواني و رساندن آن به سطح امروزين را به عهده گرفت، آمريكا بود. نگاهي اجمالي به حجم و مجموعه اقدامات آمريكا در جنگ كره تاكنون نشان مي‌دهد كه آمريكائي‏ها ركوردي را در اين زمينه برجا گذاشته‌اند كه شكستن آن توسط هر كشور ديگري بعيد به نظر مي‌رسد. انگيزه اصلي آن‏‏ها ‏در اين راه. مبارزه با گسترش نفوذ شوروي (به ضرر نفوذ آمريكا) در جهان و بعد‏ها حركت‏هاي جهان سومي و از جمله حركت‏هاي اسلام خواهي در جهان بود. 
واژه جنگ رواني در آمريكا، پس از انتشار كتاب «جنگ رواني آلمان» نوشته فاراگو در سال 1942 گسترش يافت. در پايان جنگ دوم جهاني اين اصطلاح در ديكشنري وبستر وارد شد و بخشي از عبارت پردازي‏هاي سياسي و نظامي آن زمان را تشكيل داد. در سال 1950، دولت ترومن به منظور كسب آمادگي براي اجراي جنگ رواني در كره، پروژه‌اي را با عنوان «نبرد حقيقت» (يا تهاجم عظيم و قدرتمند رواني) با بودجه‌اي معادل 121 ميليون دلار تصويب كرد. ارتش آمريكا، اداره رياست جنگ رواني را به عنوان بخش ستادي ويژه ايجاد كرد و در كنار واحدهاي رزمي، واحدهاي جنگ رواني گسترده‌اي را با استفاده از تجربيات جنگ جهاني دوم تشكيل داد و از آن زمان تاكنون، سازمان‏ها و واحد‏هاي رواني- تبليغاتي آمريكا با توسعه‌اي روزافزون همواره به عنوان يكي از بازوهاي اصلي آن كشور در جنگ و صلح عمل كرده‌اند. اين سازمان‏ها، طيف وسيعي از راديو‌ها، تلويزيون‏ها، ماهواره‌‏ها، كتابخانه‌‏ها، بورس‏هاي دانشگاهي، خانه‌‏هاي فرهنگي، آژانس‏هاي تبليغاتي، مراكز فيلم‌سازي. واحد‏هاي جنگ رواني نظامي، تشكيلات ستادي و امثال آن‏‏ها ‏را شامل مي‌شود. تعداد، پرسنل، بودجه، حجم و گستردگي فعاليت آ‏ها چنان است كه فهرست كردن آن‏‏ها ‏نيز كتاب مستقلي را مي‌طلبد و ما در اين‏جا براي ارائه تصويري كلي از جنگ رواني جديد، فقط به چند نمونه كوچك از آن‏‏ها ‏اشاره مي‌كنيم:
نمونه‌اي از اين فهرست، فعاليت راديويي است. ركن اصلي تبليغات راديويي آمريكا، راديو«صداي آمريكا» است كه در سال 1984 به 23 زبان و با بودجه‌اي بيش از يكصد و ده ميليون دلار در سال، حدود 970 ساعت برنامه در هفته پخش مي‌كرد. اما در كنار اين ركن اصلي، ايستگاه‏هاي راديويي كوچك و بزرگ ديگري نيز همواره فعل بود‏ه‏اند كه در قالب تبليغات سياه و خاكستري( به تعبير خود آمريكائي‏ها) برنامه پخش مي‌كرده‌اند. معروف‌ترين آن‏ها، راديو آزادي و راديو اروپاي آزاد بوده‌اند. مخاطب اصلي راديو آزادي را مردم شوروي و مخاطبان راديو اروپاي آزاد را اهالي اروپاي شرقي سابق تشكيل مي‌داده‏اند. اين دو راديو در اوج فعاليت خود در هفته هزار ساعت برنامه پخش مي‌كردند و هدف اعلام شده آن‏ها، با بودجه‌اي معادل صد ميليون دلار( در سال 1983 كه بخشي از آن توسط سازمان سيا تأمين مي‌شد) ايجاد تغيير در نظام‏هاي سياسي اين كشورها بود. از جمله‏ي آخرين نمونه‌هاي راديوي سياه كه توسط آمريكائي‏ها پشتيباني و هدايت مي‌شد، راديو«صداي آزاد ايران» بود كه براي اولين بار در سال 1980 صداي آن شنيده شد و تا مدت‏ها، به تبليغات براندازي عليه نظام نوپاي جمهوري اسلامي ادامه مي‌داد.
نمونه يا جنبه ديگر اين عمليات‌رواني مدرن، جنبه علمي و آموزشي آن است. از سال 1950 به بعد، دانشمندان علوم اجتماعي در آمريكا، بيش از هر زمان ديگري به مطالعه‏ي نخبگان، ارتباطات و ديگر الگو‏هاي رفتاري در جوامع خارجي پرداخته‌اند. به همين منظور، به تعيين معيارهاي پژوهشي در مطالعه‏ي فرهنگ‏هاي بيگانه توجه زيادي مبذول شد. هم‏چنين تلاش عظيمي در زمينه توسعه سيستماتيك ابزارهاي پيچيده‌تر براي تشخيص و ارزيابي مؤثر موضوعاتي كه براي دست‌اندركاران جنگ رواني مفيد بود انجام شد. از سال 1950 دولت آمريكا از طريق امكانات وزارت خارجه، آژانس توسعه‏ي بين المللي و جانشين آن، آژانس اطلاعات آمريكا، سازمان سيا و وزارت دفاع، به گروه‏هاي دانشگاهي و سازمان‏هاي غيرانتفاعي كمك مالي كرد تا پروژه‌‏هاي تحقيقاتي خاصي را انجام دهند يا پروژه‌‏هاي در دست اجرا را به سمت پاسخ‏گويي به نياز‏هاي جامعه‏ي جنگ رواني سوق دهند.
اما اين تحقيقات به زمينه‌‏هاي ياد شده محدود نمي‌شد. بخش ديگري از تحقيقات به‏طور‏ مستقيم در مورد موضوع جنگ رواني و ابعاد آن انجام شد كه يا در مراكز تحقيقاتي غيردولتي و غيرنظامي و به سفارش كارفرمايان دولتي يا در مراكز دولتي و نظامي مانند مركز و مدرسه‏ي فورت براگ اجرا مي‌شد. حاصل كار، طيف وسيعي از متون علمي و كاربردي جنگ رواني، و ابداع نظريه‌‏ها، مفاهيم و تقسيم‌بندي‏هايي بود كه تقريباً بر كل ادبيات جنگ رواني غرب حاكم شد. از جمله اين مفاهيم مي‌توان از ابداع واژه عمليات‌رواني (به جاي جنگ رواني) نام برد كه براي كاستن از بار خصومت‌آميز واژه‌ ساخته و پرداخته شد و عمليات رواني نيز خود به دو دسته، يعني جنگ رواني (آن بخش از عمليات‌رواني كه متوجه دشمن است) و اقدامات رواني (آن بخش از عمليات‌رواني كه متوجه دوستان و گروه‌‏هاي بي‌طرف است) تقسيم شد.
نمون‏هاي كه شايد ميزان اهميت عامل رواني ـ تبليغاتي قدرت براي آمريكائيان را بهتر نشان مي‌دهد و جايگاه آن را در مجموعه‏ي ساختار كشورداري آن‏ها ‏بيش‏تر ‏مشخص مي‌سازد. جنبه‏ي سازماني ملي و استراتژيك جنگ رواني است. در سال 1950 و در پي تصويب پروژه «نبرد بزرگ حقيقت»، لزوم هماهنگ كردن سازمان‏هاي درگير تبليغات خارجي و فعاليت‏ها‏ي آن‏ها ‏با يك‏ديگر‏ احساس شد. بر اين اساس، «ستاد استراتژي رواني» به منظور هماهنگ كردن تمام برنامه‌هاي تبليغات خارجي در قالب استراتژي رواني واحدي تشكيل شد. در واقع، براي اولين بار، اين فكر به وجود آمد كه مي‌توان در كنار استراتژي نظامي، استراتژي اقتصادي و مانند اين‏ها. استراتژي رواني هم داشت و صرف نظر از نوع استراتژي نظامي يا سياسي هر كشور، تمام اقدامات رواني ـ تبليغاتي را در خط مشي مجزايي هدايت كرد. در همين دوره بود كه اصطلاح «سايكو استراتژي» و بحث از بعد چهارم استراتژي و قدرت ملي در ادبيات روابط بين المللي و مباحث استراتژيك رواج يافت. به اين ترتيب، عنصر رواني از مسأله زمان جنگ كشورداري به موضوعي تبديل شد كه هم در زمان جنگ و هم در زمان صلح بايد به آن پرداخته شود. هر چند اين ستاد پس از چند سال منحل شد، با اين حال تشكيل يوسيا (آژانس اطلاعات ايالات متحده) براي برنامه‌ريزي و هدايت تبليغات خارجي آمريكا، و ستاد هماهنگي عمليات (به منظور هماهنگي سياست خارجي آمريكا در تمام جنبه‌هاي اقتصادي، سياسي، نظامي با در نظر گرفتن ابعاد رواني آن‏ها) نشان داد كه عامل رواني-  تبليغاتي، همچنان اهميت خود را به عنوان جزء اصلي سياست‏ها و استراتژي‏هاي آمريكا حفظ كرده است.
بعدها آمريكا تحت تأثير جنگ ويتنام و با طراحي نظريه‏ي جنگ كم شدت، حتي يك گام نيز جلوتر رفت. اين گام آخري، شناسايي اين نكته بود كه در مواردي (مانند جنگ‏هاي شورشگري)، عنصر رواني مي‌تواند به بعد برجسته استراتژي هر كشور تبديل شود و هيچ اظهار نظري بهتر از اين جمله نشان دهنده‏ي تحول ياد شده نيست كه: در اين استراتژي «هدف، تصرف پانزده سانتيمتر بين دو گوش انسان است».
در مجموع بعد از بيان نمونه‌هاي جنگ‌رواني جديد به‏عنوان بستر جنگ رواني مدرن كه بعد از جنگ‌جهاني دوم شكل گرفت را به‏صورت محورهايي بشرح زير قابل ارايه است:
1ـ جنگ رواني جديد، بخشي از كشورداري است، و در كنار ديگر ابزارهاي قدرت ملي جا گرفته است. رواج مفاهيمي همچون استراتژي رواني و سياست تبليغاتي يا ايجاد نهادهايي مانند يوسيا يا وزارت تبليغات، نشانه اين ويژگي‌ هستند. هر چند در اين مورد، سياست كشورها بين دو دكترين:
(1 مستقل فرض كردن حوزه اقدامات رواني و 2) دكتريني كه آن را جزئي از امور سياسي، اقتصادي و نظامي مي‌پندارد، در نوسان است، با اين حال، هيچ‏يك در اهميت آن به عنوان ابزار اساسي كشورداري و سياست خارجي ترديد ندارند. اين ويژگي، خود ويژگي‏هاي ديگري را نيز در بر دارد كه عبارتند از:
2ـ جنگ رواني جديد، پديده‌اي هميشگي و پيوسته است. جنگ رواني جديد(عمدتاً جنگ رواني استراتژيك) ديگر به مقطع و فصل خاصي وابسته نيست. چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، كشورها بايد براي به بكارگيري آن يا دفاع در مقابل آن آماده باشند.
3ـ جنگ رواني جديد، عملي سازمان يافته و برنامه‌ريزي شده است. دوران جنگ رواني صرفاً متكي به نبوغ سياستمداران يا فرماندهان صحنه‏ي جنگ سپري شده است. جنگ رواني، امروزه نيازمند سازمان خاص خود، و پرسنلي است كه تخصص‏هاي مختلفي دارند و به طرح‌ريزي و برنامه‌ريزي قبلي، حتي براي برخورد با وضعيت‏هاي اضطراري نياز دارد.
4ـ جنگ رواني جديد بر علم و پژوهش‏هاي عملي متكي است. اين پديده چه براي دست‏يابي به قواعد تأثيرگذاري بر افكار و نگرش‏هاي انساني، چه براي رساندن پيام خود به مخاطب و تضمين دريافت و ادراك آن، و چه براي شناخت مسائل خاص هر دسته از مخاطبان و محيط آن‏‏ها ‏به تحقيقات علمي، وابستگي شديد دارد. به اين اعتبار مي‌توان گفت كشوري مي‌تواند تشكيلات جنگ رواني كارآمد راه اندازد كه بنيان‏هاي علمي لازم را در علوم انساني و اجتماعي دارا باشد.
5ـ جنگ رواني جديد، برد وسيع و گسترده‌اي دارد. اگر عمليات‏هاي رواني مانند آن‏چه در زمان گيدئون انجام مي‌شد، حداكثر بر افراد حاضر در صحنه‏ي جنگ يا يك حمله مؤثر واقع مي‌شد، اقدامات رواني تبليغاتي امروزين، به دليل بهره‌گيري از رسانه‌هاي الكترونيكي (از ماهواره گرفته تا راديو) هم‏زمان مي‌تواند تمام مردم كره زمين را مخاطب قرار دهد و انتظار واكنش از سوي آن‏ها ‏را داشته باشد.
6ـ سرانجام اين‏كه اجراي جنگ رواني جديد، مستلزم داشتن توان مالي و صنعتي است. پخش پنجاه ميليارد برگ اعلاميه در يك جنگ ضد شورش يا فرستادن 350 هزار بالون حامل اعلاميه‌هاي براندازي توسط آمريكا بر فراز سرزمين كشورهاي اروپاي شرقي( در سال 1945)، امكانات و تجهيزات خاص خود را مي‌طلبد كه از عهده‏ي هر كشوري برنمي‌آيد. هر چند استفاده نسبتاً ارزان از امكانات پخش ماهواره‌اي، اكنون امكان انتشار جهاني پيام‏ها را براي همه كشورها فراهم آورده است، اما رقابت تكنولوژيك روزافزون در اين حوزه و هم‏چنين الزامات مالي، انساني و تكنولوژيك در ديگر جنبه‌هاي جنگ تبليغاتي (مانند فراهم آوردن توان علمي و تحقيقاتي در علوم مربوط به توليد و انتشار پيام‏هاي اقناعي) ويژگي ياد شده را همچنان تأييد مي‌كند.
ويژگي‌هاي ياد شده، همه ويژگي‏هاي جنگ رواني جديد يا ويژگي‏هاي الزامي چنين پديده‌اي نيستند، بلكه ويژگي‏هاي عمومي اين جنگ را تشكل مي‌دهند. با در دست داشتن اين ويژگي‏ها، خواننده معياري براي ارزيابي فعاليت‏ها‏يي خواهد داشت كه تحت عنوان جنگ رواني يا عنوان‏هايي مشابه آن در كشورهاي جهان سوم ( از جمله كشور خودمان) انجام مي‌شود. در واقع، آن‏چه در اين كشورها انجام مي‌شود، جز نمونه‌هايي كوچك از جنگ رواني جديد نيست كه توسط قدرت‏هاي توسعه‌طلب ايجاد شده و تكامل يافته است و به همين دليل، تصور اين پديده نيز توسط محقق يا فرد عادي جهان سومي كار ساده‌اي نيست. به همين ترتيب نيز وارد شدن در اين ميدان و رويارويي با حريفان، كاري در سطوح كار آن‏ها ‏(حداقل از نظر كيفي و نه الزاماً از نظر كمي) را مي‌طلبد كه بايد مورد توجه دست‌اندركاران و صاحب نظران قرار گيرد.

 

منبع : www.vaja.ir


فهرست مصادیق محتوای مجرمانه
 
موضوع ماده 21 قانون جرایم رایانه ای
 الف ) محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی
1. اشاعه فحشاء و منكرات. ( بند2 ماده6 ق.م ) 
2. تحریك ، تشویق ، ترغیب ، تهدید یا دعوت به فساد و فحشاء و ارتکاب جرایم منافی عفت یا انحرافات جنسی. ( بند ب ماده 15 قانون ج.ر و ماده 639  ق.م.ا )   
3. انتشار ، توزیع و معامله محتوای خلاف عفت عمومی. ( مبتذل و مستهجن )  ( بند 2 ماده 6 ق.م و ماده 14 قانون ج.ر ) 
4. تحریك ، تشویق، ترغیب، تهدید یا تطمیع افراد به دستیابی به محتویات مستهجن و مبتذل.(ماده 15 قانون جرایم رایانه ای ) 
5. استفاده ابزاری از افراد ( اعم از زن و مرد ) در تصاویر و محتوا ، تحقیر و توهین به جنس زن ، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی. ( بند 10 ماده6 ق.م )
 
ب ) محتوا علیه مقدسات اسلامی
1. محتوای الحادی و مخالف موازین اسلامی ( بند1ماده6 ق.م )
2. اهانت به دین مبین اسلام و مقدسات آن ( بند 7 ماده 6 ق.م و ماده 513 ق.م.ا )
3. اهانت به هر یک از انبیاء عظام یا ائمه طاهرین ( ع ) یا حضرت صدیقه طاهره ( س ) (  ماده 513  ق.م.ا )
4. تبلیغ به نفع حزب گروه یا فرقه منحرف و مخالف اسلام ( بند 9 ماده 6 ق.م ) 
5. نقل مطالب از نشریات و رسانه ها و احزاب و گروه های داخلی و خارجی منحرف و مخالف اسلام به نحوی كه تبلیغ از آنها باشد. ( بند 9 ماده 6 ق.م )
6. اهانت به امام خمینی ( ره ) و تحریف آثار ایشان ( ماده 514  ق.م.ا )
7. اهانت به مقام معظم رهبری ( امام خامنه ای ) و سایر مراجع مسلم تقلید ( بند 7 ماده 6 ق.م )
 
ج ) محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی
1. تشكیل جمعیت ، دسته ، گروه در فضای مجازی ( سایبر ) با هدف برهم زدن امنیت كشور. ( ماده 498  ق.م.ا )
2. هر گونه تهدید به بمب گذاری. ( ماده 511  ق.م.ا  )
3. محتوایی كه به اساس جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد كند. ( بند 1 ماده 6 ق.م  )
4. انتشار محتوا علیه اصول قانون اساسی. ( بند 12 ماده 6 ق.م )
5. تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران. ( ماده 500  ق.م.ا  ) 
6. اخلال در وحدت ملی و ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه به ویژه از طریق طرح مسائل نژادی و قومی. ( بند 4 ماده 6 ق.م )
7. تحریك یا اغوای مردم به جنگ و كشتار یكدیگر. ( ماده 512  ق.م.ا  )
8. تحریك نیروهای رزمنده یا اشخاصی كه به نحوی از انحا در خدمت نیروهای مسلح هستند به عصیان ، فرار، تسلم یا عدم اجرای وظایف نظامی. ( ماده 504  ق.م.ا  )
9. تحریص و تشویق افراد و گروه ها به ارتكاب اعمالی علیه امنیت ، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران در داخل یا خارج از كشور. ( بند 5 ماده 6 ق.م )
10. تبلیع به نفع گروه ها و سازمانهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران ( ماده 500 ق م.ا )
11. فاش نمودن و انتشار غیرمجاز اسناد و دستورها و مسایل محرمانه و سری دولتی و عمومی. ( بند 6 ماده 6 ق.م و مواد 2و3 ‌قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی و ماده 3 قانون ج.ر )
12. فاش نمودن و انتشار غیرمجاز اسرار نیروهای مسلح. ( بند 6 ماده 6 ق.م )
13. فاش نمودن و انتشار غیرمجاز نقشه و استحكامات نظامی. ( بند 6 ماده 6 ق.م )
14. انتشار غیرمجاز مذاكرات غیرعلنی مجلس شورای اسلامی. ( بند 6 ماده 6 ق.م )
15. انتشار بدون مجوز مذاكرات محاكم غیرعلنی دادگستری و تحقیقات مراجع قضایی. ( بند 6 ماده 6 ق.م )
16. انتشار محتوای که از سوی شورای عالی امنیت ملی منع شده باشد.
 
د ) محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی
1. اهانت و هجو نسبت به مقامات ، نهادها و سازمان های حکومتی و عمومی. ( بند 8 ماده 6 ق.م و مواد 609 و 700  ق.م.ا )
2. افترا به مقامات ، نهادها و سازمان های حکومتی و عمومی. ( بند 8 ماده 6 ق.م و 697  ق.م.ا )
3. نشراكاذیب و تشویش اذهان عمومی علیه مقامات ، نهادها و سازمانهای حکومتی. ( بند 11 ماده6 ق.م و 698  ق.م.ا ) 
 
ه ) محتوای که برای ارتکاب جرایم رایانه ای به کار می رود ( محتوا مرتبط با جرایم رایانه ای )
1.انتشار یا توزیع و در دسترس قرار دادن یا معامله داده ها یا نرم افزارهایی كه صرفاً برای ارتكاب جرایم رایانه ای به كار می رود. ( ماده 25 قانون ج.ر )
2. فروش انتشار یا در دسترس قرار دادن غیرمجاز گذرواژه ها و داده هایی كه امكان دسترسی غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی دولتی یا عمومی را فراهم می كند. ( ماده 25 قانون ج.ر )
3. انتشار یا در دسترس قرار دادن محتویات آموزش دسترسی غیرمجاز ، شنود غیرمجاز ، جاسوسی رایانه ای ، تحریف و اخلال در داده ها یا سیستم های رایانه ای و مخابراتی. ( ماده 25 قانون ج.ر )
4. آموزش و تسهیل سایر جرایم رایانه ای. ( ماده 21 قانون ج.ر )
5. انتشار فیلترشكن ها و آموزش روشهای عبور از سامانه های فیلترینگ. ( بند ج ماده 25 قانون ج.ر )
6. انجام هرگونه فعالیت تجاری و اقتصادی رایانه ای مجرمانه مانند شركت های هرمی. ( قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور و سایر قوانین )
 
و ) محتوا مجرمانه مربوط به امور سمعی و بصری و مالکیت معنوی
1. انتشار و سرویس دهی بازی های رایانه ای دارای محتوای مجرمانه. ( مواد مختلف  ق.م.ا و قانون ج.ر )
2. معرفی آثار سمعی و بصری غیرمجاز به جای آثار مجاز. ( ماده 1 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند ) 
3. عرضه تجاری آثار سمعی و بصری بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ( ماده 2 قانون نحوه مجازات اشخاصی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز دارند ) 
4. تشویق و ترغیب به نقض حقوق مالکیت معنوی ( ماده 1 قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزار های رایانه ای و ماده 74 قانون تجارت الکترونیکی )
 
ز ) محتوای که تحریک ، ترغیب ، یا دعوت به ارتکاب جرم می کند ( محتوای مرتبط با سایر جرایم )
1. انتشار محتوای حاوی تحریک ، ترغیب ، یا دعوت به اعمال خشونت آمیز و خودکشی. ( ماده 15 قانون ج.ر )
2. تبلیغ و ترویج مصرف مواد مخدر ، مواد روان گردان و سیگار. ( ماده 3 قانون جامع كنترل و مبارزه ملی با دخانیات 1385 )
3. باز انتشار و ارتباط ( لینک ) به محتوای مجرمانه تارنماها و نشانی های اینترنتی مسدود شده ، نشریات توقیف شده و رسانه های وابسته به گروه ها و جریانات منحرف و غیر قانونی.
4. تشویق تحریک و تسهیل ارتكاب جرائمی كه دارای جنبه عمومی هستند از قبیل اخلال در نظم ،‌ تخریب اموال عمومی ، ارتشاء ، اختلاس ،كلاهبرداری ، قاچاق مواد مخدر، قاچاق مشروبات الكلی و غیره. ( ماده 43  ق.م.ا )
5. تبلیغ و ترویج اسراف و تبذیر. ( بند 3 ماده 6 ق.م ) 
 
منبع : www.cyberpolice.com

بیانات رهبری در دیدار با مسئولان نظام

در روز هشتم ماه مبارک رمضان؛ در حسینیه‌ی امام خمینی (رحمه‌الله)
 
بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌ (۱)
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّةالله فی الارضین.

 خیلی خوش‌آمدید برادران و خواهران عزیز! از بیانات جناب آقای رئیس جمهور هم تشکّر میکنیم، توضیحات مفصّل و خوبی ارائه کردند. یکی از برکات این دیدار رمضانی، بهره‌مندی از فضای معنوی ماه رمضان است. درست است که این جلسه یک جلسه‌ی استثنائی است؛ مسئولین مختلف، شخصیّت‌های برجسته‌ی نظام، صاحبان مناصب و مسئولیّتها از جناحهای مختلف، از سلایق مختلف در اینجا تشریف دارند، فرصت گفتگو و بحث و تجدید دیدار و تبادل محبّت و مانند اینها فراهم میشود -اینها برکات این جلسه است- لکن از همه‌ی اینها مهم‌تر همان نکته‌ای است که عرض شد؛ یعنی قرار گرفتن در فضای معنوی ماه مبارک. در فِقرات دعای واردشده‌ی برای روزهای ماه رمضان میخوانیم: وَ هذا شَهرُ الصّیام، وَ هذا شَهرُ القیام، وَ هذا شَهرُ الاِنابَة -«وَ اَنیبوا اِلی‌ ربِّکُم»(۲)- و هذا شَهرُ التَّوبَة، وَ هذا شَهرُ المَغفِرَةِ وَ الرَّحمَة.(۳) این ماه و این فضا، این خصوصیّات را دارد.

 توبه‌ی ما از کدام گناه است؟ خب، سرتاپای انسان و امثال بنده، گناه هستیم؛ لکن گناهان دوجورند: یک گناهی است که فقط به خود انسان ضربه وارد میکند، یک گناهی است که صدور آن از انسان به دیگران ضربه میزند. چیزی را که این دندان انسان مَزق(۴) میکند و میجَود، گاهی یک چیز سختی است، خود دندان میشکند، به جای دیگری ضرر نمیرسد؛ [امّا] گاهی انسان با این دندان غذایی را میخورد که کبد انسان را از کار می‌اندازد؛ کبد تقصیری نداشت، تقصیر این دندان بود، تقصیر این دهان بود. گناهان ما گاهی این‌جوری است. ما یک حرکتی را انجام میدهیم، یک سخنی را میگوییم، یک راهی را میرویم، [که] جامعه ضرر میکند، کشور ضرر میکند؛ این‌جور گناهان، گناهان مهمّی است، گناهان بزرگی است. فرمود: وَ اتَّقوا فِتنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنکُم خآصَّة.(۵) گاهی کسی ظلمی میکند، جزائی که خدای متعال برای آن ظلم قرار میدهد فراگیر است و جامعه را فرامیگیرد؛ از چنین ظلمی، از چنین فتنه‌ای باید پرهیز کرد. این خطاب به ما مسئولین است، آحاد مردم مخاطب به این خطاب نیستند؛ ما مسئولین هستیم که [هم‌] میتوانیم کاری بکنیم که زیان آن به جامعه برسد؛ هم میتوانیم عکسش عمل کنیم، کاری کنیم که نفع آن به جامعه برسد.

 مرحوم علّامه‌ی طباطبائی (رضوان‌الله‌علیه) در تفسیر این آیه‌ی شریفه‌ی سوره‌ی نساء که «مآ اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ»(۶) یک بیانی دارند؛ میفرمایند که جوامع بشری، جامعه‌ی کشور، یک جامعه‌ی خاصّ یک محدوده، یک هویّت مستقلّی دارد، یک هویّت وحدانی دارد غیر از هویّت افراد؛ یعنی جامعه‌ی یک کشور با یک نگاه مثل یک انسان واحد است؛ همچنان‌که در انسان واحد یک عضو ممکن است عملی انجام بدهد که بقیّه‌ی اعضا را درگیر کند، در جامعه هم همین‌جور است، یک عضو ممکن است کاری بکند که همه را درگیر بکند. حوادثی برای جامعه پیش می‌آید، عدّه‌ای بی‌گناهند در آن حادثه؛ [پس‌] چطور میشود گفت که «مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ»، ایشان میفرمایند نه، همین درست است، همین جا هم «فَمِن نَفسِکَ» است، منتها نفْس یک موجود وسیعی به نام جامعه است که یک جزئی از او گناهی کرده. خب، اگر بنا باشد که از چنین گناهی ما پرهیز کنیم خیلی باید مراقب باشیم؛ احتیاج دارد به مراقبت، به دقّت؛ این فضای ماه رمضان این را بایستی به ما تعلیم بدهد، این را بایستی به خودمان تلقین کنیم، واقعاً احساس مسئولیّت کنیم، هرجا هستیم.

 در همین دعای [روزهای‌] ماه رمضان چیزهای زیادی از خدا خواسته شده است؛ دعای خیلی خوبی است. اگر ان‌شاءالله توفیق باشد بخوانید این دعا را و دقّت کنید، دعای عجیبی است، همین‌طور درخواستهایی که انسان به ذهنش هم خطور نمیکند، در این دعا امام به انسان یاد داده است -بنابر آنچه در این حدیث مأثور از امام (علیه‌السّلام) است- که چه بخواهیم از خدا؛ از جمله‌ی چیزهایی که خواستیم، نجات از این چند چیز است که حالا من عرض میکنم: نجات از بی‌انگیزگی و مرض بی‌انگیزگی، نجات از نبود نشاط کار -ببینید اینها چیزهایی است که به ذهن ماها نمیرسد که اینها بیماری است، اینها مرض است، باید از خدای متعال نجات از این مرضها و شفای از این مرضها را خواست- نجات از غفلت، نجات از سخت شدن دل؛ دل انسان سخت بشود، هم در مقابل ذکر الهی، هم در مقابل نُصح مشفق؛ [وقتی‌] کسی به انسان نصیحت میکند و برای انسان خیرخواهی میکند، دل انسان سخت بشود. عبارات این است: وَ اَذهِب عَنّی فیهِ النُّعاسَ وَ الکَسَلَ وَ السَّأمَةَ (احساس خستگی) وَ الفَترَةَ (بی‌انگیزگی) وَ القَسوَةَ (سخت‌دلی) وَ الغَفلَةَ (بی‌خیالی) وَ الغِرَّةَ (غرّه شدن به خود)؛ باید از اینها نجات پیدا کنیم؛ اینها را از خدا خواستیم.

 خب، تأثیرات این گناهان -حالا این تعدادی از گناهان است، گناهان بزرگ‌تر هم وجود دارد- در انسان چیست؟ یکی از تأثیرات این است که وقتی انسان مبتلا است به گناه، در یک نقطه‌ی حسّاس و بزنگاه کم می‌آورد. آیه‌ی قرآن میفرماید که: اِنَّ الَّذینَ تَوَلَّوا مِنکُم یَومَ التَقَی الجَمعانِ اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشََّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛(۷) در جنگ اُحد، آن‌کسانی که نتوانستند طاقت بیاورند و دلشان در هوای غنیمت آن‌چنان تپید که فراموش کردند چه مسئولیّت حسّاسی در اختیار آنها و برعهده‌ی آنها است و جنگ پیروز را به جنگ مغلوب تبدیل کردند، اِستَزَلَّهُمُ الشََّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا؛ اینها قبلاً خطاهایی انجام دادند، آن خطاها اینجا خودش را نشان داد. این یک مرحله است؛ یعنی گناه ما موجب میشود که در یک نقطه‌ی حسّاس، در یک نقطه‌ی بزنگاه، نتوانیم تاب بیاوریم، نتوانیم مقاومت کنیم. خب، ما مسئول کشور هستیم؛ از این بنده‌ی حقیر گرفته تا مسئولین دولتی، مسئولین قضائی، مسئولین قوّه‌ی مقنّنه و همین‌طور سلسله‌مراتب مسئولیّتها، همه مسئولیم؛ اگر چنانچه کاری بکنیم که نتیجه آن باشد که «اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشََّیطان» و پایمان بلغزد و نتوانیم طاقت بیاوریم در آنجایی که باید تاب آورد و طاقت آورد، خطر بزرگی ما را تهدید میکند. این یک مرحله است.

 مرحله‌ی بالاتر از این و بدتر از این، آن است که ما گاهی خطائی میکنیم، آن خطا موجب میشود که ما دچار نفاق بشویم؛ یعنی دلمان با زبانمان اختلاف پیدا کند. آیه‌ی شریفه [میگوید]: فَاَعقَبَهُم نِفاقًا فی قُلوبِهِم اِلی‌ یَومِ یَلقَونَه‌ُ بِمآ اَخلَفُوا اللهَ ما وَعَدوه؛(۸) [اگر] انسان با عهد خدایی در یک‌جا وفادار نمانَد و تعهّدی را که پیش خدا کرده عمل نکند، این موجب میشود که «فَاَعقَبَهُم نِفاقًا فی قُلوبِهِم»؛ البتّه این یک سازوکار کاملاً منطقی هم دارد که حالا وقت نیست من شرح بدهم که چطور میشود یک گناه در یک انسان به نفاق منتهی میشود.

 از این بالاتر، گاهی اوقات گناه ما و خطای ما و کج‌روی ما موجب میشود که -پناه بر خدا- به تکذیب ماانزل‌الله مبتلا بشویم؛ ثُمَّ کانَ عاقِبَةَ الَّذینَ اَسآءُوا السّوأَی‌ٰ اَن کَذَّبوا بِآیاتِ الله.(۹) راه علاج هم مراقبت است؛ باید مراقبت کنیم؛ باید نظارت کنیم بر خودمان، بر مجموعه‌مان، انگیزه‌مان را افزایش بدهیم، کارمان را متراکم‌تر کنیم، پُرکاری، پرهیز از لغزشگاه‌ها، خلاصه در یک جمله تقوا؛ تقوا. تقوا -که در ماه رمضان [به‌عنوان‌] فلسفه و غایت روزه شناخته شده- به همین معنا است. تقوا یعنی مراقبت از خویش؛ دائم باید مراقب خودمان باشیم. البتّه خطاب این حرفها در درجه‌ی اوّل به خود بنده است؛ همه‌مان مسئولیم؛ پس قدر ماه رمضان را بدانیم.

 برادران عزیز، خواهران عزیز! قدر این ماه رمضانی را که الان در آن هستیم، بدانیم. هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم؛ حالا در بین این میلیاردها ماه رمضان تاریخ، ما در چند ماه یا چند ده ماهش هستیم، توفیق به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دوره‌ی تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعه‌ی ماه رمضان‌های تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همینها را قدر بدانیم. پارسال در همین ماه رمضان، کسانی بودند از دوستان ما و از نزدیکان ما که امسال نیستند. نمیدانیم سال دیگر کدامِ از ما خواهیم بود، کدام نخواهیم بود؛ این ماه رمضان را قدر بدانید. ماه استغفار است، ماه توبه است، ماه تذکّر است، ماه توجّه به خدای متعال است، ماه عبادت است، ماه گریه است، ماه دل‌بستن به معنویّات است گفت:
بسا تیر و دی‌ماه و اردیبهشت‌
بیاید که ما خاک باشیم و خشت (۱۰)

 راجع به مسائل کشور، بنده این‌جور مطلب را میخواهم عرض بکنم که ما در موقعیّت حسّاسی هستیم؛ موقعیّت فعلی کشور، موقعیّت مهمّی است. خب، آقای رئیس جمهور اقدامات را بیان کردند؛ باید این اقدامات تعقیب بشود، دنبال بشود، ادامه پیدا بکند، آنجاهایی از آن که ناقص است کامل بشود؛ همه‌ی این اقدامات لازم است؛ دستگاه‌های دیگرِ کشور هم هرکدام لازم است اقداماتی انجام بدهند. وضع کشور فعلاً در یک وضعیّت خاصّی است؛ نه اینکه حالا در این ماه یا در این سال بالخصوص، [بلکه‌] در این برهه‌ی زمانی بالخصوص و در این مقطع زمانی. چرا؟ چون اوّلاً از یک طرف چشمها به ظرفیّتهای بی‌پایان کشور باز شده. ما در اوایل انقلاب، از خیلی از ظرفیّتهای کشور بی‌خبر بودیم، بی‌اطّلاع بودیم، تجربه‌ای نداشتیم، آگاهی نداشتیم. امروز نماینده‌ی مجلسمان، وزیرمان، مسئولمان، شخصیّت‌های فکری کشور، سیاستمداران کشور، نسبت به این گستره‌ی عظیمی که کشور ما از لحاظ امکانات و ظرفیّتها دارد، آگاهی تازه‌ای پیدا کرده‌اند؛ واقع قضیّه این است. [وقتی‌] من این مقالاتی را که بعضی از صاحب‌نظران مینویسند میخوانم، میبینم توجّه به این واقعیّتها بحمدالله فراوان است. این از یک طرف که خب این ظرفیّت عظیم [وجود دارد]؛ کشور عظیمی است، کشور عجیبی است. من چند سال قبل اینجا گفتم،(۱۱) ما یک‌صدمِ جمعیّت دنیا تقریباً جمعیّت داریم، یک‌صدمِ وسعت دنیا هم تقریباً کشورمان وسعت دارد، امّا امکاناتی که خدای متعال برای ما قرار داده، خیلی بیش از یک‌صدم است؛ بنده آن‌وقت گفتم سه‌صدم، چهارصدم؛ اخیراً یک گزارشی به من دادند که حدود شش هفت صدم [است‌]؛ یعنی ما شش هفت برابرِ متوسّطِ ظرفیّت دنیا ظرفیّت داریم؛ هم از لحاظ جمعیّت، هم از لحاظ نیروی انسانی، هم از لحاظ امکانات طبیعی. خب، این یک طرف قضیّه.

 [از] یک طرف دیگر اینکه دشمن داریم؛ ما یک کشور بی‌دغدغه‌ی بی‌دشمنِ بی‌کمین‌گرفته نیستیم؛ ما دشمن داریم. البتّه دشمنی در کشورها، بین دولتها، بین قدرتها چیز جدیدی نیست لکن در مورد جمهوری اسلامی چرا، این یک چیز ویژه است؛ دشمنیِ ویژه‌ای است. چرا؟ علّت چیست؟ علّت این است که جمهوری اسلامی یک پدیده‌ای است که در دنیا سابقه ندارد؛ این را قدرتهای جهانی دارند بادقّت نگاه میکنند. اینکه شما احتمالاً خواندید یا شنفتید که مثلاً در چند سال قبل از این، در فلان کشورِ دشمن ما، یک موسّسه‌ی تحقیقاتی مخصوص تحقیق بر روی اسلام و اسلام سیاسی تشکیل شد، این برای همین است که ببینند این پدیده چیست. یک نظامی به وجود آمده است بر پایه‌ی اسلام، بر پایه‌ی مبانی اسلامی که در این مبانی اسلامی ضدّیّت با استکبار هست، ضدّیّت با استبداد هست، ضدّیّت با ظلم هست، ضدّیّت با تبعیض هست، ضدّیّت با رباخواری هست، ضدّیّت با کارهایی که امروز قدرتها در دنیا میکنند هست. یک نظامی با این مبانی فکری و عملی به وجود آمده و این نظام روزبه‌روز دارد رشد پیدا میکند و هر کار کرده‌اند نتوانسته‌اند متوقّفش بکنند؛ روزبه‌روز ریشه دوانده و نفوذش زیاد شده. حالا خود آنها داد میکشند که ایران در منطقه فاعل مطلق است و نفوذ ایران قابل قیاس با نفوذ هیچ کشور دیگری در منطقه نیست؛ این را آمریکایی‌ها میگویند، نه اینکه حالا بنده بگویم که بخواهم رجزخوانی کنم. خب یک چنین نظامی [است‌]؛ این، معنایش این است که امروز در سطح جهان یک قدرت جدیدی دارد سر برمی‌آورد و به وجود می‌آید که این قدرت، منافع ظالمانه‌ی قدرتهای مستکبر را به چالش میکشد. دشمنی با جمهوری اسلامی به‌خاطر این است؛ این دشمنی، دیگر با هیچ کشور دیگری نیست. بله، عرض کردیم که دولتها با همدیگر اختلاف دارند -اختلاف ارضی دارند، [اختلاف‌] مرزی دارند، منافع دارند، تجارت دارند- و با هم دشمنی میکنند امّا این‌جور دشمنی، [فقط] مخصوص جمهوری اسلامی است. خب، پس ما از یک طرف آن ظرفیّتها را شناختیم، دانستیم، احصاء کردیم، از یک طرف هم یک دشمن خشن و عَنودی در مقابل ما است.

 کاری که این دشمن میخواهد بکند باید شناخته بشود تا ما بتوانیم برنامه‌ی اساسی و کلّی خودمان را بشناسیم؛ این برنامه‌های دولتی و سیاستهای اجرائی، همه در دل آن برنامه‌های اصلی قرار میگیرد و معنا پیدا میکند؛ این را توجّه بکنید. این کارها باید انجام بگیرد امّا باید در دل آن نگاه کلّی و نگاه کلان دیده بشود تا بتواند فایده‌ی خودش را برساند. ما باید بدانیم دشمن چه‌کار میخواهد بکند، نقشه‌اش در مقابل ما چیست و بر اساس این، نقشه‌های خودمان را برای مصونیّت‌بخشی و امنیّت‌بخشی و حفاظت و حراست در مقابل دشمن آماده کنیم.

 من حالا در یک جمله‌ی کوتاه اگر بخواهم عرض کنم، برنامه‌ی دشمن این است که توانمندی‌های جمهوری اسلامی را متوقّف کند؛ یا از بین ببرد یا اقلاًّ از رشد آنها جلوگیری کند؛ این برنامه‌ی دشمن است. ما باید چه‌کار کنیم؟ ما باید تا آنجا که میتوانیم توانمندی‌ها را افزایش بدهیم. بنده بارها در این جلسه و جلسات گوناگون دیگر در این چند سال تکرار کرده‌ام: باید کشور قدرتمند بشود؛ یعنی همین توانمندی‌های گوناگون را باید افزایش بدهد. اگر افزایش دادیم، آن‌وقت میتوانیم آسوده به مردم بگوییم «مردم! آسوده بخوابید» و خیال خودمان راحت باشد. اگر توانمندی‌ها را افزایش ندادیم، باید در اضطراب به سر ببریم.

 حالا این توانمندی‌هایی که ما داریم چیست؟ بنده البتّه چند مورد از توانمندی‌هایی را که بیشتر آماج دشمنی‌ها است اینجا یادداشت کرده‌ام:

 اوّل، ایمان اسلامی است؛ ایمان اسلامی. ممکن است بعضی تعجّب کنند و بگویند آقا، امروز که دنیا، دنیای آزادیِ فکر و عقیده و مانند اینها است! نه آقا، بیش از همه‌چیز با آن اسلام نابی که امام (رضوان‌الله‌علیه) تعبیر کردند و مبنای حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی است، دشمنند. شما نگاه کنید به فعّالیتّهایی که امروز در دنیا میشود برای شکستن سدّ این ایمان در هرجا و بخصوص در نظام جمهوری اسلامی و در میان مردم. اگر شما اهل شبکه‌های اجتماعی هستید و اهل فضای مجازی هستید، خوب میفهمید و خوب میدانید که بنده کجا را دارم اشاره میکنم؛ از همه‌ی طُرق دارند استفاده میکنند که ایمان اسلامی ما را متزلزل کنند. ما یعنی چه کسی؟ یعنی منِ پیرمرد هفتاد هشتاد ساله؟ نه، نسبت به ماها خیلی نگران نیستند؛ ایمان نسل بعد ما را و نسل بعدِ بعد ما را [میخواهند متزلزل کنند]؛ دارد تلاش میشود. خب، یکی از آن زمینه‌های اقتدار ما و زمینه‌های توانمندی ما، ایمان اسلامی ما است؛ این یکی از آماج دشمنی‌های آنها است.

 دوّم، توانمندی علمی؛ حتّی به ترور دانشمندان ما هم دست زدند، برنامه‌ریزی کردند؛ حتّی از ابزارهای خباثت‌آمیزی که در همه‌ی دنیا ممنوع است، برای متوقّف کردن حرکت علمی ما استفاده کردند. این استاکس‌نت(۱۲) که دو سه سال قبل از این فرستادند داخل تشکیلات سایبری جمهوری اسلامی، میتوانست تمام تشکیلات [هسته‌ای‌] ما را از بین ببرد؛ این کار، جنایت است؛ یعنی یک جنایتِ شناخته‌شده‌ی بین‌المللی است و میتوان گریبان صاحبان این جنایت را در دادگاه‌های بین‌المللی گرفت؛ متأسّفانه ما نگرفتیم؛ تا اینجاها اینها دست زدند. با پیشرفت علمی که توانمندی علمی است، بشدّت مخالفند. خب، فشار بر بخش هسته‌ای به نظر من یکی از عوامل عمده‌اش به‌خاطر این بود؛ اینکه مدام گفتند بمب اتم و بمب هسته‌ای، خودشان هم میدانستند که دروغ میگویند که حالا بعد راجع به مسئله‌ی هسته‌ای باز چند جمله‌ای خواهم گفت.

 توانمندی اقتصادی که [بعد] بحث خواهم کرد. توانمندی دفاعی بازدارنده؛ با این هم بشدّت مخالفند. کشور بایستی مثل قلعه‌ای باشد که دیوارش خراب شده، تا بتوانند هر کاری میخواهند بکنند. اگرچنانچه دستگاه‌های ما امکانات دفاعی داشته باشند، امکانات متقابل تهاجمی داشته باشند، مثل این است که یک حصاری دُور این قلعه [یعنی‌] کشور کشیده‌اند؛ با این مخالفند. این بحثهایی که راجع به موشک و مانند این حرفها میشود معنایش این است: مخالفت با توانمندی دفاعی.

 توانمندی سیاسیِ ملّی؛ یعنی وحدت و انسجام ملّت. بارها عرض کرده‌ایم، اختلاف سلیقه‌ی سیاسی هیچ اشکالی ندارد، حب‌وبغض نسبت به زید و عمرو اشکالی ندارد، آنچه اشکال دارد این است که در درون مردم، اختلاف در مبانی حرکت اساسی و کلان کشور به وجود بیاید؛ این اشکال دارد، این را دست‌اندرکاران سیاسی و اجتماعی نباید بگذارند اتّفاق بیفتد. امروز خوشبختانه این اتّحاد وجود دارد؛ از اوّل انقلاب وجود داشته. نه اینکه انقلاب یا بیست‌ودوّم بهمن دشمن ندارد، مخالف ندارد؛ چرا، مخالف هم دارد؛ امّا قاطبه‌ی ملّت و عمده‌ی ملّت، به انقلاب و مظاهر انقلاب و نشانه‌های انقلاب و یادگارهای انقلاب علاقه‌مندند، به نام امام و یاد امام علاقه‌مندند؛ این نعمت خیلی بزرگی است؛ این همان توانمندی سیاسی است برای یک ملّت.

 توانمندی ناشی از جوانیِ جمعیّتی؛ آنچه مورد غفلت قرار میگیرد. بنده چند سال است راجع به مسئله‌ی تحدید نسل و مانند اینها مرتّب هشدار داده‌ام؛(۱۳) خب خوشبختانه یک کارهایی انجام گرفته است، بعضی از مسئولین کارهای خوبی انجام داده‌اند، لکن نه، آن کاری که باید به‌طور کامل انجام بگیرد هنوز انجام نگرفته. امروز جمعیّت جوان ما یک پدیده است، یک نعمت است؛ چون جوان، منشأ حرکت و چشمه‌ی جوشان انگیزه و حرکت و نشاط و ابتکار و نوآوری است، کار را جوان میکند، اگرچنانچه این [جوانی جمعیّت‌] بیست سال دیگر از دست رفت -[چون‌] این جوان را که نمیشود وارد کرد- کشور ضرر خواهد کرد؛ از امروز نباید بگذاریم. این حرفهایی که گاهی شایع میشود -که البتّه بنده تحقیق زیادی نکرده‌ام و درست اطّلاع ندارم- که بعضی از روشهای غلط گذشته هنوز ادامه دارد و اسقاط جنین یا امثال اینها در بعضی از جاها انجام میگیرد، اگر اینها راست است، این مسئولین دولتیِ مشخّص، مسئول این کارند و باید دنبال بکنند. مسئله‌ی جوانیِ جمعیّت یک توانمندی بسیار بزرگ و مهمّی است.

 خب پس دشمن هست، این توانمندی‌ها هم امروز هست و این توانمندی‌ها آماج حملات دشمن است. نتیجه چیست؟ نتیجه همین است که همیشه گفته‌ایم: باید دشمن را شناخت، شیوه‌های کار او را دانست، نقاطی را که او از آن نقاط حمله خواهد کرد باید شناخت و سد کرد. درست مثل جنگ نظامی؛ در جنگ نظامی اشخاص متخصّصِ شناسایی میروند صحنه را شناسایی میکنند، دشمن را شناسایی میکنند، حدس میزنند یا میفهمند که دشمن این نیّت را دارد و از اینجا حمله خواهد کرد، آنجا را میبندند. اهمّیّت این جنگی که امروز در زمینه‌های مسائل سیاسی و اقتصادی وجود دارد، از جنگ نظامی بیشتر است، دامنه‌اش هم وسیع‌تر است؛ [لذا] باید نقاط نفوذ دشمن را شناخت؛ این وظیفه‌ی همگان است.

 خب آنچه حالا ما باید عرض کنیم این است که دشمن کیست؟ ما گفتیم دشمن داریم؛ دشمن کیست؟ دشمن خودش را کاملاً لخت و عریان در مقابل چشم ما قرار داده؛ نیازی نداریم بگردیم دشمن را پیدا کنیم؛ دشمن، شبکه‌ی استکبار و شبکه‌ی صهیونیستی است؛ این دشمن است. شبکه‌ی استکبار در رأسش دولت رژیم ایالات متّحده‌ی آمریکا است و شبکه‌ی صهیونیستی هم مظهرش رژیم جعلی صهیونیستِ حاکم بر فلسطین اشغال‌شده است؛ این دشمن است. پنهان هم نمیکنند. آمریکا دشمنی خودش را پنهان نمیکند. حالا ممکن است رئیس جمهور آمریکا روز عید نوروز مثلاً سفره‌ی هفت سین هم پهن کند، امّا هواپیمای مسافری را هم میزنند؛ در کنگره‌ی آمریکا همه‌ی آنچه را ممکن است علیه جمهوری اسلامی به کار برود تصویب میکنند و رئیس جمهور آمریکا هم همان را امضا میکند و اجرا میکند. مقام حرف و تعارف و گفتگو و لبخندِ دیپلماسی مقام دیگری است، غیر از مقام عمل است، حتّی غیر از مقام اظهارات سیاسی است. شما الان ملاحظه کنید حرفهایی که رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه‌ی آمریکا و مسئولین امنیّتی آمریکا و وزیر جنگ آمریکا و مانند اینها نسبت به ایران میزنند، حرفهای دوست نیست، حرفهای دشمن است؛ آن هم دشمن عَنود. صهیونیست‌ها هم که حسابشان روشن است. این دشمن است. آقای وزیر خارجه‌ی محترممان حرف خوبی در مجلس چند روز پیش زده بودند -که من البتّه در روزنامه‌ها خواندم- ایشان گفته بودند ذات آمریکا تغییر نکرده؛ راست میگویند، ذات آمریکا همان ذات دوره‌ی ریگان است؛ همان ذات است و تغییر نکرده؛ ذات دشمن است. بله، حزب هست -حزب دموکرات، حزب جمهوری‌خواه؛ این پاس میدهد به او، او پاس میدهد به این- لکن ذات آمریکا همان است. این حرف بسیار درستی است که ایشان در مجلس شورای اسلامی بیان کردند.

 خب، یک تصوّر غلطی در اینجا وجود دارد و آن این است که «ما با آمریکا میتوانیم کنار بیاییم؛ با آمریکا کنار بیاییم و مشکلات را حل کنیم»! خب این تصوّر، تصوّر درستی نیست. ما نمیتوانیم به توهّم تکیه کنیم، باید به واقعیّتها تکیه کنیم. اوّلاً همان‌طور که گفتیم، از لحاظ منطقی، نظامی مثل جمهوری اسلامی ایران هرگز مورد محبّت و ملاطفت نظامی مثل آمریکا قرار نمیگیرد؛ امکان ندارد. ثانیاً رفتارهایشان؛ از پنجاه سال پیش، شصت سال پیش، از بیست‌وهشتم مرداد، بعد از آن در دوران رژیم طاغوت، بعدش از اوّل انقلاب تا امروز، شما نگاه کنید ببینید رفتار آمریکا با ما چگونه بوده. در رژیم طاغوت، آمریکا به‌عنوان یک ثروت نگاه میکرد به رژیم پهلوی، درعین‌حال ضرباتی که در همان دوران از سوی آمریکا به ایران وارد شده ضربات کاری و مؤثّری است که کسانی که با تاریخ آشنایند، با زندگی آن دوران آشنایند، کاملاً این را میفهمند و تصدیق میکنند؛ بعد از انقلاب هم که خب معلوم است؛ از روز اوّل شروع کردند به خباثت و عناد و تا امروز هم ادامه دارد؛ [پس] بحثِ سوء تفاهم نیست. یک‌وقت بین دو دولت سوء تفاهم هست، خب با مذاکره حل میشود؛ یک‌وقت اختلاف سر یک منطقه‌ی ارضی است، مثلاً فرض کنید که این قسمتِ مرز این قدرش مال من است، این قدرش مال تو است، خب این را با مذاکره میتوانند حل کنند، پنجاه پنجاه تمامش کنند؛ اینجا مسئله‌ی پنجاه پنجاه نیست؛ مسئله‌ی اصل موجودیّت جمهوری اسلامی است و با مذاکره حل نمیشود، با رابطه حل نمیشود؛ این تصوّر، تصوّر درستی نیست. آنچه قدرت و استقلال و پیشرفت ناشی از اسلام و منطبق با اسلام در دنیا به‌عنوان یک پدیده به وجود آورده، برای استکبار -مظهر استکبار، آمریکا است- قابل قبول نیست؛ این یک تصوّر غلطی است که ما خیال کنیم حالا میشود بنشینیم با آمریکایی‌ها، بگوییم آقا بیایید یک‌جوری با همدیگر مصالحه کنیم. مصالحه به این است که شما از حرفهای خودتان بگذرید.

 من دو سه سال قبل از این در اوایل این قضیّه‌ی مذاکرات هسته‌ای،(۱۴) گفتم آمریکایی‌ها از همین الان به ما بگویند اگر جمهوری اسلامی تا کجا عقب‌نشینی کند، آنها دیگر دشمنی نمیکنند؛ این را بگویند. اگر مسئله‌ی هسته‌ای حل شد، دیگر قضیّه تمام است؟ خب حالا قضیّه‌ی  هسته‌ای حل شده، ببینید تمام است قضیّه؟ قضیّه‌ی موشکها پیش آمد؛ قضیّه‌ی موشکها حل بشود، قضیّه‌ی حقوق بشر است؛ قضیّه‌ی حقوق بشر حل بشود، قضیّه‌ی شورای نگهبان است؛ قضیّه‌ی شورای نگهبان حل بشود، قضیّه‌ی اصل رهبری و ولایت فقیه است؛ قضیّه‌ی ولایت فقیه حل بشود، قضیّه‌ی اصل قانون اساسی و حاکمیّت اسلام است؛ اینها است، دعوا سر چیزهای جزئی نیست. بنابراین این تصوّر، تصوّر غلطی است.

 با بنده زیاد صحبت شده و افرادی بوده‌اند از دوستانی که از روی عقیده و علاقه فکر میکردند که این کار میشود، در طول این سالها نشستیم و صحبت کردیم، [امّا] بعد خود آنها اعتراف کردند -نه پیش من، [بلکه‌] در غیاب و در جلسات رسمیِ تصمیم‌گیر- که استدلالی که فلانی میکند جواب ندارد؛ راست هم میگویند؛ استدلالی که بنده در این زمینه میکنم جواب ندارد. در مورد ما که این‌جوری است، در مورد خیلی از کشورهای دیگر هم آمریکایی‌ها سرِ سازگاری ندارند. این را توجّه داشته باشید و بدانید؛ سیاست اساسی آمریکا هضم قدرتها و سیاستهای دنیا در معده‌ی سیاستهای آمریکایی است، این مخصوص [ما نیست‌]. حالا ما از جهت دشمنی یک خصوصیّتی داریم که با ما یک دشمنی خاصّی وجود دارد امّا حتّی نسبت به کشورهای دیگر هم همین‌جور است. در زمینه‌ی سیاسی این‌جوری است، در زمینه‌ی اقتصادی این‌جوری است، در زمینه‌ی فرهنگی [هم‌] این‌جوری است. [الان‌] کمپانی‌های فیلم‌ساز اروپایی دادشان بلند است از تسلّط هالیوود؛ سلطه‌ی فرهنگی. فرانسه که دیگر جمهوری اسلامی نیست. سیاست آمریکا این است. این حرف را بارها هم گفته‌اند، دائم هم میگویند، الان هم همین نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا، این دو نفر،(۱۵) با هم مسابقه گذاشته‌اند سر اینکه بگویند آمریکا آقای جهان است، سَرور جهان است، همه‌کاره‌ی جهان است. قبل از اینها بوشِ پدر، آن‌وقتی که شوروی از بین رفته بود، روی همان غرور و این حرفها گفت ما امروز قدرت منحصربه‌فرد دنیا هستیم، باید خودشان را با ما [هماهنگ کنند]، نظم جهانی را ما باید تعیین بکنیم؛ ببینید، سیاست این است. خب، این دشمن است دیگر، با این چه‌جور میشود کنار آمد؟

 این را هم عرض بکنم: بعضی خیال میکنند دشمنی‌هایی که با ما میشود به‌خاطر این است که ما ستیزه‌گری کرده‌ایم؛ ما دائماً انگشت در چشم اینها کرده‌ایم، [لذا] اینها از این جهت با ما دشمنی میکنند؛ نه، این هم خیال غلطی است، تصوّر غلطی است. ما شروع‌کننده نبوده‌ایم. اوّل انقلاب آمریکایی‌هایی که دستگیر شده بودند، چند روزی نگه داشته شده بودند، امام فرمود با کمال مراقبت بروند به محلّ خودشان، سفارت خودشان؛ تا قبل از اینکه مسئله‌ی تسخیر سفارت پیش بیاید -که آن هم عواملی داشت، مقدّماتی داشت- [آمریکایی‌ها] در کمال امنیّت اینجا زندگی میکردند؛ راحت میرفتند، می‌آمدند؛ و البتّه بدجنسی میکردند. ما شروع نکردیم، آنها شروع کردند؛ آنها از همان اوّل شروع کردند: با بدگویی، با تحریم، با طلبکاری، با پناه دادن به دشمن ملّت ایران؛ شروع‌کننده آنها بودند. وانگهی فقط آمریکا که نیست، کشورهای دیگر [هم هستند]؛ حالا مثلاً فرض بفرمایید جمهوری اسلامی نسبت به فرانسه چه ستیزه‌گری‌ای کرده؟ کشور فرانسه چون امام مدّتی در آنجا بود، حتّی مورد تمجید نیروهای انقلابی هم بود امّا خب می‌بینید که چه‌کار میکنند. دیدید در قضیّه‌ی هسته‌ای که فرانسوی‌ها نقش پلیس بد را اجرا کردند -البتّه مدیریّت برنامه با آمریکایی‌ها بود، معلوم بود لکن در قضیّه‌ی هسته‌ای بدترین موضع را فرانسوی‌ها [گرفتند]- ما با فرانسوی‌ها چه‌کار کرده بودیم؟ ستیزه‌گری کرده بودیم؟ حال یک کشور کوچکی مثل هلند مثلاً؛ در هر قضیّه‌ای که شما نگاه کنید از قضایایی که پای جمهوری اسلامی به میان است، در آن لیست و فهرست دشمنها، یکی‌اش هلند است! حالا ما با هلند چه‌کار  داشتیم؟ چه ستیزه‌گری‌ای؟ کشور کوچکی که در گوشه‌ی اروپا افتاده [است‌]. بحث این نیست که ما با آنها دشمنی و ستیزه‌گری کردیم. مثلاً فرض بفرمایید کانادا روابطش را با ما قطع کرد. ما با کانادا دشمنی کرده بودیم؟ ستیزه‌گری کرده بودیم؟ قضیّه این نیست، قضیّه چیز دیگری است. ما خودمان را نباید فریب بدهیم و بگوییم «آقا، ما دشمنی نکنیم تا آنها دشمنی نکنند»؛ نه، انگیزه‌های دیگری وجود دارد؛ مسائل دیگری پشت پرده است که حالا یک مقداری را شرح دادیم.

 خب، حالا باید چه‌کار کنیم؟ کشور باید مصونیّت پیدا کند؛ مسئولین کشور باید کشور را مصونیّت بدهند. همه‌ی این کارهایی که در زمینه‌ی اقتصاد و مانند اینها دولت انجام داده یا بنا است انجام بدهد، احتیاج دارد به اینکه کشور مصونیّت داشته باشد؛ چه‌کار کنیم این مصونیّت به وجود بیاید، یا اگر هست افزایش پیدا کند؟ باید این توانمندی‌هایی را که اشاره کردم، افزایش بدهیم؛ این توانمندی‌ها باید روزبه‌روز افزایش پیدا کند. این همانی است که در قرآن کریم [آمده‌]: وَ اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَ مِن رِباطِ الخَیل.(۱۶) قوّه، شامل همه‌ی اینها است؛ قوّه فقط تفنگ و سلاح و مانند اینها نیست؛ قوّه اعم است از قوّه‌ی مادّی و معنوی، از قوّه‌ی اقتصادی و نظامی، از قوّه‌ی علمی و اخلاقی. اَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّة؛ هرچه میتوانید قوّه را زیاد کنید. خب این کاری است که بایستی انجام بدهیم؛ البتّه آن هم به عهده‌ی خود ماها است؛ یعنی کسی که باید این کار را انجام بدهد، ما مسئولین هستیم؛ مردم به تَبَع ما وارد میدان میشوند و کار میکنند. پس توانمندی‌ها را باید افزایش بدهیم. افزایش [شامل‌] اینها است: تقویت ایمان اسلامی؛ که این وظیفه‌ی دولت است، وظیفه‌ی حوزه‌های علمیّه است، وظیفه‌ی دستگاه‌های تبلیغی است، وظیفه‌ی وزارت ارشاد است، وظیفه‌ی سازمان تبلیغات اسلامی است؛ وظیفه‌ی اینها است. ایمان اسلامی را باید تقویت کنید. هرجایی که با جوانها ارتباط دارد؛ دانشگاه یا آموزش‌وپرورش. ایمان اسلامی یک وظیفه‌ی بزرگی است که متوجّه به همه‌ی اینها است، بایستی انجام بدهند.

 توانمندی علمی؛ این وظیفه‌ی وزارت علوم و وظیفه‌ی دستگاه‌های تحقیقاتی است. سعی کنند این دستگاه‌هایی که تقویت علم به عهده‌ی آنها است، خودشان را از حواشی جدا کنند؛ گاهی انسان یک حواشی‌ای در بعضی از این دستگاه‌ها مشاهده میکند. الان لابد آقایان مسئولان این بخشها همه حضور دارند، بشنوند: خودتان را از حواشی جدا کنید، بپردازید به آن چیزی که اساس است؛ [یعنی‌] دستگاه تقویت علم. اقتصاد -حالا درباره‌ی اقتصاد چند جمله‌ای عرض میکنم، وقت هم دارد میگذرد- و دفاع؛ همه‌ی دستگاه‌های ذی‌ربط مربوط به دفاع -وزارت دفاع، سازمان ارتش، سازمان سپاه- بایستی در زمینه‌ی مسائل دفاعی هرچه میتوانند تلاش کنند. مسئله‌ی جوانی هم که گفتیم؛ مسئله‌ی نسل جوان، به‌کارگیری جوانها، تقویت جوانهای پُرانگیزه. حالا بنده در سخنرانی مرقد امام (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) راجع به جوانهای مؤمن و انقلابی یک چند جمله‌ای گفتم؛(۱۷) یک جنجالی راه انداختند در بیرون، به‌اصطلاح افشاگری کردند که فلانی، جوانهای انقلابی را تقویت میکند؛ این افشاگری نیست. اوّلاً چیز جدیدی نیست، بنده همیشه این کار را میکنم، باز هم خواهم کرد؛ ثانیاً پنهان نیست، آشکار است؛ بنده مکرّر در مکرّر [حمایت کرده‌ام‌]؛ معلوم است، بنده به جوانِ انقلابیِ متدیّن ارادت دارم، این جوانهایی که در سطح کشور هستند؛ وظیفه‌ی ما است. ما نمیتوانیم از لحاظ ارزشی، یکسان بدانیم آن جوانی را که جوانی‌اش را، توانش را، نیرویش را، انگیزه‌اش را صرف اهداف عالیه‌ی کشور میکند، با آن جوانی که دنبال شهوت‌رانی و اشرافی‌گری و مانند اینها است. بله، از لحاظ حقوق اجتماعی همه‌شان یکسانند امّا از لحاظ ارزشی به‌هیچ‌وجه یکسان نیستند؛ آن جوانی که کار میکند، تلاش میکند، وقت خودش را، نیروی خودش را، گاهی اوقات پول ناچیز خودش را -که این را هم سراغ داریم- صرف هدفها میکند، صرف مجاهدت میکند، خب معلوم است اینها یک‌جور نیستند. بنده از آنها همیشه حمایت کرده‌ام، بعد از این هم حمایت خواهم کرد.

 خب حالا تذکّرات. دو نکته را من میخواهم تذکّر دهم: یکی مسئله‌ی اقتصاد است که خوشبختانه آقای دکتر روحانی خوب پرداختند به مسئله‌ی اقتصاد، بنده هم تذکّراتی عرض میکنم؛ یکی [هم‌] مسئله‌ی برجام است.

 در مسئله‌ی اقتصاد، ما مشکلاتی داریم؛ کشور الان در مسائل اقتصادی دچار مشکلات عمده‌ای است که امیدواریم حالا با برنامه‌های دولت و کارهایی که بنا است انجام بدهند، ان‌شاءالله این مشکلات برطرف بشود. عمده‌ی این مشکلات هم عبارت است از رکود و مسئله‌ی اشتغال، [یعنی‌] بیکاری؛ اینها مهم‌ترین‌ها است. ما باید به اینها برسیم، باید به اینها توجّه بکنیم؛ یعنی مسئله‌ی رکود خیلی مهم است. اینها را بنده وقتی هم که نگاه میکنم -من در دولت قبل هم همین را گفتم- بیشتر از آنچه مربوط به تحریمها باشد، مربوط به مدیریّتها و سیاستها است؛ هم در این دولت این را آدم میتواند ببیند، هم در دولت قبل، هم در دولت اسبق. ما اگر چنانچه برنامه‌هایمان برنامه‌های خوب و درستی باشد، تحریمها نه اینکه اثر ندارد، [ولی] اثرش بسیار کم خواهد بود؛ باید برنامه‌ها را منظّم کرد، مرتّب کرد، دقّت کرد.

 یکی از کارهایی که به‌طور مشخّص مهم است در زمینه‌ی مسائل اقتصادی که هم مسئله‌ی رکود را میتواند تا حدود زیادی علاج کند و هم مسئله‌ی اشتغال را، پرداختن به صنایع کوچک و متوسّط در بخش صنعت است. این صنعتی که شنیدم، یعنی در روزنامه خواندم که وزیر محترم صنایع هم در مجلس گفته است که وضع صنعت فاجعه‌بار است -شبیه این تعبیر حالا، تعبیر دقیق چه بوده من نمیدانم؛ شبیه اینکه مثلاً فاجعه است- این فاجعه بیشتر متوجّه صنایع کوچک و متوسّط است. احیاء صنایع کوچک و متوسّط یکی از برنامه‌های اساسی دولت باید باشد؛ در اقتصاد مقاومتی این یکی از ارکان است. اینکه ظرفیّتهای کارخانه‌ها چند برابر کارکرد آنها است یعنی خیلی زیر ظرفیّت کار میکنند، این جزو مسائلی است که باید به آن توجّه بشود.

 یکی دیگر مسئله‌ی اولویّتها است؛ در تصمیم‌گیری‌هایی که ما در زمینه‌ی مسائل اقتصادی میکنیم، اولویّتها را باید در نظر بگیریم. گاهی یک کاری خیلی مهم است، خیلی لازم است امّا [دارای‌] اولویّت نیست؛ یعنی از آن کارِ لازم‌تری وجود دارد. این خیلی به نظر من مهم است. خب، بنده تجربه‌ی دولت را [دارم‌]؛ هم خودم در دولت بوده‌ام، هم دولتهای متعدّد را دیده‌ام. وزرای محترم عزیزمان، هرکدام سعی میکنند کلٌّ یجرّ النّار الی قرصه؛ یعنی این آتشی که گذاشتیم تا نانها را بپزند، هر قرص نانی مال یکی است؛ این آتش را هرکدام میکشند طرف نان خودشان که آن را بپزند؛ البتّه تکلیفشان است؛ وظیفه‌شان همین است که از بخش خودشان حمایت کنند؛ ما این را مذمّت نمیکنیم. وزیر کشاورزی یک‌جور، وزیر صنایع یک‌جور، وزیر راه یک‌جور، وزیر نیرو یک‌جور، هرکدام سعی میکنند امکانات کشور را و بودجه‌های کشور را و منابع را طرف خودشان بکشانند؛ خب، اینجا باید نگاه کرد دید اولویّت کدام است. حالا فرض کنیم که پولهای ما در بانک‌های بیگانه آزاد شد -که البتّه آزاد نشده، معلوم هم نیست کِی آزاد خواهد شد، حالا [به آن مطلب‌] خواهم رسید- بنا است صرف چه چیزی بکنیم؟ این خیلی مهم است. اولویّتها را باید رعایت کرد. خب، حالا من یک مثال بزنم، البتّه این مثال را به خود وزیر محترم هم به نظرم گفتم؛ فرض کنید ناوگان هوایی ما نوسازی بشود؛ خب، خیلی کار مهم و لازمی است امّا اولویّت است؟ آیا این اولویّت کشور است؟ فرض کنیم مثلاً سیصد هواپیما بخریم؛ این معلوم نیست اولویّت باشد. این باید بررسی بشود؛ من نظر کارشناسی نمیدهم، من تذکّر میدهم برای اینکه کار کارشناسی بشود؛ من تذکّر میدهم که اولویّتها باید رعایت بشود. این یکی از مسائل بسیار مهم است.

 یک مسئله‌ی بسیار مهم، پرداختن به شرکتهای دانش‌بنیان است؛ این ما را پیش خواهد برد. شرکتهای دانش‌بنیان، هم علمند، هم اقتصادند. پرداختن به شرکتهای دانش‌بنیان یکی از اساسی‌ترین کارها است؛ این جزو اولویّتها است و باید به این پرداخت. البتّه بعضی از شرکتهای دانش‌بنیان می‌آیند شکایت میکنند و گزارش میدهند به ما. مسئولین توجّه کنند به این نکته.

 یکی از کارهای مهمّی که لازم است، جلوگیری از قراردادهای غیر لازم است. به من گزارش داده‌اند که ما بعد از قضیّه‌ی هسته‌ای، حدود ۲.۵ میلیارد دلار قرارداد تثبیت‌شده‌ی امضا شده داریم؛ حالا مذاکرات، تفاهم و مانند اینها بیشتر از اینها است امّا آنچه امضا شده طبق گزارشی که به من داده‌اند، حدود ۲.۵ میلیارد [دلار] است؛ من نگاه کردم، فرض کنید که راجع به انرژی خورشیدی است. اینها اولویّت است؟

 اگر چنانچه واقعاً منابعی وجود دارد -منابع خارجی وجود دارد یا فاینانس هست- بایستی ما ببینیم کجا اولویّت دارد، اینها را آنجا مصرف کنیم؛ [اگر] کسی میخواهد بیاید سرمایه‌گذاری کند، بگوییم ما در این قسمت احتیاج داریم سرمایه‌گذاری بشود. این‌جور نباشد که هرچه او خواست [بشود]. این هم یک مسئله است.

 یک مسئله‌ی مهمّ دیگر مسئله‌ی جلوگیری از واردات مضر است که بنده چند بار در این اواخر تکرار کرده‌ام؛ یعنی آن وارداتی که یا مشابه داخلی دارد یا اگر هم مشابه داخلی ندارد جزو نیازهای فعلی کشور یا جزو نیازهای درجه‌ی یک کشور نیست. مثلاً فرض بفرمایید ماشینهای آن‌چنانی یا خودروهای کذایی با سرعت آن‌چنانی چه نیازی است؟ میگویند بخش خصوصی می‌آورد؛ خب، دولت میتواند با انواع روشهایی که دارند -تعرفه و غیر تعرفه- جلویش را بگیرد. منابع کشور -انواع فاینانس‌ها و پولهایی که آزاد میشود- نبایستی هدر برود. صنایع تعطیل شده، بخش اقتصاد دانش‌بنیان، بخش تبدیل ماشینهای فرسوده‌ی صنایعمان، اینها جزو اولویّتها است.

 بخش کشاورزی‌ای که ما را خودکفا میکند که خب، خوشبختانه این گزارشی که امروز دادند، نشان میدهد که در این زمینه‌ها پیشرفت کرده‌ایم. من البتّه گزارشی نداشتم.

 بخش نفت؛ خب، تولید بالای نفت در فرهنگ نفت و فروش نفت و بازار نفت یک چیز مثبتی است. تولید را بالا ببریم، صادرات نفت را هم افزایش بدهیم، چیز خوبی است، کشور هم به آن احتیاج دارد؛ در این شکّی نیست، منتها بهتر از آن، این است که ما نفت را دارای ارزش افزوده بکنیم. این نفتی که ما از چاه در می‌آوریم، میفرستیم بیرون، پولش را میگیریم، هیچ ارزش افزوده‌ای ندارد؛ روزبه‌روز هم نفت کم میشود. اگر بتوانیم ما این نفت را یا آن گاز را تبدیل کنیم به کالایی که دارای ارزش افزوده باشد برای کشور، این خوب است. سیاست را این قرار بدهید -به موازات کارهایی که برای تولید نفت و فروش نفت و کارآمد شدن چاه‌های نفت و امثال اینها انجام میگیرد- که ما بتوانیم فرآورده تولید کنیم، فرآورده صادر کنیم، بنزین صادر کنیم. چرا ما باید بنزین وارد کنیم؟ یکی از چیزهایی که انسان گاهی وقتی فکر میکند، پیش خودش خجالت میکشد، وارد کردن بنزین است. جمهوری اسلامی با این‌همه نفت -که دائم پُزش را میدهیم پیش مردم و پیش دنیا که ما نفت و گازمان بر روی هم بزرگ‌ترین منبع نفت و گاز دنیا است که واقع قضیّه همین است- آن وقت بنزین وارد کنیم، یا گازوئیل وارد کنیم! [باید] کاری کنیم که نیاز به واردات گازوئیل و بنزین نداشته باشیم؛ فرآورده تولید کنیم، فرآورده را صادر کنیم. یا در زمینه‌ی گاز، این صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را فعّال کنیم؛ خب، قسمتهای بالادستی‌اش خوشبختانه خوب است، کارهای خوبی انجام گرفته است امّا قسمتهای پایین‌دستی را فعّال کنیم؛ اشتغال به وجود بیاید، کار به وجود بیاید.

 جلوگیری جدّی از قاچاق با روشهای جهادی و انقلابی. مسئله‌ی قاچاق خیلی مسئله‌ی مهمّی است و با شوخی شوخی و آهسته‌کاری و مانند اینها هم کاری پیش نمیرود؛ باید یک کار جهادی قاطعِ انقلابی کرد.

 گفته میشود که اقتصاد مقاومتی که شما دائم تکرار میکنید، احتیاج دارد به منابع و ما منابع نداریم. بنده به نظرم میرسد که برای شروع حرکت اقتصاد مقاومتی میتوان تأمین منابع کرد. خوشبختانه حالا کارهای خوبی را شروع کرده‌اند.

 گفته شده که مبالغ سپرده‌های ارزی و ریالی مردم در بانکهای کشور یک رقم سرسام‌آوری است؛ چون من اصل گزارش را ندیده‌ام و نقل کرده‌اند برای من، من رقم را نمیگویم که اشتباه در آن پیش نیاید، امّا رقم خیلی سرسام‌آورِ بالایی است؛ خب، این منابع را باید ما هدایت کنیم. یکی از کارهای مربوط به دستگاه‌های اقتصادی دولت، هدایت منابع است به آن سمتی که مایل هستند، به آن سمتی که به مصلحت کشور میدانند؛ با انواع مشوّقها و مانند اینها. این خیلی چیز مهمّی است. البتّه مجلس هم باید کمک کند. بنابراین کارهای اساسی اقتصاد مقاومتی اینها است که باید انجام بگیرد؛ بایدهایی دارد، نبایدهایی دارد؛ بایدهایش را باید توجّه داشت، نبایدهایش را هم باید توجّه داشت؛ مجموع اینها میشود اقتصاد مقاومتی، که خب ان‌شاءالله امیدواریم که پیش برود.

 خب از این قضیّه بگذریم چون چیزی به غروب نمانده؛ مسئله‌ی برجام. برجام موافقانی دارد و مخالفانی؛ به نظر من، هم موافقان و هم مخالفان، هر دو در بیان نظرات خودشان مبالغه میکنند؛ اغراق‌گویی میکنند؛ هم موافقانی که از برجام تمجید میکنند سخنانشان اغراق‌گونه است، هم مخالفانی که انتقاد میکنند مبالغه میکنند و گاهی اغراق میکنند. به نظر من هیچ‌کدام جا ندارد.

 بله، برجام یک نقاط مثبتی دارد، یک نقاط منفی‌ای دارد؛ یک محسّناتی دارد، یک معایبی دارد؛ محسّناتش همان چیزهایی است که ما را وادار کرد و ترغیب کرد که به این مذاکرات رو بیاوریم؛ البتّه میدانید این مذاکرات قبل از شروع دولت یازدهم آغاز شد که به‌خاطر همین مُرغِّبات(۱۸) بود؛ یعنی جنبه‌های محسّناتی به نظر انسان میرسید که البتّه همه‌ی آن محسّنات تأمین نشد، یعنی خیلی‌هایش تأمین نشد لکن حالا بالاخره یک محسّناتی بود و انسان حس میکرد که ممکن است این فواید وجود داشته باشد. شروع شد این مذاکرات؛ بعد هم که خب، زمان دولت جناب آقای روحانی طبعاً گسترش بیشتری و فعّالیّت بیشتری پیدا کرد؛ محسّنات اینها است.

 معایب چیست؟ معایب همان چیزی است که همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار میکردیم و میگفتیم؛ میگفتیم: آقا، اینها بدعهدند، بدذاتند، دبّه‌دربیار هستند، زیر قولشان میزنند، عمل نمیکنند؛ معایب هم اینها است. خلل‌وفُرَجی وجود دارد در برجام که این معایب میتوانند خودشان را نشان بدهند و اگر این خلل‌وفُرَج بسته میشد، البتّه معایب کمتر میشد یا منتفی میشد.

 من آنچه راجع به برجام عرض میکنم، مطلقاً ناظر به این برادران عزیز ما که در مذاکرات شرکت داشتند نیست؛ اینها کار خودشان را کردند، سعی خودشان را کردند، واقعاً جدّوجهد کردند. خب ما شاهد بودیم و میدیدیم؛ رفتند، ماندند -به‌نظرم پارسال ماه رمضان بود که مدّتی از ماه رمضان را اینها در آنجا بودند- خب، سختی داشت، واقعاً سختی داشت و زحمت کشیدند به آنها من [اشکال نمیکنم‌]. از کارشان ان‌شاءالله خدای متعال راضی باشد، ما هم دعایشان کردیم و دعایشان میکنیم؛ نگاه من به طرف مقابل است؛ به آن کسانی است که طرف مذاکره‌ی ما بودند.

 امّا در مورد خود برجام؛ خود سند -همان‌طور که عرض کردم- یک خلل‌وفُرَجی دارد، یک زوایای پرابهامی دارد که اینها موجب شده است که دشمن بتواند سوءاستفاده کند، طرف مقابل بتواند از آنها سوءاستفاده کند. ما البتّه برجام را ابتدائاً نقض نخواهیم کرد؛ این را همه بدانند! ما نقض نمیکنیم برجام را لکن اگر طرف مقابل نقض کند که حالا همین‌طور این کسانی که نامزد ریاست جمهوری آمریکایند، مدام دارند تهدید میکنند که ما می‌آییم پاره میکنیم، نقض میکنیم، اینها اگر پاره کردند، ما آتش میزنیم. اینکه حالا نقض نمیکنیم، متّکی است به دستور قرآن: اَوفوا بِالعَهد؛(۱۹) بالاخره یک معاهده‌ای است انجام داده‌ایم، نمیخواهیم معاهده را ما به هم بزنیم؛ و آنکه اگر آنها نقض کردند، ما هم نقض خواهیم کرد، این هم متّکی است به آیه‌ی قرآن: وَ اِمّا تَخافَنَّ مِن قَومٍ خِیانَةً فَانبِذ اِلَیهِم عَلی‌ سَوآء؛(۲۰) اگر آن طرف نقض کرد نقض کن. «فَانبِذ» یعنی پرتاب کن طرف خودش، رد کن. بنابراین ما تابع اصول قرآنی هستیم؛ هم در این طرف قضیّه، هم در آن طرف قضیّه.

 خب وظیفه‌ی طرف مقابل این بود که تحریمها را برطرف کند، برطرف نکرده؛ تحریمها برطرف نشده. بخشی از تحریمها را اینها به یک نحوی برداشته‌اند، منتها در عمل برداشته نشده. خب میدانید آنچه محلّ بحث بود تحریمهای ثانویّه بود. تحریمهای اوّلیّه را اینها با کمال قدرت حفظ کردند و این بر روی تحریمهای ثانویّه اثر میگذارد. من خواهش میکنم کسانی که دست‌اندرکارند توجّه کنند، دقّت کنند؛ مدام نگوییم تحریمها برداشته شده؛ نه، مسئله‌ی معامله‌ی بانکها حل نشده و بانکهای بزرگ معامله نمیکنند. آمریکایی‌ها میگویند آقا به ما چه! خب حرف خباثت‌آلودی است؛ چطور [میگویید] به ما چه! کار آنها است. آقای دکتر ظریف -نمیدانم اینجا در جلسه هستند یا نه- در صحبت با وزیر خارجه‌ی آمریکا به او میگویند که [مسئله‌ی‌] بانکها، بانکهای بزرگ و مانند اینها [حل نشده‌]؛ او میگوید خب بله، به ما که ربطی ندارد؛ فوراً ایشان میگویند چرا، شما اگر بخواهید میتوانید؛ شما مانعید یعنی وزارت خزانه‌داری آمریکا است که مانع است. بله، در زبان در جلسه‌ی بانکها طرف شرکت میکند، میگوید بله، با ایران اشکال ندارد معامله کنید، از طرف ما مانعی ندارد لکن در عمل و در بیانات دیگر، جوری حرف میزنند که او جرئت نکند. برای بانک چه بهتر که وارد معامله بشود با یک بازار هشتاد میلیونی مثل ایران؛ بانک که ابائی ندارد؛ مانع دارد و مانعش تهدید آمریکا است. آن مسئول دولتی آمریکا همین دو سه روز قبل از این گفت ما ایران را راحت نمیگذاریم، ما نمیگذاریم ایران احساس راحتی خیال کند؛ خب، وقتی این‌جور حرف میزنند، یک عضو عالی‌رتبه‌ی دولت آمریکا این‌جور حرف میزند، فلان بانک جرئت میکند بیاید معامله کند؟ بله، یک تعدادی بانکهای کوچک آمده‌اند، امّا برای معاملات -برای قراردادها، معاملات واقعی، سرمایه‌گذاری‌ها- بانک‌های بزرگ باید بیایند به میدان، و نیامده‌اند؛ معلوم هم نیست کِی بیایند. این از اشکالات بزرگ است. این طرف آمریکایی این گناه بزرگ را انجام داده، این تخلّف بزرگ را کرده؛ نباید توجیه کنیم کار آمریکایی‌ها را. بله، بخشنامه میکنند امّا بخشنامه فرق میکند با واقعیّت.

 قضیّه‌ی بیمه‌ی نفت‌کش‌ها همین‌جور است. بیمه‌ی نفت‌کش‌ها یکی از چیزهای مهم در معاملات نفتی است. در یک سقف محدودی بیمه را قبول کردند امّا ساختارهای بزرگ بیمه -[برای‌] مبالغ این نفتها که گاهی اوقات میلیاردی است- حاضر نشدند وارد بشوند، حاضر نشدند بیمه کنند و بیمه نمیکنند. علّتش هم این است که در خود آن سازمانها و ساختارها، آمریکایی‌ها عضوند، حضور دارند و نمیگذارند. بنابراین آمریکایی‌ها به بخش مهمّی از تعهّداتشان عمل نکردند.

 ما پیش‌پرداخت‌هایمان را همین‌طوری انجام دادیم: ما [غنی‌سازی‌] بیست درصد را تعطیل کردیم، فُردو را تقریباً تعطیل کردیم؛ اراک را تعطیل کردیم، اینها پیش‌پرداخت‌های ما بوده، حالا باز توقّع دارند. من الان اینجا عرض میکنم -اگر آقای دکتر صالحی(۲۱) حضور دارند- این توقّعاتی را که آنها در زمینه‌ی الیاف کربن که در سانتریفیوژها به کار میرود، یا توقّعاتی که در مورد اندازه‌گیری آن سیصد کیلو دارند مطلقاً قبول نکنید، زیر بار نروید. مدام افزون‌خواهی هم میکنند؛ حالا این همه پیش‌پرداخت ما داده‌ایم. به‌هرحال طرف مقابل ما عمل نکرده.

 امروز [اگر] ما هم بخواهیم درآمدهای نفتی‌مان را به دست بیاوریم کار دشواری است؛ هم دشوار است، هم هزینه‌دار است. پولهایی که در کشورهای دیگر داریم به ما داده نمیشود، نشده؛ یعنی حالا بعضی‌هایشان قول داده‌اند. آن‌طور که آقای رئیس جمهور به من گفتند، یک کشوری از این کشورها قول داده، منتها فقط یک کشور نیست، چند کشورند. ما پول داریم در بانک‌های اینها؛ منتها چون پولها به دلار است و مسئله‌ی دلار به آمریکا ارتباط پیدا میکند، نمیتوانند بدهند، کار قفل شده. خب این دشمنی آمریکا است؛ [مگر] دشمنی چیست؟ اینها عمل نکردند.

 بنابراین آنچه من میخواهم عرض بکنم [این است‌]: صنعت هسته‌ای یک صنعت راهبردی برای کشور ما است؛ این صنعت باید باقی بماند، این صنعت بایست توسعه پیدا کند و نباید لطمه ببیند. بودن این صنعت، حتّی در مصونیت بخشیدن و امنیّت بخشیدن به کشور هم مؤثّر است. قابلیّتهای عملیّاتی صنعت هسته‌ای و سازمان هسته‌ای  بایستی باقی بماند؛ نیروی انسانی‌اش باید محفوظ بماند؛ توانایی رسیدن به وضعیّت قبل باید حفظ بشود که الان خوشبختانه این توانایی هست، این را من به شما بگویم: در ظرف کمتر از شش ماه میتوانند با همان آی آر یک -که همان ماشین‌های قدیمی است- برسانند کشور را به هجده هزار سو. همین الان این امکان در کمتر از شش ماه وجود دارد؛ یعنی طرف مقابل خیال نکند که دست ما بسته است. ما میتوانیم با قطعات آی آر چهار -که نسل پیشرفته‌ی دوّم و سوّم است- و تجهیزاتی که داریم در کمتر از یک‌سال‌ونیم به صدهزار سو برسیم؛ اینها امکاناتی است که امروز در سازمان انرژی هسته‌ای وجود دارد؛ از این امکانات استفاده کنند، طرف مقابل را متوقّف کنند. اقدام عجولانه‌ای انجام نگیرد؛ در برابر کارشکنی‌های آمریکا هر کاری که میتوانند انجام بدهند که حالا خوشبختانه، هم وزیر خارجه‌ی محترم، هم رئیس جمهور محترم گفتند -هم اینجا گفتند، هم در مجلس و جاهای دیگر گفتند- که دنبال میکنند اینها را؛ باید به‌طور جدّی دنبال کنند. توجّه کنید که همین‌طور که معروف است «حق گرفتنی است»، آن هم از گرگی مثل آمریکا؛ باید از دهنش بیرون کشید؛ این‌جوری نیست که او بیاید دو دستی تقدیم کند. تا وقتی که حالا به‌طور کامل نقض نکرده‌اند ما هم نقض نمیکنیم لکن در مقابل خطاهای آنها و کارشکنی آنها، ما بایستی توانایی‌هایمان را حفظ کنیم.

 این را هم عرض بکنم که ما با قدرت علمی و فنّاوری خودمان بود که آنچه از آمریکایی‌ها توانستیم بکَنیم در این قضیّه، کندیم؛ یعنی اگر توانایی بیست درصد نبود، اگر توانایی ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته نبود، قطعاً نمیتوانستیم آنها را وادار کنیم به اینکه این چند هزار سانتریفیوژ را از ما قبول بکنند و بپذیرند و بهانه‌گیری نکنند؛ به‌خاطر آن اقتدار بود. این اقتدار اگر از بین برود، فشار آن‌طرف زیاد خواهد شد، هرچه این اقتدار بیشتر شد، قدرت این‌طرف برای فشار آوردن به طرف مقابل بیشتر خواهد شد؛ بنابراین این را باید حفظ کنیم.

 [در این قضیّه‌] هیئت نظارتی هم ما معیّن کردیم؛ بنده عرض بکنم که توقّع من از هیئت نظارت این است که دقّت بیشتری بکنند، مراقبت بیشتری بکنند و واقعاً هر نقطه‌ای را که احساس میکنند طرف مقابل در آن نقطه دارد خیانت میکند و بد عمل میکند، آنچه را وظیفه‌ی دفاع از منافع ملّی است انجام بدهند.

 پروردگارا! به محمّد و آل محمّد آنچه را گفتیم، آنچه را خواستیم، آنچه را نیّت کردیم و همّت کردیم، برای خودت و در راه خودت قرار بده؛ به کرمت آن را از ما قبول کن؛ خدمتگزاران کشور را مشمول لطف و رحمت خودت قرار بده؛ امام بزرگوار ما، شهدای بزرگوار ما، ایثارگران عزیز ما را مشمول لطف و رحمت خود قرار بده.

والسّلام علیکم و رحمةالله‌

جدول | عوامل حفظ و افزایش ایمان

 

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام با تأکید بر اینکه امروز برنامه‌ی دشمن، متوقف کردن توانمندی‌های جمهوری اسلامی است، اولین توانمندی را «ایمان اسلامی» دانستند و فرمودند: «اوّل، ایمان اسلامی است ... شما نگاه کنید به فعّالیتّهایی که امروز در دنیا میشود برای شکستن سدّ این ایمان در هرجا و بخصوص در نظام جمهوری اسلامی و در میان مردم. از همه‌ی طُرق دارند استفاده میکنند که ایمان اسلامی ما را متزلزل کنند... توانمندی‌ها را باید افزایش بدهیم. ایمان اسلامی را باید تقویت کنید. هرجایی که با جوانها ارتباط دارد؛ ایمان اسلامی یک وظیفه‌ی بزرگی است که متوجّه به همه‌ی اینها است، بایستی انجام بدهند.»(۱۳۹۵/۳/۲۵) به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در جدول زیر، عوامل حفظ و افزایش ایمان را با توجه به بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات سال‌های گذشته مرور می‌کند.

 

 


* عمل صالح
به برکت اسلام، آینده‌ی این انقلاب، آینده‌ی این نظام و آینده‌ی این کشور، آینده‌ای بسیار روشن و درخشان است. آنی که باید این آینده را شکل دهد، عمدتا شما جوانان هستید. اولا با عمل، ایمان اسلامی را در خودتان تعمیق کنید که این اساس کار است. ایمان هم یک موضوع کتابی و ذهنی نیست. ایمان، در عمل تقویت پیدا می‌کند. انسان، خدا را در میدان مجاهدت برای خدا، بهتر می‌بیند. این مجاهدت هم، سنگرهای مختلفی دارد که سنگر علم و سازندگی از آن جمله است. البته با تقوا و با تضرع پیش خدای متعال و با انجام عبادات و اجتناب از محرمات. پس، اول ایمان اسلامی است.ثانیا آگاهی سیاسی را در خودتان تقویت کنید که فریب تبلیغات دشمن را نخورید. این هم یک رکن اساسی است.
بیانات در دیدار جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان  ۱۳۷۳/۰۸/۱۱

می‌فرماید: «سبیل ابلج المنهاج»؛ یعنی مسیر این راه، بسیار روشن است. اگر کسی با عقل و فطرت خود وارد این میدان شود، راه را روشن و بی‌تردید و بی‌شبهه می‌بیند؛ «انورالسراج» است. بعد دنباله‌اش این است: «فبالایمان یستدل علی الصالحات»؛ از راه ایمان، انسان به اعمال صالح می‌رسد. ایمان است که انسان را می‌کشاند و به عمل صالح دلالت می‌کند. بعد بلافاصله می‌فرماید: «و بالصالحات یستدل علی‌الایمان»؛ عمل صالح هم انسان را به ایمان دلالت می‌کند. یعنی یک تاثیر و تاثر متقابل وجود دارد. به‌نظر من این نکته‌ی خیلی مهمی است. ما باید ایمان خود را با عمل صالح تقویت کنیم؛ کمااین‌که عمل صالح را باید از راه ایمان بشناسیم.
بیانات‌ در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت‌‌  ۱۳۸۳/۰۸/۲۰

* تقوا
این ایمان، سرمایه‌ی عجیبی است. بحمدالله همه‌ی شما بچه‌های مومنی هستید و در خانواده‌های مومنی تربیت پیدا کرده‌اید. اگر شما همین ایمانی را که الان دارید، به کار بگیرید، یعنی عمل صالح را بر آن مترتب کنید، گناه نکنید، حتی‌المقدور کارهای ثواب را به بهترین وجهش انجام دهید و در بین گناهان، از آن گناهانی که به خودخواهیهای انسان ارتباط پیدا می‌کند، بیشتر اجتناب کنید، از آنهایی که ظلم به کسی است، بیشتر اجتناب کنید، از بعضی حرفهای نامناسبی که انسان نسبت به بعضیها ممکن است بزند، اجتناب کند، حتی انسان بتواند ذهن خود را از بعضی چیزها خالی کند، اینها عملهای صالحتری است. این عملها، همین مایه‌ی ایمان را افزایش می‌دهد. یعنی ایمان، این‌گونه است که اگر با عمل همراه شد، مرتب خود آن ایمان روزبه‌روز زیادتر خواهد شد. اگرچه آن آگاهی هم - که گفتم بایستی انسان از اهل معرفت و از کتاب و از موعظه به‌دست آورد - با این عمل صالح همراه باشد، حتی خود آن آگاهی هم بیشتر می‌شود. «و من یتق‌الله یجعل له مخرجا» «و یرزقه من حیث لایحتسب و من یتوکل علی الله فهو حسبه». «و من یومن بالله یهد قلبه»؛ خدا دل او را هدایت می‌کند. این آیه، مورد نظر من بود. خود تقوا و مراقبت، دل انسان را هدایت و ایمان انسان را راسختر می‌کند.
بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان مجروح حادثه‌ی کوی دانشگاه‌  ۱۳۷۸/۰۵/۰۴

* کفر به طاغوت
یکی از خصوصیات حیات طیبه و خصوصیات این انقلاب که در قرآن به آن تصریح شده، ایمان بالله و کفر به طاغوت است: فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله فقد استمسک بالعروه الوثقی‌. «عروهالوثقی‌» یعنی شما مثلا از یک جای خطرناکی، لغزش‌گاهی دارید عبور میکنید، یک ریسمان، یک چیزی هست که دستتان را میگیرید که نخورید زمین، لیز نخورید، پرت نشوید پایین؛ به این میگویند «عروهالوثقی‌». اگر ایمان بالله و کفر به طاغوت داشته باشید، این «عروهالوثقی‌» است. این هر دو با همدیگر است: ایمان بالله، کفر به طاغوت؛ این دو را از هم تفکیک نباید کرد. باز اینجا من اشاره کنم که ایمان بالله را از مردم بسختی میشود گرفت؛ تکیه‌ی تبلیغات دشمنان، روی کفر به طاغوت است؛ کفر به طاغوت را ضعیف کنند بتدریج، این بخش از قضیه را از دست مردم بگیرند خب بله، ایمان بالله هم داشته باشید، ایمان به طاغوت هم داشته باشید. این نمیشود؛ ایمان بالله با کفر به طاغوت، با هم همدوشند.
بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى  ۱۳۹۴/۰۶/۲۵

* تأمل و تدبر؛ ارتباط با خدا؛ تواصی به حق و تواصی به صبر 
عزیزان من! بعضی از سرمایه‌های معنوی، با همه‌ی ارزشی که دارند، نیازمند حفظ کردنند. مثلا محبت را باید حفظ کرد؛ مثل گیاهی است که اگر به آن نرسیدید، از دست خواهد رفت. ایمان از این قبیل است. ایمان را باید حفظ کنید. حفظ ایمان، با رفتار خوب، با تامل و تدبر خوب، با توجه به خدا، با حفظ و تقویت ارتباط با خداست. حفظ این گوهر، با تواصی به حق و تواصی به صبر است. هر دو نفرتان، یکدیگر را به حق و صبر توصیه کنید. صبر، یعنی پایداری و استقامت.
بیانات‌ در جمع سپاهیان و بسیجیان لشکر ۱۰ سیدالشهدا  ۱۳۷۷/۰۷/۲۶

* استفاده از انسان‌های والا و استادهای خوب
ایمان هم یعنی این‌که انسان واقعا مومنانه وارد میدان شود. سعی کنید ایمانتان را قوی کنید. الحمدلله همه‌ی شما دلهایتان پاک و صاف است و ایمانها در دلهایتان می‌درخشد - انسان می‌تواند این را حس کند - درعین‌حال بکوشید آن را عمیق کنید، تا با هر حادثه‌ای متزلزل نشود. با مطالعات خوب، با استفاده از انسانهای والا و استادهای خوب، آن را تقویت کنید.در خودتان بصیرت ایجاد کنید. قدرت تحلیل در خودتان ایجاد کنید؛ قدرتی که بتوانید از واقعیتهای جامعه یک جمعبندی ذهنی برای خودتان به‌وجود آورید و چیزی را بشناسید.
بیانات در جلسه پرسش و پاسخ با جوانان در دومین روز از دهه فجر (روز انقلاب اسلامی و جوانان)  ۱۳۷۷/۱۱/۱۳

* صبر و یقین و عدل و جهاد
در حکمت سی‌ام نهج‌البلاغه آمده است: «سئل عن الایمان»؛ از حضرت تقاضا کردند درباره‌ی ایمان برای آنها صحبت کند. فرمود: «الایمان علی اربع دعائم»؛ ایمان روی چهار پایه استوار است. منظور از چهار پایه این است که اگر پایه‌ها محکم بود، ایمان رو می‌ماند؛ اما اگر پایه‌ها سست شد یا فرو ریخت، ایمان به همان نسبت فرو می‌ریزد. به‌طور کامل ساقط نمی‌شود، اما به همان نسبت فرو می‌ریزد. حضرت این چهار پایه را بیان فرمودند: «علی الصبر و الیقین و العدل والجهاد».
بیانات‌ در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت‌‌  ۱۳۸۳/۰۸/۲۰

* دعا
دستاوردهای دعا چیست؟ [دستاورد اول:]دعا غفلت را از دل انسان می‌زداید؛ انسان را به یاد خدا می‌اندازد و یاد خدا را در دل زنده نگه می‌دارد...دستاورد دوم دعا، تقویت و استقرار ایمان در دل است. سومین دستاورد، دمیدن روح اخلاص در انسان است. دستاورد چهارم دعا، خودسازی و رشد فضایل اخلاقی در انسان است. دستاورد پنجم دعا، ایجاد محبت به خدای متعال است. دستاورد ششم دعا، دمیدن روح امید در انسان است. دستاورد دیگر دعا، برآمدن حاجات است.
بیانات در خطبه‌‌های نماز جمعه‌ی تهران‌‌  ۱۳۸۴/۰۷/۲۹

* آرامش و سکینه دینی
برکات قرآن برکات بی‌انتهایی است. در قرآن و با قرآن عزّت هست، قدرت هست، پیشرفت هست، رفاه مادّی هست، تعالی معنوی هست، گسترش فکر و عقیده هست، شادی و سکینه‌ی روح هست؛ سکینه و آرامش روح؛ فَاَنزَلَ اللهُ سَکینَتَهُ عَلی رَسولِهِ وَ عَلَی المُؤمِنینَ وَ اَلزَمَهُم کَلِمَهَ التَّقوی وَ کانوا اَحقَّ بِها وَ اَهلَها. وقتی که آن آرامش دینی و آن سکینه‌ی دینی آمد، تقوا زیاد میشود: هُوَ الَّذی اَنزَلَ السَّکینَهَ فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لِیَزدادوا ایمانًا مَعَ ایمانِهِم؛ این سکینه و آرامش موجب میشود ایمان انسان روزبه‌روز افزایش پیدا کند؛ ایمان به چه؟ ایمان به خدا، ایمان به قدرت الهی؛ دنبالش میگوید: وَ لِلّهِ جُنودُ السَّماواتِ وَ الارض؛ همه چیز دست خدا است، همه چیز لشکر خدا است. در یک جای دیگر [میگوید]: وَ ما یَعلَمُ جُنودُ رَبِّکَ اِلا هُو؛ هیچ‌کس جز خود او، قادر به شمارش جنود الهی نیست. قرآن این است: یک قدرت فوق‌العاده و بی‌انتها که ما به قدر ظرفیّت خودمان باید بتوانیم ان‌شاءالله از آن استفاده بکنیم.
بیانات در محفل انس با قرآن کریم ۱۳۹۵/۰۳/۱۸

* نماز جمعه
یکی از مهمترین عوامل حفظ ایمان و روحیه در مردم، همین نمازهای جمعه و خطبه‌های جمعه و حضور معنوی مردم در صحنه‌ی نماز جمعه است. و این‌که یک نفر انسان امین، با زبان صادقی که مردم او را قبول دارند، هر جمعه از اوضاع کشور برای مردم میگوید و آنها را نصیحت، و جهتگیریشان را تصحیح میکند.
بیانات در مراسم بیعت ائمه‌ی جمعه‌  ۱۳۶۸/۰۴/۱۲

* مطالعه و کتابخوانی
جوانهای عزیز! این ایمان را حفظ کنید؛ این ایمان را با مبانی فکری، مستحکم کنید. همه - اعم از شهری و روستائی و وابستگان عشایر در شهر و روستا و مناطق کوچ‌رو - مقید باشند به این که این ایمان عمیق همراه با اخلاص و صفای باطن موجود در این منطقه را، با خواندن کتاب، با کتابخوانی در میان عشایر و مطالعه در میان جوانان این منطقه و با استفاده‌ی از انسانهای صاحب فکر و اندیشه - اندیشه‌‌ی درست و اسلامی - تقویت کنند.
بیانات در دیدار مردم و عشایر شهرستان نورآباد ممسنی  ۱۳۸۷/۰۲/۱۵


جدول | توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی مسئولان و کارگزاران نظام، برنامه‌ی امروز دشمن را متوقف کردن توانمندی‌های جمهوری اسلامی خواندند و با برشمردن شش مورد از توانمندی‌هایی که بیشتر در آماج دشمنی‌ها قرار دارد فرمودند: «باید کشور قدرتمند بشود؛ یعنی همین توانمندی‌های گوناگون را باید افزایش بدهد... اگر توانمندی‌ها را افزایش ندادیم، باید در اضطراب به سر ببریم.» پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در جدول زیر این شش مورد توانمندی‌های نظام جمهوری اسلامی را مرور می‌کند.

 


جدول | هویت مطلوب افسران جنگ نرم

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان فرمودند: «جنگ نرم همین الان برقرار است، طرف مقابل مشغول حمله است؛ ما هم از این طرف مشغولیم... افسری را در نظر بگیرید که در قرارگاه خودش یا در سنگر خودش نشسته؛ این افسر دو جور میتواند باشد؛ دو نوع هویّت یا دو نوع تعریف برای این افسر وجود دارد.»
پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR خصوصیات هر یک از این دو نوع افسر جنگ نرم که در این دیدار بیان شده است را در جدول زیر مرور می‌کند.

 


 

پنج شاخص انقلابی‌گری، انقلابی بودن و انقلابی ماندن

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در مراسم بیست و هفتمین سالگرد امام خمینی رحمه‌الله فرمودند: «انقلاب مال همه است، انقلاب یک شط جاری است... و همه می‌توانند انقلابی باشند... همه انقلابی باشند تا بتوانیم این راه]دستیابی به اهداف انقلاب[ را با موفقیت پیش برویم.» در جدول زیر این پنج شاخص به اختصار مرور شده است:

 

 

منبع : www.khamenei.ir